Tips på dieselbil? Kun 1.9TiD på 9-5?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Tips på dieselbil? Kun 1.9TiD på 9-5?

Legg inn av TurboKK N473 » 27 okt 2006, 22:42

Er det kun 1.9TiD (120hk og 150hk) du kan få til 9-5 no? Kvar blei det av 2.2TiD? Og var der ikkje ein 3-liter også?

Grunnen til spørsmålet mitt er at faren min ringte og spurte meg følgande: "Kva er best av Saab 9-5 og BMW 5-serie?". Eg kunne ikkje sei anna enn at eg ikkje har prøvd nokon av bilane, so kunne ikkje svare han. Har kun inntrykk av bilane frå media osv...

Han er altså ute etter å bytte ut sin M99 S80 2.0t, med ein ny dieselbil. Han har vore og prøvd A6 (veit ikkje kva motor det var. Gadd vel ikkje å spør sida Audi hørtes so uinteressant ut uansett :P ), S80 D5, Mercedes E220 CDI. Då står det igjen å få prøvd 9-5 og 5-serie.

5-serie har no mange motoralternativ, men vart overraska over det stusselige dieselutvalget hos Saab nå eg sjekka. Ein 1.9liter er nok ganske uaktuell.

Men er det nokon som har innvendinger/anbefalinger/tips&råd til kva bil han bør vurdere nærmare? Skal vere ein bil med "medium" sterk dieselmotor, automatgir, romslig og komfortabel osv..
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 27 okt 2006, 23:09

Du skal nok ikke si at den er uaktuell uten å ha prøvd den. :wink:

På 9-5 får du nå kun 1,9 16V 150hk, en meget sprek motor syns nå jeg hadde 150hk 9-3SS til for en måned siden.

På 9-3 får du også en 120hk utgave.

2,2 forsvant på 9-5 i fjor trur jeg det var, helt grei motor det også med noe mer bånndrag pga motorvolumet, men det er ikke en Commonrail som den nye 1,9 literen. Den er mer lik en bensinmotor i drift.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 27 okt 2006, 23:23

Børre N17 skrev:Du skal nok ikke si at den er uaktuell uten å ha prøvd den. :wink:
Nei han var no tenkt å prøve 9-5 uansett før han bestemte seg, so då får no han prøve motoren :)

So den 1.9TiD er ein nyare og meir moderne motor?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 27 okt 2006, 23:52

TurboKK N473 skrev:
So den 1.9TiD er ein nyare og meir moderne motor?
Ja, dette er en motor for å klare nye krav til miljø og utslipp, noe den gamle 2.2 ikke klarte.. 9-5 1.9 er kjappere og bedre å kjøre enn jeg forventet.
Styrer med DAB og AUX

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 28 okt 2006, 01:16

Noken som veit om eit tidskrift e.l. har testa den nye S80 2.4D/D5?

(Om moderatorane syns tråden blir litt for mykje "Ikke SAAB relatert" so får dei berre flytte den :P )

Og ellers er det berre å kome med gode grunnar for å velge 9-5 framfor alle dei andre alternativa ;)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 28 okt 2006, 11:04

Er det snakk om brukte biler eller splitter nye?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 28 okt 2006, 16:17

TurboKK N473 skrev:Noken som veit om eit tidskrift e.l. har testa den nye S80 2.4D/D5?

(Om moderatorane syns tråden blir litt for mykje "Ikke SAAB relatert" so får dei berre flytte den :P )

Og ellers er det berre å kome med gode grunnar for å velge 9-5 framfor alle dei andre alternativa ;)
Jeg har prøvd denne voilvoen, og bevares, virker som bra greier for meg.. Men trivdes bedre i 9-5 jeg da, mye bedre..
Styrer med DAB og AUX

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 28 okt 2006, 16:49

lie_N509 skrev:Er det snakk om brukte biler eller splitter nye?
Er vel i hovedsak snakk om nybil, men kan vere aktuelt med opp til 2-3 brukt også..
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 28 okt 2006, 17:06

Okei. I og med at S80 er splitter ny nå, og A6 og 5-serie er relativt nye, ville i alle fall jeg heller valgt det enn nok en faceliftet 9-5. D5-motorene er i alle fall mye deiligere og kraftigere enn 9-5dieselen, men de koster også mer. Dere får ta en prøve-runde og se hva som faller i smak. Jeg liker i alle fall ikke 9-5dieselen
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 okt 2006, 20:09

TurboKK N473 skrev: Er vel i hovedsak snakk om nybil, men kan vere aktuelt med opp til 2-3 brukt også..
Som Børre seier kjem 1.9TiD kun med 150hk-en i 9-5 heilt grei motor, og mykje betre enn den gamle 2.2TiD-en sprør du meg.
1.9-en kom vel som M06, dvs. siste år med 2.2TiD var M05. 3.0TiD V6-en (176hk) gikk eit stykke ut i M05. Heilt klart motoren å går for om en vurderar brukt. Og om han ventar litt med å handle (om forslag til nytt statsbudsjett vert godkjent) kjem V6-en særdeles gunstig ut med tanke på import. Eg har brukt kalkulatoren litt, og det er fullt mulig å importere ein 3.0TiD for rundt 200k.

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 28 okt 2006, 20:38

En annen sak er vel sikkerhet. 9-5 rangerer høyest på listen over biler med minst skader i virkelige kollisjoner, samt i krasj tester.(Iflg. Folksam)

BMW 5 serie scorer faktisk ikke så bra.

De andre bilene vet jeg lite om. :)

LOH171
2005 9-5 Estate

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 23 jan 2007, 01:11

Case closed!

Volvo S80 2.4D er bestilt.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 23 jan 2007, 11:23

Håper han blir fornøyd! :) Hvis ikke, så "vet" jo vi hva han skulle valgt.... :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 jan 2007, 12:20

TurboKK N473 skrev:Case closed!

Volvo S80 2.4D er bestilt.
Grei bil å kjøre S80, bare kjørt D5 da..
Styrer med DAB og AUX

Svar