Side 1 av 3
Hva feiler det folk?
Lagt inn: 10 jan 2007, 14:26
av Nensin N266
Med de glimrende bensinmotorene Saab har, så velger til og med Saab kunden og henge seg på dieselsosialisttrenden?
Sakset fra aftenposten:
"For eksempel har Skoda solgt 223 biler så langt i år, og av disse var 222 biler utstyrt med dieselmotor. Saab, som tradisjonelt ikke har solgt så mye diesel, har solgt 59 dieselbiler av 60 biler totalt"
Lagt inn: 10 jan 2007, 15:26
av EdHunter N815
Nei si det. Det hjelper vel lite at de har bra bensinmotorer når det er så enorme gevinster ved å kjøpe og kjøre dieselbil som det har blitt nå...
Lagt inn: 10 jan 2007, 15:56
av Morten-N146
Skal vel ikke henge seg så veldig opp i tallene da det har vært kjent lenge at prisene på endel dieselbiler skulle gå ned fra 1/1-07 mens bensinbilene gikk opp fra samme dato. Ser en på tallene for desember er nok de helt omvendt. Det vil nok jevne seg ut utover året dette....
Re: Hva feiler det folk?
Lagt inn: 10 jan 2007, 16:49
av Bent N208
Nensin N266 skrev:Med de glimrende bensinmotorene Saab har, så velger til og med Saab kunden og henge seg på dieselsosialisttrenden?
Sakset fra aftenposten:
"For eksempel har Skoda solgt 223 biler så langt i år, og av disse var 222 biler utstyrt med dieselmotor. Saab, som tradisjonelt ikke har solgt så mye diesel, har solgt 59 dieselbiler av 60 biler totalt"
Ja det er helt utrolig, klarte ihverfall å overbevise min far i å kjøpe bensinbil " da er han tydlig den eneste som har kjøpt Octavia med bensin motor på nyåret "
Diesel burde være forbeholdt landbruket

Lagt inn: 10 jan 2007, 17:33
av Kristine
Det ER jo billigere, og dieselmotorene begynner jo å duge de også.
Lagt inn: 10 jan 2007, 20:08
av Ecopower N_221
Dieselmotorer er mer effektive i forhold til forbruk. Med de nye motorene som kommer nå er de jo raskere enn bensinbiler med turbo så hvorfor da kjøpe noe som bruker dobbelt så mye drivstoff og går like dann. Dieselen er jo kjapp som f på forbi kjøring. Hadde det ikke vært for at årsavgiften kanskje blir dyrere på diesel hadde jeg byttet tvert. 0.5l på mila og samma ytelsen som min gamle 900 turbo...
Lagt inn: 10 jan 2007, 20:40
av LOH171
Det er vel kanskje ikke helt rett da... Dieselene er vel raskere på lavt turtall pga at dreiemomentet da er mye høyere. På en bensin turbobil med høyere HK vil den jo akselerere raskere på høyere turtall. Gidder du å gire ned for å øke turtallet kommer du fortsatt raskere forbi med bensin enn diesel, hvis ikke er det nok best å bruke oljebrenner.
(Alt dette forutsatt at man sammenliker nogenlunde sammenliknbare motorer, og ikke 2 liters bensiner med 200 HK, og 3.0 D med 250)
Lagt inn: 10 jan 2007, 20:54
av KongerudN344
Ecopower N_221 skrev: Hadde det ikke vært for at årsavgiften kanskje blir dyrere på diesel hadde jeg byttet tvert. 0.5l på mila og samma ytelsen som min gamle 900 turbo...
Trur nok jeg skulle kjørt fra de fleste diesler med min gamle 900 turbo 16 i alle fall....
Holder fint følge med onkelen min sin mazda 6 med den saab'en jeg har nå uten turbo... Han drar i fra litt i starten men du verden så fort den gir seg...
Så sant jeg har råd så blir det bensin/E85 i all framtid for meg i alle fall! Skal være rimelig tomt for biler før jeg kjøper diesel

Lagt inn: 10 jan 2007, 21:28
av matrox N522
Dieselbiler er da ikke så galt

Men det er ikke like "gøy" å kjøre en dieselbil i forhold til ett bensinsluk.
Får jo aldri noe sint lyd heller...
Men en halvsprek diesel med automat er jo ikke å forakte

Lagt inn: 10 jan 2007, 22:16
av Frode N073
eg testa ein 9-5 2.0t med speedparts steg 1 mot ein bmw 530d (180hk originalt) trimma te ca 220hk og ca 500nm. begge hadde automat. han låg fyst og ga gass fyst men eg drog sakte men sikkert innpå.
min originale 9-5 150hk drar litt i fra den nye passaten med 140hk diesel. min har automat og passaten har manuel. begge e stasjonsvogn.
i begge tilfellene så låg me mellom 60-70 før me ga på
eg målte forbruket mitt fra bømlo te stavanger og med billettlukå i aarsvågen hadde eg 0,79. dette med fullasta bil og ein del bruk av cruisecontrolen. te vanligt ligg'an på ca 1-1.1.
min fars 9-5 150hk diesel ligge på 0.8 te vanligt.
eg syns ikkje det forsvarte ekstra prisen på 20-30000 (før avgiftsendring) for diesel. du komme et stykke for 20000 i bensin.
dessuten så komme vel nox avgiften snart + evt økt veiavgift samt pålegg for montering av partikkelfilter på de modellane som ikkje har det.
Re: Hva feiler det folk?
Lagt inn: 10 jan 2007, 23:30
av Gunnar N326
Lagt inn: 11 jan 2007, 00:00
av Morti
Var ute og prøvde en audi a8 4.2 L TDI (twinturbo) for ei uke eller 2 siden.. har aldri kjørt dieselpurke som går så bra noen gang!
Lagt inn: 11 jan 2007, 01:52
av matrox N522
Morti skrev:Var ute og prøvde en audi a8 4.2 L TDI (twinturbo) for ei uke eller 2 siden.. har aldri kjørt dieselpurke som går så bra noen gang!
Skal jo ha litt av en bil for å sammenligne med akkurat den...
V10'n til VW er jo også kurrant...Kan man dra fly, så bør den vel også klare ei lita snerten campingvogn...

Lagt inn: 11 jan 2007, 09:55
av Frode N073
men med de 2 sistnevnte bilane så snakke med ikkje om 0.5 på milå lengår
Diesel
Lagt inn: 11 jan 2007, 10:03
av Bent N208
Ja enig med dere i at VW V10 og store MB - BMW dieselbiler går bra !
Men for de som er forundt å kjøpe en slik ny spiller nok forbruk en mindre rolle. Jeg er kommer uansett ikke til å kjøpe meg en " oljebrenner " har hørt for mange " kakklebørser " som har passert 100000 km må jo skru opp lyden på stereo for å få fred
Mvh
Bent