Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av yesiamabro » 20 jun 2015, 23:24

Sommerfelger ble ferdig oppussa idag. :)

Gleder meg til å vrenge på gummi og få de på bilen til uka.
Bilde


Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av yesiamabro » 24 jun 2015, 19:18

Da er sommerhjulene på plass.
Bilde

Nå fikk jeg enda mer lyst på senk, aero plastikk og hellakkering. Det blir. :)
Skal bytte litt foringer i samme slengen jeg får på senk. Tror det blir koni og H&R fjører. Hadde det på en gammel S4, og var strålende fornøyd da.



Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av TiaZzz » 26 jun 2015, 14:41

Ikke akkurat i dag, men for et par dager siden så bestemte jeg meg for å sette på noen greier jeg handlet under festivalen.

Bilde
Fant meg viskemotor og overføring på en 2005 på självplocket som jeg tenkte å bare hive inn, men fant ut at gjengene var ødelagte på tappene som går opp til viskerne. Den gamle hadde en fæl subbelyd, men jeg klarte ikke å identifisere hva den kom av. Den forsvant også til tider så neppe motoren. Uansett så plukket jeg begge istykker og satte isammen det beste fra begge. Så jo ikke over hvor armer og slikt sto får jeg reiv de så det ble en del kalibrering før viskerne gikk som de skulle.

Bilde
Fant noe gammel plastshining i garasjen og gav dekslet over akvariet en god omgang.

Bilde
... det så dritlekkert ut helt til det tørket. Da ble det like begredelig. :^o Må vel finne noe sterkere og ferskere. Det jeg fant i garasjen hadde noe sort fargestoff som var herdet i bunnen av flaska. :lol:

Bilde
Splitt ny LMM kjøpt av MapTun. Var ganske dyr selv med rabattene, men man blir jo litt shoppinggal på ferstival. Glemte å knipse bilde av den gamle, men den så ikke ut.

Husker ikke om jeg la ut bilde av det, men jeg fikk jo med meg denne fra festivalen også:
Bilde
2004 b235e. Fra lagret så jeg fikk garanti på motoren også, bare å ta kontakt om det skulle være noe feil på den. Den skal plukkes i biter og bli noe hvassere på sikt.

Til helgen blir det nye dempere og tårnlager fremme. Nå smeller det fælt. Firehjulskontroll til uka så jeg smetter vel inn K-Mac-foringene også!


Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av TiaZzz » 26 jun 2015, 23:24

Positiv skrev:Spennende med ny motor. Må jo bli bra dette, Mathias :) Ellers er det godt og se, at det er andre, som også står på :)
Har dessverre ikke tid og anledning til å hive meg rundt og gjøre sånne større prosjekter som deg. Vi har bare 9-5'an nå så den må være kjørbar nesten døgnet rundt. Det jeg får gjort er småjobber.

Må finne en bil til fruen og hun er kresen! Eneste hun kunne tenke seg er veteranbiler eller en PT Cruiser. :wierdface: SAAB veteran er jo som regel to eller tredørs da nyere 99 blir for nytt utseende for fruen og 1970 99 med fire dører ikke akkurat vokser på trær. PT Cruiser er vel kåret til bilen med dårligst kvalitet så det frister bare sånn passe. Skal jo ha ekstra bil for å skru på SAAB-en, ikke ekstrabilen.

Men en dag! :lol:


Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av TiaZzz » 29 jun 2015, 10:57

I går fikk jeg skifta dempere foran, samt nye fjærbeinlagre. Har vært plaget med klunking i fartsdumper og denslags en stund nå og fant ingen morkne foringer så da måtte det jo nesten være det. Hadde tenkt å bruke hele dagen på det, samt skifte foringene til bærearmen til PF også, men fruen var dårlig så jeg måtte passe barn til leggetid. Duppa av under legging av veslefrøkna så først 20:30 skred jeg til verket. #-o

Fikk ikke tatt noen bilder da jeg hadde det brenntravelt.

Jeg fikk nappet av venstre beinet og etter en del knot med å få av låsemutra - holdt på å lage mos av unbrako-sporet fordi mutteren satt som stein - så løste det seg med slagtrekker. (Tips: 21mm hylse for å ta ut tennplugger har sekskantspor for fastnøkkel, samt plass i midten for en grov og lang unbrako-pipe fra Biltema) Noe overrasket så så jeg at lagret var helt greit. Skifta det likevel da jeg nå hadde alt ute. Knota litt med verktøyet for å presse fjæra sammen også. Trangt når den store skåla kommer i veien. Inn med nye demperen og lagret. Nå dingler ikke fremhjula så langt nede når man løfter bilen lengre. :lol:

Andre side gikk kjappere, men her fant jeg også et fint lager! De originale demperne dempet ganske bra fortsatt, men jeg tror de var modne for utskifting. Vet ikke helt hvordan de er nye, men mine gikk fint å presse til bunn, og så siger de litt ut. Presset begge i bunn og de kom ut litt forskjellig så greit å få dem byttet. Jeg tror jeg fant klunkesynderen da jeg skulle sette sammen høyresiden. Da jeg skulle sette fjærbeinet fast i karosseriet så fikk bare en av tre av boltene godt feste. De to andre glapp bare da de skulle stramme den siste delen. Skal skaffe meg nye bolter og glipper det fortsatt så borrer jeg opp en dimensjon.

Nå sitter bilen som et strykejern på veien, men det blir ikke noe voldsom testing før etter firehjulskontrollen i morgen. Skal få presset inn K-Mac foringene i kveld.

Gult er kult! :mrgreen:

Spørsmål:

- WIS sier at de store boltene som låser fast fjærbeinet i spindelhuset skal byttes ved demontering. Det gjorde ikke jeg. Kritisk?
- Hva bør jeg sikte på av camber bak - 35mm senk, 18x8 felger m/ 225 dekk, kjøring på vei, ingen banekjøring.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av TiaZzz » 30 jun 2015, 00:01

Fffffff... ta K-Mac! Det verktøyet deres holdt ikke til stort. Fikk pressa inn på ene siden med det meste av nordnorske gloser og iskaldt raseri. Firehjulskontroll i morra så enten er jeg heldig og verkstedet kan få presset inn den andre eller så må jeg måle vinkel selv etter å ha bygget nytt verktøy.

En 32 hylse eller noe slikt tror jeg er tingen. Det store foringssettet fra tema er alt for stort for å få plass så her må det mekkes. :(

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Morten S. » 09 jul 2015, 10:02

Fått kjøpt aero-interiør til og9-3'n! samt en bridgespoiler av Tommy D.
"Alt" fra totakt til turbo

Åge
Innlegg: 28
Registrert: 22 feb 2015, 22:12

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Åge » 09 jul 2015, 23:16

Ett lite tips "TiaZzz" og resten hvis dere vil ha plastikken utvendig på bilen til å se bra ut igjen og vare nesten en hel sesong,
prøv Owatrol Polytrol - Fargen tilbake.
Er bilde av en båt å noen hagemøbler på boksen og de selger den på malerforettninger som Malia for eksempel.
Lurt å maskere lakken hvis du skal ha på på noe plastikk som er i nærheten av lakken da det er litt grisete å holde på med.
Har hatt min boks i flere år nå og bruker den kun ved vår shinen og da varer det hele sommeren og lengre.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: RE: Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Kristian N2215 » 10 jul 2015, 05:50

Åge skrev:Ett lite tips "TiaZzz" og resten hvis dere vil ha plastikken utvendig på bilen til å se bra ut igjen og vare nesten en hel sesong,
prøv Owatrol Polytrol - Fargen tilbake.
Er bilde av en båt å noen hagemøbler på boksen og de selger den på malerforettninger som Malia for eksempel.
Lurt å maskere lakken hvis du skal ha på på noe plastikk som er i nærheten av lakken da det er litt grisete å holde på med.
Har hatt min boks i flere år nå og bruker den kun ved vår shinen og da varer det hele sommeren og lengre.
Enig! Polytrol er helt sjef!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av yesiamabro » 15 jul 2015, 16:45

IDag bytta jeg nedre bærebru og bremseklosser bak.
Ødelagt opphengskule gjør ikke sitt for kjøreegenskapene. Ble en helt annen bil å kjøre. Herlig.

Svar