Side 1 av 1
Lite spørsmål...
Lagt inn: 26 sep 2006, 13:47
av JoHo
jeg skal nå gå til innkjøp av en Saab 900 S 93mod.
Denne bilen har en lavtrykksturbo samt en intercooler.
Bilen har orginalt ikke intercooler og skal uten den ha 145bhp, med intercooler har den ca 170bhp.
Det jeg lurer på: En venn av meg nevnte muligheten og skru opp turbotrykket. Er dette mulig? Og hva må evt byttes? i tillegg har jeg hørt en del om og bytte en eller annen boks for og få mer krefter. Er det noen her som kan gi meg noen svar på dette? Takk=)
Lagt inn: 26 sep 2006, 14:07
av Børre N17
Du skal ikke skru opp trykket sånn uten videre, da kan det gå ille.
Det som "mangler" på din bil kontra en fulltrykker er kun APC systemet, et elektronisk system som regulerer opp trykket dit det skal og ikke lenger.
Det er fullt mulig å ettermontere dette.
Du trenger magnetventil, APC-styringsboks, ledningsnett og bankesensor. Du plukker det enkelt av en bil på hoggeren el lign.
Lykke til!
Lagt inn: 26 sep 2006, 14:14
av JoHo
Tusen takk for hurtig svar=)
Lagt inn: 26 sep 2006, 14:22
av Eirik N396
Og din bil har nok ikke fått 25hk av den ICen

Men med apc er det vel ca 170.
Lagt inn: 26 sep 2006, 14:57
av Børre N17
Tja det kommer an på, med kat 165hk uten kat 175hk. Men det finnes originale trimsett med 185hk (rød APC), og det er også noen markeder som hadde 175hk med kat.
Hjelle: dette kan du sikkert på rams?

Lagt inn: 26 sep 2006, 15:41
av Ingvar N629
Nei nei nei, den har ikke 170 hk nå! Dersom den nå har org. trykk dvs 0,45 bar, har den kanskje 155 hk (MAKS!!!) med ic. T8 fikk 10 hk ekstra da den fikk ic, men den går jo på høyere trykk, så effekten av ic:n blir større. Så om vi sier at den nå har 150 hk så stemmer nok det ganske bra.
Med orginal APC og Lucas 14.1 får du spec som en orginal fulltrykker og 165 hk.
I tillegg til det Børre nevner trenger du trykkgiver til APC:n. Du må også koble inn turtallssignal til APC:n. Hvis du plukker APC fra en bil på skroten eller kjøper et system løst, er det VIKTIG at du får et ledningsnett med uskadet ledning til bankesensoren, da det signalet er veldig lett påvirkelig og har skapt hodebry og rævkløe for en god del..
-93 modellen av 900S har Lucas 14.1 og ingen begrensning i innsprøytningsboksen når det gjelder bensinmengde, slik biler med Lucas 14 har. Derimot har den en trykkvakt som kutter bensinpumpa via releet til pumpa. Den trykkvakta må enten kobles ut eller skrus opp hvis APC:n skal funke.
På
http://www.popeye.rty.nu står det hvordan du monterer APC på en 900S. Det står også om modding av APC.
I tillegg er det en FAQ-tråd her på forumet om modding av APC, for å få enda høyere trykk. Husk at skal du skru opp trykket mye må den stakkars motoren også ha mer bensin, dvs at styringsboksen for innsprutet må chippes.
Lagt inn: 26 sep 2006, 17:42
av Hjelle, N6
Børre N17 skrev:Tja det kommer an på, med kat 165hk uten kat 175hk. Men det finnes originale trimsett med 185hk (rød APC), og det er også noen markeder som hadde 175hk med kat.
Hjelle: dette kan du sikkert på rams?


Min T16 med Lucas har då originalt 175hk med kat (import ifrå Sverige), so det er ein del forskjellar ute og går. En får også boks som kun gir 160hk som fulltrykkar. En kan også montere raudboks, sidan bilen har Lucas-innsprut har den også 3bar bensinregulator, då er rett fram og bytte boks.