Side 1 av 2
Saab er sikrest!
Lagt inn: 05 nov 2006, 15:11
av Skaten N671
http://www.dinside.no/php/art.php?id=87480
Saab 9-5 er fyrste bil som er 40% sikrare enn gjennomsnittet!
Vegard
Lagt inn: 05 nov 2006, 15:47
av lie_N509
Jess! Da er det bare å krasje ivei. Så lenge ikke motoren raser

Lagt inn: 05 nov 2006, 16:33
av Vector_95
Det er det jeg alltid har sagt...SAAB = SIKKERT SOM BAnKEN

:D
Lagt inn: 05 nov 2006, 21:16
av Jørgen N237
Vector_95 skrev:Det er det jeg alltid har sagt...SAAB = SIKKERT SOM BAnKEN

:D
Eller sikkert som Nokas.. hehe
Lagt inn: 06 nov 2006, 18:15
av Vector_95
Det står det respekt av jah

:D!! All ære til saab sine konstruktører gjennom ALLE tider

Lagt inn: 10 nov 2006, 15:02
av Trond N47
Overskriften er feil, SAAB 9000 var over 40% sikrere enn gjennomsnittet i 1991, 1993 og 1995 iflg. Folksam. Audi 100/A6 var også det i 1995. Men gjennomsnittet var mye dårligere den gangen.
Lagt inn: 10 nov 2006, 19:59
av lie_N509
Daniel N683 skrev:Det er også ganske morsomt å se at en 1979 åge er i samme klasse som f.eks VW Passat '03..
Her er saab over 20 år tidligere ute med sikkerheten.. og det synes jeg er greit å tenke på
En 9000 fra 85 stiller også i samme klasse som en Audi A6 fra '03...
Her ligger saab igjen 20 år foran andre biler..
Respekt!

Haha, ikke F***! Ikke tro at utviklingen av sikkerhet ikke har gått videre siden 80-tallet, for det har den faktisk
Lagt inn: 10 nov 2006, 20:24
av lie_N509
Saab lager sikre biler ja, men det er ingen tvil om at de er sikrere nå enn for 20 år siden. Og som du sier vet man ingen ting om omstendighetene rundt folksam sin statistikk, så det blir sjanseløst å sammenligne. Jeg hadde i alle fall heller krasjet i en bil fra 2003 enn 1983...
Lagt inn: 10 nov 2006, 20:37
av lie_N509
Både Pug 207 og Renault Clio har fått 5 stjerner i Euroncap, så hadde ikke hatt noen problemer med å krasje i de.
Lagt inn: 10 nov 2006, 21:41
av Tor N12
lie_N509 skrev:Både Pug 207 og Renault Clio har fått 5 stjerner i Euroncap, så hadde ikke hatt noen problemer med å krasje i de.
Så du tror fem stjerner i NCAP oppveier tyngdekraften

Du aner tydeligvis ikke hvor trygt du sitter i den bilen du har....
Lagt inn: 11 nov 2006, 13:08
av Hjelle, N6
Om en les Folksam sin statistikk på ulukker ifrå 1994-2004 kjem 9000, GM900, 9-3 og 9-5 ut som 30% bedre enn gjennomsnittsbilen. 900 får 15% bedre enn gjennomsnittsbilen.
Når det gjeld Audi er det kun A6 98-05 som får 30% sikrare, resten av dei nye bilane får 15% sikrare, akkurat som 900. A8 er ikkje med på lista i rettferdigheita sitt namn. Og resultata er direkte samenlignbare.
URL til Folksamlista:
http://wse000412-503-8.hosting.win.pi.s ... listan.asp
Lagt inn: 11 nov 2006, 15:13
av lie_N509
Folksam er best! Jeg gir meg
Lagt inn: 19 nov 2006, 01:15
av Gunnar N326
Hadde ikke satt her i dag om jeg hadde kjørt ny fransk femstjerners sist jeg kræsja( i en trailer!)
Saab, safety fast. eller: Saab, made for real life experiences.

Lagt inn: 19 nov 2006, 13:31
av lie_N509
Det er ikke godt å vite

Lagt inn: 20 nov 2006, 02:30
av Gunnar N326
lie_N509 skrev:Det er ikke godt å vite

Jo, for F!
Det har seg sånn at når du treffer en trekkvogn, så treffer den på en helt annen måte enn hva som er aktuelt i en Euro-ncap test, nemlig!
Bilens normale deformasjonssone (Begynner ved støtfangeren..) er for lavt plassert til å ta imot, støtfangeren stod der den alltid har stått, men det var renska cleant fra plastcover på støtfanger og opp, batteri og støtdempertårn knust!

Støtfangeren på V**vo F1ettellerannet stod helt opptil akvariet, det blir ikke testet for sånt lenger syd, der det er markedsavdelingen som bestemmer at bilen må klare *****, samme hva! Renault fikk ikke opprinnelig 5* på Laguna, fikk trekk for rattstammen var ikke helt stabil i testen... Da kom de tilbake med en redesignet rattstamme som var spesialdesignet for å klare testen!
Har du skrudd på en relativt ny Renå?? Ikke helt samme godset som i en Saab, en plass må jo overskuddet komme fra, i tillegg til statstøtte..
Sånn jeg ser det, så er det bare tre(3) bilmerker som har en lang historie bak seg med sikkerhetstenking, og som har stor troverdighet når det gjelder "real life safety": Saab, Volvo og MB.
Jeg holder meg til Saab, og grunnen til det er at jeg har hardtestet selv, du kan jo gå å se på A-stolpen til en Laguna, eller en 407, eller en Vectra, og sammenligne med 9-5..
Åja, hadde ikke airbag i den "testede" 9000.. Men det hadde vært godt for nakke å ha..