Side 1 av 3
Vurderer 9000 aero
Lagt inn: 19 nov 2006, 19:38
av Thomas N875
Hei.. Vurderer å kjøpe meg inn i 9000-klubben.. Litt usikker på hvilken versjon jeg bør gå for, men har kikket litt på 9000 aero..
Er ikke sånn skruemann, så trenger litt tips om hva jeg skal se etter.. Noen spesielle feil med disse bilene...? Rust, mekanikk, elektronikk...?
Hva er riktig pris på en slik sak fra (-96 til -98 mod)...?
Re: Vurderer 9000 aero
Lagt inn: 19 nov 2006, 21:51
av Tor N12
Aqua skrev:Hei.. Vurderer å kjøpe meg inn i 9000-klubben.. Litt usikker på hvilken versjon jeg bør gå for, men har kikket litt på 9000 aero..
Er ikke sånn skruemann, så trenger litt tips om hva jeg skal se etter.. Noen spesielle feil med disse bilene...? Rust, mekanikk, elektronikk...?
Hva er riktig pris på en slik sak fra (-96 til -98 mod)...?
9000 Aero av de siste årsmodellene er flotte biler med få problemer
På de siste årsmodellene så er det få problemer med rust, 9000 ble vel faktisk kåret til å ha minst rust av alle biler i denne størrelsen på den tiden. De eneste plassene jeg ville ha kikket litt ekstra på er rundt frontruta og under bilen bak i nedkant av innerskjermene, ved siden av reservehjulsbrønnen.
Av andre feil så skal man vel sjekke girkassa litt ekstra nøye, hør etter ulyder og kjenn etter at synkringer er bra.
Du vil fort finne ut et det er to "typer" Aeroer, de som er eid av en entusiast og som er godt holdt og de som er brukt hardt og som dermed er rimelig slitne... heldigvis så er de fleste eid av entusiaster
Understell, bremser og foringer kan jo få litt stryk på biler i denne effektklassen så det bør man se over. Man bør også sjekke at kam og balanseakselkjede er bra.
Jeg vil vel anbefale å ta en Naf-test ettersom disse modellene fort koster litt mer enn gjennomsnittet.
Lykke til i din jakt etter en Aero!!
(PS Aero finnes ikke som M98, siste produksjonsår er M97)
Lagt inn: 19 nov 2006, 23:49
av Tor N12
Daniel N683 skrev:Gjelder dette også 1995-modellene? - Entusiasteid

Hehe det gjør det nok

Lagt inn: 20 nov 2006, 22:57
av Thomas N875
Takker og bukker for godt svar Tor...
Skal kikke etter ting du nevner..
Har hørt at der i tillegg skal være mye feil med antispinnelektronikken, og at dette er veldig dyrt å plagest med...(!) Er kanskje litt overdrevet, eller at det kanskje bere er ÉN som har hatt mye plage. Men uansett er vel slikt vanskelig å sjekke, så det må vel stå sin prøve..
Gjennstår bare å finne bilen nå...

Lagt inn: 20 nov 2006, 23:40
av Tor N12
Hvis du kan så styr helst unna TCS (antispinn) men mener det siste året med TCS var 95. Skal sies at på 94 og 95 med TCS så var det ikke like mye problemer med systemet som det var på spesielt M91 & M92, men om du kan så styr unna....
Lagt inn: 21 nov 2006, 00:27
av Thomas N875
Takker veldig igjen jeg.... Det var til å bli klok av...
(om jeg ender opp med en slik maskin, så blir der nok en ny medlem i klubben deres....

...men bjørnen før skinnet... (!) )
Lagt inn: 21 nov 2006, 00:52
av Tor N12
Ser at jeg ikke svarte deg på pris... men som du skjønner så er Aeroene såpass spesielle at det nesten er umulig å gi et godt tips.
Jeg vil vel si at en god Aero 96-97 med kort km bør du vel regne med å må gi en plass mellom 120k og 160k, mens mere "normale" koster fra 90-120k.
Uansett, lykke til og velkommen i klubben om du blir en lykkelig Saabeier

Lagt inn: 22 nov 2006, 00:27
av Joachim N370
Lagt inn: 22 nov 2006, 03:11
av Paradigm N558
jepp, desverre.
Naboen til onkelen min kjøpte en 9-5, 2005 modell (mer vet jeg ikke) det ble motorras samme uke. Så fikk han en helt ny en, men den slutta å fungere plutselig, da viste det seg at mesteparten av elektronikken var blitt svidd av... så da trakk han hele kjøpet og kjøpte seg en Audi A4... :s
Lagt inn: 22 nov 2006, 04:53
av Joachim N370
Shit happends. Men nå må vi ikke "sabotere" tråden med off-topic da...

Lagt inn: 22 nov 2006, 13:32
av Skyler
ParADigM N558 skrev:
jepp, desverre.
Naboen til onkelen min kjøpte en 9-5, 2005 modell (mer vet jeg ikke) det ble motorras samme uke. Så fikk han en helt ny en, men den slutta å fungere plutselig, da viste det seg at mesteparten av elektronikken var blitt svidd av... så da trakk han hele kjøpet og kjøpte seg en Audi A4... :s
Vel, eg vurderte 03 modell A4 sedan før eg vurderte saab, og eg fikk beskjed om å holde meg unna A4 på flere bil forum pga masse feil på elektronikken.
Så tror nok det varierer fra bil til bil ganske så mye.
Ps: beklager off topic
Lagt inn: 21 des 2006, 22:09
av Thomas N875
Var og handlet bil i går...(!)
Kom over en aero som jeg tror er et greit eksemplar av arten (men dette vil jo tiden vise..). Hadde flere på hånd (som ikke har lagt på finn.no), men valgte denne...
Takk for gode svar på mine spørsmål Tor.
PS: Supert forum dere har her forresten. Veldig nyttig å lese om andres erfaringer, samt å kunne få svar på ting man konkret lurer på.. Og ikke minst synest jeg her er en veldig fin tone mellom brukerne..
PS-2: Skal sende en melding til klubben og spørre pent om å få bli medlem nå når turboen er på plass...

slik at også jeg kan bidra til at disse sidene finnes..
Lagt inn: 21 des 2006, 22:20
av Tor N12
Gratulerer med "ny" bil og velkommen i klubben
Vi er veldig glade i bilder, host host

Lagt inn: 21 des 2006, 22:24
av Thomas N875
Takker....
Bilder kan jeg legge ut senere.. Har levert den fra meg for rubb og polering, samt en full service, m.m., slik at jeg kan ta i bruk en "ny" bil...
Skal få tatt noen bilder og legge ut da...
Ikke noen som vil kjøpe en gammel, men strøken Audi vel...??

Lagt inn: 21 des 2006, 23:42
av Saab900STCR
Välkommen i klubben ska du vara!
Men Au(di)?
Er det den bilen med 5 nullere?
Mvh