Check Engine, igjen... Hva bør jeg gjøre?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Check Engine, igjen... Hva bør jeg gjøre?

Legg inn av KongerudN344 » 24 jan 2007, 18:08

Så har altså CHECK ENGINE lampa begynt og lyse igjen. Slet med dette da jeg kjøpte bilen hos forhandler ved juletider i fjor. Det gikk ikke mange dager før lampa begynte å lyse. Hadde den på verksted og fikk byttet diverse deler, men feilen kommer stadig tilbake under minus 10 grader. Holdt på hele vinteren ut og inn av verksted og feilen forsvant ikke.. Og naturligvis så kom til slutt sommeren og temeraturen steg, noe som igjen har ført til at lampa ikke har lyst.

Men nå lyser den altså igjen, så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre? Jeg mener det er vel bevist, med bl. a versktedregninger på flere tusen kroner, at feilen forelå ved leveringstidspunktet (like etter og i garantiperioden) og bør dermed dekkes av selger. Men jeg begynner faktisk og tvile litt på om denne feilen lar seg løse...

Feilkoden det gleder er p0116, etter hva jeg har forstått betyr det at bilen ikke blir så fort varm som den burde bli, med andre ord en helt udramatisk feil. Men lampa skal IKKE lyse.

Sånn jeg forstår kjøpsloven så kan jeg heve kjøpe etter tre forsøk på og reparere samme feil, denne er overskridi for lengst... Lite aktuelt da jeg er veldig glad i bilen...

Bør jeg stå på krava og forsøke og fortsette med verkstedbesøk til feilen er rettet eller bør jeg kreve prisavlsag? Hvor mye bør jeg eventuelt kreve for ei motorlampe som lyser innimellom?

For meg spiller det egentlig ingen rolle, men skal jeg selge bilen til en privatperson er jeg pliktet til og opplyse om at den lyser og bytter jeg den inn vil de mest sannsynlig finne feilkoden og trekke prisen for det. Altså kan jeg tape penger på at lampa lyser...

Tviler liksom på at selgeren er veldig villig til og legge ut alt for mange tusenlapper også...

Noen innspill? Ble langt men....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 24 jan 2007, 18:39

hva har de gjort for og utbedre feilen? hvilke deler er skiftet?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 24 jan 2007, 18:42

Har dessverre ingenting spesielt nyttig å bidra med, men du bør jo ha forbrukerkjøpsloven på din side i dette tilfellet, som du selv påpeker. Du kan vel også kreve prisavslag ifølge kjøpsloven? Dette er vel straks mere aktuelt mtp. utgifter du har hatt med bilen? Kan bli litt knotete å få til da, da selgeren neppe er villig fra the get-go til å gå med på det, så kan hende du må krangle litt.


Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.
http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... _en_mangel

Du kan jo også sende de en mail og spørre, så får du nok klarhet i saken.


Har BTW samme problem selv, men har ikke vært hos verksted enda for å få lest ut feilkoden... men den lyser når det er kaldt ute. Bilen er ikke tungstartet, den drar heller ikke spesielt mye bensin så ikke vet jeg. De skulle ha fem hundre ståler for å lese ut feilkoden, og det gidder jeg ikke akkurat nå... ;-)
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 24 jan 2007, 18:57

Ja, så er det vel også noe med at ting må reklameres på innen rimelig tid. Om du sist fikk den reparert rundt sommertid spørs det vel om tidsperioden til nå regnes som rimelig tid. Men igjen, problemet er jo ikke der på sommerstid, så... vanskelig å si! Hør med forbrukerrådet du!
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 24 jan 2007, 19:06

SAAB - Huset har jo til og med sagt at det skal være sånn da! Men fikk med meg NAF på at det ikke stemte.... Så de måtte pent se på saken, skal finne ut hva som er gjort mer konkret.

Bilen er påkostet over 60 000 kr for selgers regning enn så lenge. Med tanke på at jeg betalte 77 000 for den så har han gått i minus 8) Så tror liksom ikke han har så mye og gå på. Er skeptisk til at det ha gått så langt tid jeg også, men har jo ikke akkurat hatt mulighet til og finne ut av det før...

Og koster det 500 kr for og lese ut feilkoder hadde jeg dratt på et annet verksted. Eller gjør som meg; Ikke spør om de skal ha noe, når de kobler fra TECH'en så sier du bare takk og setter deg i bilen og reiser før de får sagt noe! Såpass service får de jammen yte spør du meg!

Men jeg elsker bilen min på tross av dette :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 24 jan 2007, 19:12

20.01.2006

Skiftet termostat
Skiftet defekt EVAP ventil
Renset spjellhus - fikk beskjed om at dersom det ikke ble bedre måtte hele huset bytes...

Dette ble gjort på SAAB - Huset lillestrøm

På Ensjø har jeg ikke fått utskrift fra, men de skiftet temp. føler til motorstyringa og til temp. måleren. I tillegg hadde de foretatt seg noe med den som visstnok behandlet signalene fra temp. føleren og til motroinic.

Fikk tilbake bilen noen dager, så var det inn igjen...

Byttet termostat for 2. gang + batteri fordi kjølevifta plutselig ville gå HELE tiden, hovedlysa blei nesten borte til tider.

Også var det sommer......
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar