Piggdekk eller piggfritt?
Moderator: Moderatorer
Piggdekk eller piggfritt?
Tenkte jeg skulle sjekke hva folket foretrekker.. Så vi tar en kjapp avstemming blant Saab folket i konge riket ;=)
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: Piggdekk eller piggfritt?
Kjører piggfritt.
Orker ikke lyden av piggene, også er det jo ikke no særlig bedre uten om på rein is da.
Orker ikke lyden av piggene, også er det jo ikke no særlig bedre uten om på rein is da.
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Då har du nok feil dekk...Freshmaker N237 skrev:Kjører pigg nå, og muligens ut sesongen.. Blir piggfritt neste gang.. Fordi piggdekkene blir piggfri altfor fort..
På 9k-en kjøpte eg Nokian Hakkapeliitta 5, etter halv sesong har eg fortsatt alle piggaar intakt. Kjøpte dette pga. gode erfaringar med Hakkapeliitta 2, etter tre sesongar med dette dekket på 2.3T-en til broderen har fortsatt dei fleste piggane intakt. Rett nok litt "slipte", men var veldig få som mangla.
Sjølv vel eg piggdekk, sjølv om det kanskje kunne vore like bra med eit piggfritt som er litt meir "sportslig".
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Denne diskusjonen har vi vel hatt før , og konklusjonen var vel at de som bor på landet kjører med pigg og de som bor i litt mer sentrale strøk kjører uten pigg . Også har vi jo dem som kjører med "helårs"dekk .
Jeg selv pleier ikke å ha en bil lenger enn at jeg sliter ut det settet med dekk som er på bilen før jeg selger den igjen , så jeg har biler både med og uten og foretrekker selvfølgelig dekk uten pigg .
Skjønner ikke hva man skal med piggdekk så lenge man ikke kjører rundt på is med vann hele vinteren...?
Jeg selv pleier ikke å ha en bil lenger enn at jeg sliter ut det settet med dekk som er på bilen før jeg selger den igjen , så jeg har biler både med og uten og foretrekker selvfølgelig dekk uten pigg .
Skjønner ikke hva man skal med piggdekk så lenge man ikke kjører rundt på is med vann hele vinteren...?
STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sant nok, men når vårt kjære Vegvesen har funne ut at hovudveien som går forbi her har stor stor trafikk for strøing og for lite trafikk for salting (for då er det nemlig bedre å gi f***), gjeld det å være godt skodd.TurboLars N383 skrev:Skjønner ikke hva man skal med piggdekk så lenge man ikke kjører rundt på is med vann hele vinteren...?
Flott nå er debatten i gang. jeg var pigg dekk fans før, men etter å ha kjørt noen mnd med pigg dekk på saaben og piggfritt på (den andre bilen) blir jeg bar mer og mer imponert over de piggfrie.. Gjett om jeg skal ha piggfrie på 9'5n når jeg nå bytter i neste mnd
Fikk testa Piggfrie på STÅL IS i dag, med mange oppoverbaker og start / stopp (siden jeg brukte bilen som postbil i dag) konklusjonen e klar, er det ikke strødd, men med stål is, nytter det ikke hverken med pigg eller piggfritt gitt
Synes også at bilen blir mer behagelig stille uten pigger, og selvsagt slipper jeg den berømte piggdekk avgiften som våre folkevalgte har innført i enkelte byer i det ganske land
Hold denne tråden varm nå ,
Fikk testa Piggfrie på STÅL IS i dag, med mange oppoverbaker og start / stopp (siden jeg brukte bilen som postbil i dag) konklusjonen e klar, er det ikke strødd, men med stål is, nytter det ikke hverken med pigg eller piggfritt gitt
Synes også at bilen blir mer behagelig stille uten pigger, og selvsagt slipper jeg den berømte piggdekk avgiften som våre folkevalgte har innført i enkelte byer i det ganske land
Hold denne tråden varm nå ,
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Piggfri er tingen. Jeg har Nokia Hakka RSi, funker som fjell, og jeg kjører mye i svært usentrale strøk. For de tre dagene i året da piggfritt ikke funker har jeg de siste fem-seks åra hatt hurtigkjetting liggende i bagasjerommet. Hittill har kjettingene blitt brukt en gang, for å ta seg ned fra hytta med sommerdekk da jeg hadde snødd inne over natta. I år tror jeg faktisk jeg har glemt å legge kjettingene i bilen.
I høst satte jeg forresten piggfritt på 9-5en til foreldra mine, som sier de MÅ ha piggdekk (bor bratt til på bygda). Fattern har ennå ikke merka at det er piggfritt. Skal si det til ham når jeg legger på sommerdekka hans til våren.
I høst satte jeg forresten piggfritt på 9-5en til foreldra mine, som sier de MÅ ha piggdekk (bor bratt til på bygda). Fattern har ennå ikke merka at det er piggfritt. Skal si det til ham når jeg legger på sommerdekka hans til våren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Dette har noe med uvettig kjøring å gjøre. Kjørt 2-3 sesonger med de dekkene nå (2 er bra og 2 dårlige) Kjører mest motorvei mellom sotra og åsane (for de som er kjent i bergens området) og ellers litt på avsidesliggende veier.. Må si jeg ikek føler behovet for pigg, spes ikke med piggdekkavgift på 1200 kr i bergen.. Ikke bet ennå, men ikke tenkt det heller..Hjelle, N6 skrev:Då har du nok feil dekk...Freshmaker N237 skrev:Kjører pigg nå, og muligens ut sesongen.. Blir piggfritt neste gang.. Fordi piggdekkene blir piggfri altfor fort..
På 9k-en kjøpte eg Nokian Hakkapeliitta 5, etter halv sesong har eg fortsatt alle piggaar intakt. Kjøpte dette pga. gode erfaringar med Hakkapeliitta 2, etter tre sesongar med dette dekket på 2.3T-en til broderen har fortsatt dei fleste piggane intakt. Rett nok litt "slipte", men var veldig få som mangla.
Sjølv vel eg piggdekk, sjølv om det kanskje kunne vore like bra med eit piggfritt som er litt meir "sportslig".
Styrer med DAB og AUX
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Oppi her holder jeg meg til pigg
Med peugeot'n jeg hadde før (185 bredde), så ble piggene sporløst forsvunnet. 1 1/2 sesong.
Men med samme dekkprodusent i 205 bredde på dekkene så sitter faktisk alle piggene på, og har snart brukt de like lenge, og det med turbobil
Med peugeot'n jeg hadde før (185 bredde), så ble piggene sporløst forsvunnet. 1 1/2 sesong.
Men med samme dekkprodusent i 205 bredde på dekkene så sitter faktisk alle piggene på, og har snart brukt de like lenge, og det med turbobil
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
trives best med piggfritt, men så er det jo mest bare veier her å da, hender je en sjelden gang jeg skulle ønske meg en pigg eller to, men all den andre tiden som jeg ikke har behov for for de er det mer behagelig uten,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden