kjøpe 9-5 -02 mod

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

kjøpe 9-5 -02 mod

Legg inn av Ronny_N169 » 02 des 2006, 15:19

Skal prøve en 9-5 Estate arc (heter vel så?) etter helgen 2,0t med "tomatkasse". Hva bør man skjekke på disse modellene, bortsett fra majones i olja. Gått ca 100'Km
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 02 des 2006, 20:11

Hei!

Sjekk følgende (selvfølgelig mer, men dette jeg kommer på i farten som KAN være noe..) :

* Service MÅ være fulgt for gyldig motorgaranti!!
* HØRES den normal ut?? Når du står å ser på motoren, lytt på registeret på venstre side!
* Som over - at den går normalt ved kald/varm motor
* Speilhus/speilhusinnfestet for rust, samme med deksel på B-stolpe
* Foringer er en gjenganger
* Dempere har kort ("normal") levetid, ryker ofte ved 60-70 000 km, blir klaprelyd eller den er uforholdsmessig myk
* Oljelekkasje fra motor. Kan evt være flere ting, simmering mellom automat og motor på min tror jeg? (Ble tatt på garanti, dyrt uten dette..)
* Vannpumpe kan være slitt
* Se etter lekkasjer innvendig
* Er gummilistene i dørene slitt?? De BLIR det om de ikke er smurt, for dørene "vibrerer" litt og kan slite de ut, sett dette på flere..

Men viktigst, TA EN NAF-TEST!!
Da har du prutningsmonn, for noe kanskje de finner som ikke du finner??
Og virker som ALLE forholder seg bra til en NAF-test, både verksted og privatpersoner.. Fikk en del tusen i avslag på min forrige bil da jeg krevde NAF-test før jeg kjøpte den, og den avdekket ting i forstillinga som ikke var merkbar ved vanlig kjøring!! Kunne fort blitt 10 000,- i verkstedregning på meg det, i tillegg til 0,- i avslag på prisen.. Istedet slo selger av 10 000,- for bilen, da han var innstilt på at bilen var solgt, og jeg ikke ville kjøpe den før dette var utbedret. Kjøpte den fra en privatperson.

Sikkert andre som har bedre peiling en meg som kan komme med innspill også?? Ville uansett satset på NAF-test, billig sikkerhet!!

Lykke til!!

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 03 des 2006, 02:42

kan vi ikke legge ut en FAQ om kjøp av 9-5?

(og event åge, 900, ng900, 93, 93ss osv?)

Svar