Saab bilr 100 000 dyrere til neste år

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Saab bilr 100 000 dyrere til neste år

Legg inn av Øyvind » 06 okt 2006, 14:09

Sjekket kalkulatoren for de nye avgiftene, og det viser seg at 9-5 aero automat blir 104 670,- kroner dyrere !!!!!!!
Mens en vanlig 9-5 2,0t blir 37 168,- kr dyrere.
Hva i alle dager skal vi som har familie kjøre rundt i som er sånn noenlunde sikkert ??

Jeg må bare få benytte anledningen til takke alle dem som stemte på rejeringen for et strålende valg !!! :evil:
Sist redigert av Øyvind den 06 okt 2006, 14:15, redigert 1 gang totalt.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 06 okt 2006, 14:15

Jeg har også regnet litt og funnet ut at avgiftene på Saab 9-3 1.8t blir 18 000,- lavere fra 1. januar. Da har jeg tatt utgangspunkt i CO2 utslipp ved blandet kjøring, dvs 183 g/km, men jeg er ikke sikker på om det er korrekt...
Sist redigert av Aeroild den 06 okt 2006, 14:16, redigert 1 gang totalt.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab blr 100 000 dyrere til neste år

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2006, 14:15

Øyvind skrev:Jeg må bare få benytte anledningen til takke alle dem som stemte på rejeringen for et strålende valg !!! :evil:
Enig!!! KRISTIN HALVORSEN som finansminister er å be om BRÅK!!

Men slik de holder på blir de iallfall ikke sittende etter neste valg!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 06 okt 2006, 14:20

I følge denne http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.ph ... 29661&tid=
blir den bare 7000 billigere.
Lurer på om det blir lavere avgifter for bioetanolbiler ? Ser ikke slik ut fra kalkulatoren, men det er låv å håpe.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 okt 2006, 14:21

Søren ta de rødgrønne. Følger ikke mye med på politikk, men jeg har ikke sans for dette enorme avgiftsopplegget. (Ja, jeg vet vi betaler for støtte til allslags, men det finnes da grenser)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 06 okt 2006, 14:49

Dette vil i alle fall sette press på bilprodusentene, resultatet vil vel mest sannsynlig bli store biler med små motorer som trenger flere kilometer for å komme seg forbi en trailer. Dermed reduseres tryggheten med sikre forbikjøringer.

Jeg mener at prinsippet for avgiftsomleggingen er riktig, men mener samtidig at man her har gått for langt på enkelte punkter. 100 000 i avgiftsøkning på en stor, trafikksikker bil som 9-5 er ikke riktig vei å gå...

Selv bioetanol blir dyrere, men der skal visstnok forbrukerne få det igjen i form av billigere drivstoff, forståelig at man kan love det når det kun vil bli solgt et fåtall biler.

Også skal man visst plutselig straffes for å kjøre automat? Tenk da på eldre, handicappede osv....

Nei, bilavgifter som vi blir fornøyd med tror jeg aldri kommer til å komme fra norske politikere.

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 06 okt 2006, 15:10

Ser at det er diselbiler som blir billigere, særlig de som har litt slagvolum.
Dette er ikke bra for miljøet da diselbiler spyr ut en masse partikler som er svært skadelige. Konsekvensen er at det blir dårligere luft i de store byene og flere barn med astma og luftveisplager :( Lavere CO2 utslipp har ingen effekt på det lokale miljøet kunn på globalt plan.

Foresten er det snakk om å sette opp diselavgiften for å kompesere for den økte forurensingen..........
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 06 okt 2006, 15:17

Øyvind skrev:I følge denne http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.ph ... 29661&tid=
blir den bare 7000 billigere.
Jeg har beregnet den samme "nye"-avgiften som Bilnorge, men min "gamle"-avgift blir høyere, nærmere bestemt 154 695,- og det får jeg også ved å benytte 1495kg, 110kW og 1998 ccm i kalkulatoren på http://www.toll.no.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 06 okt 2006, 15:28

Tror neppe dette vil revolusjonere bilprisene noe særlig. Her vil bilimportørene trikse og mikse med tallene slik at prisen blir omtrent den samme.

Man selger f.eks mange flere 9-3 linear enn aero. Bilbransjen vil neppe senke prisene tilsvarende avgiftsreduksjon og man vil få noen lapper i pluss på bilene man selger mye av, f. eks linear. Dette gjør da igjen at de kan selge aero'en mye billigere. Det er totalen på bunnlinja som teller.

Så hva har da politikerne oppnådd?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2006, 18:15

Tror ikke det er så ille som kalkulatoren på bilnorge.no vil ha det til, jeg tror de har glemt å ta bort volumavgiften eller noe annet lurt. Stemmer ikke helt men andre kalkulatorer som ligger ute. Hvis noen har funnet satsene et sted, kan vi jo regne selv, tror det blir mest riktig!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 06 okt 2006, 22:53

Jeg kom frem til at en 2.0t 9-5 estate m/automat ble hele 86.588 kroner dyrere!

Brukte disse tallene:
Vekt: 1610kg
Slagvolum: 1985
utslipp: 251
effekt: 150hk

Dette går rett og slett ikke an...
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 okt 2006, 00:04

De sa på nyhetene på TvVest i kveld at de største "taperne" vil stige med rundt 40 000kr pga. det nye systemet. Det hørtes jo ihvertfall litt bedre ut :) Uten at jeg vet om dette stemmer..

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 okt 2006, 11:35

Av det eg har funne ut er satsane dette:

fysste 120g: 40,20
neste 20g: 190,94
neste 40g: 502,47
resten: 1406,90

Slagvolumavgifta forsvinn, og vert erstatta av CO2-avgifta. For bilar som ikkje har oppgitt Co2-utslepp vert slagvolumavgifta beheldt som eit "supplement". Finn ingen satsar på dette, men reknar med dei aukar nokre prosent som vanlig.
Ellers aukar hk-avgifta KRAFTIG for bilar som har meir enn 175hk, ifrå hest nr. 176 og oppover har det tidligare kosta 1686,36 , no kostar det 2512,33 pr. hest, noko som er ei auke på 49%.

Reint praktisk viser utrekning på ein 9-5 Aero med manuellt gir med ei vekt på 1650kg (tok ei "midtimellomvekt") flg:
Etter gammal berekning er avgifta (før moms) 323 088,96kr
Etter ny berekning er avgifta før moms 394 338,18kr.
Det gir ei avgiftsauke på 71 249,22 kr.

Reknar då med gjennomsnittsutseleppet, 214g/km.

Slik ser dei ulike avgiftspostane ut:

Gammal berekning:
Avgift for egenvekt: 97 160,50
Avgift for motoreffekt: 164 058,56
Avgift for slagvolum: 61 869,90

Ny berekning:
Avgift for egenvekt: 95 873
Avgift for motoreffekt: 221 888,93
Avgift for Co2: 76 576,20

Som vi ser er den største avgiftsauka på motoreffektavgita (hk-avgift), Co2-avgifta aukar ikkje voldsomt mykje i forhold til den tidligare slagvolumavgifta.

Resten av "menyen" finn en her:
http://odin.dep.no/fin/norsk/dok/regpub ... 03-bn.html

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 07 okt 2006, 12:55

Diesel blir billigere :x Miljøvennlighet meg i rauen! :evil:
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 07 okt 2006, 12:57

Men så får alle dieseleiere det igjen neste år med differensiert årsavgift da. Leste litt på db.no nettopp.

De skal få 80 % av alt nybilsalg over på diesel for å straffe de med dyrere årsavgift, og dermed økte inntekter til statskassa. Sånn virker det i alle fall for meg. :roll:

Uansett, det er en stor synd å ha bil i norge uansett hva du kjører...

Svar