Jeg har en 03 med ESP, iallefall står det ESP på knappen til høyre for rattet.
Har enda ikke vært tilgjengelig noen snødekte parkeringsplasser som man har hatt muligheten til noen skikkelige tester. Jeg har enda ikke sett at lampen på dashboardet har blinket bortsett fra når man har vært litt hard på gassen ut av en rundkjøring e.l.
Hadde forventet at det skulle skje noe de gangene bilen for eksempel understyrer ut av en sving.
I hvilke situasjoner skal ESP-en slå inn, og blinker lampen på dashbordet når ESPen jobber??
ESP på '03 9-5
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
ESP på '03 9-5
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Skal vel slå inn og bremse motoren ved hjulspinn samt at den skal slå inn ved skrens og hjelpe til å rette opp bilen.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Den biten fungerer, ganske så bra.White-N146 skrev:Skal vel slå inn og bremse motoren ved hjulspinn
Når og hvordan fungerer denne biten?White-N146 skrev: samt at den skal slå inn ved skrens og hjelpe til å rette opp bilen.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Sted: Trondheim
Hei!
Har samme som deg..
TRUST ME, det funker!!!! Berga meg en gang på vei ut i grøfta når det var "skitglatt", understyrte kraftig på vei rett frem, før den slo inn og bremset bakhjulet og litt på fremhjulet på innersida, bilen "vrei" seg rundt sin egen akse og jeg klarte svingen.. Uten den...PANG!!!!
Skal tydelig skrens til før den slår inn, litt understyring går bra. Den merker om man barer gir på ved bløt asfalt, eller om alt slipper! Funker faktisk veldig bra, da den ikke slår inn i tide og utide. Antispinnen funker godt til meg også, spesielt nå med vinterdekk..
Så på Discovery(?) en test med og uten ESP, med profesjonelle sjåfører.. Uten ESP - PANG.. Med ESP så klarte man å komme seg rundt hindringen.. Stor forskjell faktisk!
Hører enkelte som sier at bare "dårlige" sjåfører trenger ESP, og helt ærlig, de vet ikke hva de prater om! INGEN sjåfør klarer å vri sin egen bil rundt sin egen akse.. i fart.. på glatt føre.. på ett brøkdel av ett sekund.. I tillegg så kommer jo gjerne en hindring uventet, og da har man ikke tid til å tenke seg om.. Er jo det sikkerhetsutstyret som EURONCAP mener er det viktigste for å redde liv.
Jeg har ihvertfall prøvd det, og det funker fint. Finner du deg en glatt parkeringsplass, så vil du se, det er snedig hvordan bilen skifter retning. Prøvde om og om igjen, med ESP innkoblet og utkoblet, uansett hva jeg gjorde så klarte jeg svingen med ESP, og ikke uten med samme fart og sving..
Mvh
Magnus
Har samme som deg..
TRUST ME, det funker!!!! Berga meg en gang på vei ut i grøfta når det var "skitglatt", understyrte kraftig på vei rett frem, før den slo inn og bremset bakhjulet og litt på fremhjulet på innersida, bilen "vrei" seg rundt sin egen akse og jeg klarte svingen.. Uten den...PANG!!!!
Skal tydelig skrens til før den slår inn, litt understyring går bra. Den merker om man barer gir på ved bløt asfalt, eller om alt slipper! Funker faktisk veldig bra, da den ikke slår inn i tide og utide. Antispinnen funker godt til meg også, spesielt nå med vinterdekk..
Så på Discovery(?) en test med og uten ESP, med profesjonelle sjåfører.. Uten ESP - PANG.. Med ESP så klarte man å komme seg rundt hindringen.. Stor forskjell faktisk!
Hører enkelte som sier at bare "dårlige" sjåfører trenger ESP, og helt ærlig, de vet ikke hva de prater om! INGEN sjåfør klarer å vri sin egen bil rundt sin egen akse.. i fart.. på glatt føre.. på ett brøkdel av ett sekund.. I tillegg så kommer jo gjerne en hindring uventet, og da har man ikke tid til å tenke seg om.. Er jo det sikkerhetsutstyret som EURONCAP mener er det viktigste for å redde liv.
Jeg har ihvertfall prøvd det, og det funker fint. Finner du deg en glatt parkeringsplass, så vil du se, det er snedig hvordan bilen skifter retning. Prøvde om og om igjen, med ESP innkoblet og utkoblet, uansett hva jeg gjorde så klarte jeg svingen med ESP, og ikke uten med samme fart og sving..
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
Det geniale med ESP er at bilen kan bremse ett enkelt hjul og dermed skape en "motsatt" kraft som korrigerer bilens kurs. Dette klarer ikke en sjåfør ettersom vi ikke kan bremse ett og ett hjul... Magnus har helt rett i at det fungerer utrolig bra!
Men utviklingen går tydeligvis fremover og det ryktes at den oppdaterte 9-3 som vises neste år skal ha et "proaktivt" ESP system. Sitat fra http://www.trollhattansaab.net:
In an understeer situation the current reactive ESP system applies the brakes to the inside rear wheel. This creates an opposing force to help bring the car onto the required course. The "proactive" system that we'll see in the new 9-3 will actually increase the power to the other 3 wheels to create the same opposing forces.
Men utviklingen går tydeligvis fremover og det ryktes at den oppdaterte 9-3 som vises neste år skal ha et "proaktivt" ESP system. Sitat fra http://www.trollhattansaab.net:
In an understeer situation the current reactive ESP system applies the brakes to the inside rear wheel. This creates an opposing force to help bring the car onto the required course. The "proactive" system that we'll see in the new 9-3 will actually increase the power to the other 3 wheels to create the same opposing forces.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance