Side 1 av 1

t8 og 16v..

Lagt inn: 14 sep 2006, 11:59
av Liik
hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? :?

Re: t8 og 16v..

Lagt inn: 14 sep 2006, 12:02
av Viggen-51
Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? :?
8 ventiler og 25-30hk... :lol:

Kunne ikke dy meg! 8)

Lagt inn: 14 sep 2006, 12:16
av Surbotaab N369
toppen, motorfestet på pass side, servopumpe, stempler, og hele registeret.

Samt alt som er festet til toppen... (eksos, innsug osv...)

Re: t8 og 16v..

Lagt inn: 14 sep 2006, 13:16
av ut218
Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? :?
16 håpløse hydrauliske ventiltrykkere, og høyere oljeforbruk. :twisted:

T8 er best

Re: t8 og 16v..

Lagt inn: 14 sep 2006, 13:46
av alex_ander3@hotmail.com
ut218 skrev:
Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? :?
16 håpløse hydrauliske ventiltrykkere, og høyere oljeforbruk. :twisted:

T8 er best
Feil: K-jetronic er best :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Lagt inn: 14 sep 2006, 14:05
av Eirik N396
Nå spurte han vel ikke om forskjell på t8 og t16? men det var kanskje det han mente.

Kanskje denne tråden hjelper. Er litt uklart hva du egentlig lurer på.

http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=1837

T16 har mer hester, og mer muligheter for trimming. Og den går vel for å bruke mindre bensin (ved normal kjøring) enn T8.

T8 har (visst) ofte problem med styringen K-jetronic.

Lagt inn: 14 sep 2006, 15:16
av Ingvar N629
Hvis du tenker på å bygge om fra 8v til 16v er det mye jobb. Da er det lettere og billigere å kjøpe en T16 motor med ledningsnett og bytte hele skiten.

Lagt inn: 15 sep 2006, 11:04
av Liik
lurte egentlig på hva som er fordelene til en t8 motor i forhold til en 16v motor.. hvilke en som er bedre.. :D bare nygjerrig...

Lagt inn: 15 sep 2006, 11:43
av ut218
Liik skrev:lurte egentlig på hva som er fordelene til en t8 motor i forhold til en 16v motor.. hvilke en som er bedre.. :D bare nygjerrig...
En t8 er mekanisk enklere. Og du klarer å trimme den til girkassa ryker der også. Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen. Forbruket er av drivstoff er identisk på begge bilene. Men det er som sagt individuelle meninger, og andre mener sikkert stikk motsatt.

Lagt inn: 15 sep 2006, 17:04
av Tor N12
ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....

Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere :?

Lagt inn: 15 sep 2006, 17:46
av Ronny_N169
ut218 skrev:
Liik skrev:lurte egentlig på hva som er fordelene til en t8 motor i forhold til en 16v motor.. hvilke en som er bedre.. :D bare nygjerrig...
En t8 er mekanisk enklere. Og du klarer å trimme den til girkassa ryker der også. Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen. Forbruket er av drivstoff er identisk på begge bilene. Men det er som sagt individuelle meninger, og andre mener sikkert stikk motsatt.
Ja jeg mener nok det stikk motsatte her, bortsett fra det med girkassa :)

Lagt inn: 15 sep 2006, 19:31
av Hjelle, N6
Tor N12 skrev:
ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....

Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere :?
Enig, i tilegg er det då "standardproblem" at manifolden også får sprekker på 8v. Er ihvertfall skummelt monge bilar som har sprekk i eksosmanifolden synes eg.
Ellers er K-Jet ei historie for seg sjølv, både fordelen og ulempa med det er at det er mekanisk :p

Lagt inn: 21 sep 2006, 00:36
av ut218
Tor N12 skrev:
ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....

Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere :?
Defekte ventiltrykkere er vel ganske vanlig, pluss slitte ventilføringer.
8v toppen holder jo i evigheter. :D

Lagt inn: 21 sep 2006, 06:07
av Petter 900 T
8v toppen er langt ifra skuddsikker...

Jeg hade kjørt 16v om det ikke var for reglene i Racing serien.

pluss at en 16v går bedre!!!

Petter