Side 1 av 2
Enkle tuning forslag?
Lagt inn: 26 sep 2006, 23:17
av Johan N828
Hei hei.
Jeg har en 93mod 900 S med lavtryksturbo og intercooler.
Jeg lurer på om noen kan fortelle meg noen enkle trimme tips. Er det feks bra og bytte luftfilet? osv...
Og er det enkelt og montere dumpventil?
Takk=)
Lagt inn: 26 sep 2006, 23:23
av Ingvar N629
NEI på begge spørsmål. Monter APC. Du kan se på
http://popeye.rty.nu
Melder du deg inn i klubben får du tilgang til medlemssidene våre, der står det mer om APC-modding, dumpventiler og trimming.
Lagt inn: 26 sep 2006, 23:25
av Johan N828
har hørt om APC greiene ja.. Men hva er det som gjør det vanskelig og montere dumpventil?
Lagt inn: 26 sep 2006, 23:27
av Ingvar N629
Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende, dvs sender lufta i kretsløpet gjennom turboen og holder oppe farta på den, istedenfor å sende lufta ut av systemet. Det med åpen dump skjønner dessuten styringssystemet lite av, for luftmassemåleren har alt målt lufta inn. Motoren vil dermed få for mye bensin.
Lagt inn: 27 sep 2006, 08:12
av Macgeier
Glemt dump, det har du allerede som andre har nevnt.
Enkel trim:
Sett inn gradert turbotrykksmåler.
Kjøp ny chip og bytt denne i lucasboksen (står på sokkel = ingen lodding).
Juster overtrykksensor fra 0.5bar til 1.0 bar.
Med BSR chipen følger det med bleeding ventil, som du monterer mellom trykkside og Wastgateklokka, juster max turbotrykk til 0.8bar og tank kun 98 oktan bensin. Da vil du ha rundt 180hk.
Avansert trim:
Ny chip, juster overtrykksensor til 1.4bar, ettermonter APC og juster APC`en til ønsket effekt.
Extra effekt:
Større intercooler, "batteribøy", vanninspøytning etc..
Ps. Vet ikke om BSR fortsatt selger chip for 900S, men du kan sjekke:
http://www.bsrab.se/
Lagt inn: 27 sep 2006, 10:26
av Ingvar N629
Er nok slutt på tiden da BSR solgte chip til den bilen, men speedparts har. Og chip-Mats på STCS.
Å montere APC er ikke vanskelig eller avansert, dessuten er det både tryggere og gir mer effekt enn blåkran/pysventil/bleeder-ventil.
nooooooooooooo
Lagt inn: 27 sep 2006, 16:10
av Johan N828
Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen... men neeeida..... Plutselig har selgeren solgt den til en annen selv om jeg sa at jeg ville ha den=/
Da får jeg heller finne meg en 900 Turbo......
Re: nooooooooooooo
Lagt inn: 27 sep 2006, 21:37
av Joachim N370
DeltA skrev:Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen... men neeeida..... Plutselig har selgeren solgt den til en annen selv om jeg sa at jeg ville ha den=/
Da får jeg heller finne meg en 900 Turbo......
Den hvite strøkne som ligger/lå på finn.no?

Re: nooooooooooooo
Lagt inn: 27 sep 2006, 21:58
av Eirik N396
Joachim N370 skrev:DeltA skrev:Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen...
Den hvite strøkne som ligger/lå på finn.no?

Tipper det ja, for det er ihvertfall et bilde fra den annonsen han har som avatar

Lagt inn: 28 sep 2006, 00:45
av Johan N828
jaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... =( Var op prøvekjørte den og altingen... men nå har jeg akkuratt kommet hjem fra porsgrunn etter og ha sett på en 900 Turbo til 15K
Den har mye potensiale og ikke for mye jobb for og få den strøken;)
Skal snart opprette en tråd der jeg skriver hva som skjer og vil gjerne ta i mot forslag til hva jeg burde gjøre hvis jeg kjøper den=)
Lagt inn: 28 sep 2006, 06:53
av Vangen N622
Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende, dvs sender lufta i kretsløpet gjennom turboen og holder oppe farta på den, istedenfor å sende lufta ut av systemet. Det med åpen dump skjønner dessuten styringssystemet lite av, for luftmassemåleren har alt målt lufta inn. Motoren vil dermed få for mye bensin.
Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.
Lagt inn: 28 sep 2006, 07:16
av Eirik N396
Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende
Vangen N622 skrev:Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.
Nå må du ikke være så rask på avtrekkeren Vang! Dette gjelder ikke T8, som du blander inn!!! (Det gjelder de fleste t16, bortsett fra de aller første) Men denne tråden gjelder en 900S -93, altså en lettrykks 16v. Så hva din bil har spiller ingen rolle.
Lagt inn: 28 sep 2006, 07:38
av Vangen N622
Eirik N396 skrev:Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende
Vangen N622 skrev:Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.
Nå må du ikke være så rask på avtrekkeren Vang! Dette gjelder ikke T8, som du blander inn!!! (Det gjelder de fleste t16, bortsett fra de aller første) Men denne tråden gjelder en 900S -93, altså en lettrykks 16v. Så hva din bil har spiller ingen rolle.
Okay, trodde ikke alle S var 16v, men okay.

Lagt inn: 28 sep 2006, 13:36
av Petter 900 T
Alle etter 89 er 16 V
Petter
Lagt inn: 28 sep 2006, 16:02
av Eirik N396
Vangen N622 skrev:Okay, trodde ikke alle S var 16v, men okay.

Petter 900 T skrev:Alle etter 89 er 16 V
Petter
Og og900S kom i 1990, så den fins altså kun som 16v
