Har jeg vært lur? eller dum?
Moderator: Moderatorer
Har jeg vært lur? eller dum?
Har nettopp ringt og sagt jeg skal kjøpe en 9-5 turbo.. får den for 125 kkr, da må det taes service, og det er visst en sprekk i støtfangern. Den har gått 83 000 km, og otto, som er innfødt bergenser har vært og tittet på den og prøvekjørt den for meg, og mente at alt stort sett var bra... Hvis jeg da tar neste service på den, bytter litt olje, setter på siste oil-sludge-fiks og ellers tar vare på motoren, vil den da holde?:) Ser jo at mange 9-5'er har gått over 200 kkm, så et veeeldig stort problem kan vel ikke dette oil-sludge-greiene være? Bilen har forøvrig stort sett gått kortere turer ifølge tidl. eier/otto.. er dette bra eller dårlig? uansett er vel såpass kort km-stand, MED servicehefte ikke av det dummeste...? fikk litt skjelvinger her nå, så det hadde vært fint hvis noen kunne beroligget meg litt:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
så lenge alle servicer er holdt og det er innenfor intervallet så er det som regel ingen problem med de motorene.hvis du er veldig usikker så skal du ta ned bunnpannen og se hvordan livstilstanden til oljesilen er,er den rein og fin,så er det bare til og gi gass.billig bil.ikke noe å si på det i hvertfall.Hvis du sender meg en PM med reg nummeret så kan eg sjekke historikk hvis den har vært hos oss på rep.
tusen takk for gratulasjoner:) Her er annonsen:
http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... 18&tot=100
Regnummeret er ST 12345
mvh oddi
http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... 18&tot=100
Regnummeret er ST 12345
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
Finnes det forresten noen måte å påvise oil-sludge helt sikkert på disse bilene? lyder? Otto snakket om rasling i balansekjedet, men at dette ikke var på langt nært så ille som om hvis motoren var i ferd med å rase, og et oljeskift ville hjulpet mye på...
mvh oddi

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Morten N106
- Overload!!!
- Innlegg: 1207
- Registrert: 21 mar 2003, 01:00
- Sted: Gjøvik
- Kontakt:
Før jeg fikk installert siste fiks på min hadde jeg plenty med gul gugge på peilepinnen ... samt at den dro litt olje mellom skiftene..
Begge deler er helt forsvunnet etter at jeg fikk fiksen ..
Forøvrig grattis med godt bilvalg
Jeg er forøvrig antagelig feil person å spørre angående kilometerstand, men inni dashboardet mitt står det jaffal nå 307000 med orange lysende tall ....
Begge deler er helt forsvunnet etter at jeg fikk fiksen ..
Forøvrig grattis med godt bilvalg

Jeg er forøvrig antagelig feil person å spørre angående kilometerstand, men inni dashboardet mitt står det jaffal nå 307000 med orange lysende tall ....
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Jeg har jo vært å sett på denne bilen selv, og jeg fikk et veldig godt inntrykk av den.
Bilen virket generelt meget velholdt, det var ikke noe jeg kunne sette fingeren på innvendig annet enn et noe slitt/istykkervasket ratt.
Forøvrig ble mitt eget ratt slik etter å ha blitt vasket med wipes fra biltema.
Setene virket å være faste og fine.
Det skal her sies at jeg satt meg rett inn i den bilen etter å ha sittet i min egen, helt like 9-5.
Men min bil er gått 260000 km.
Utvendig hadde den fått seg et lite hull i støtfangeren etter et lite ras.
Ellers var det ikke noe problemer/skader utvendig.
Rust i nedre delen av bagasjeluken var det heller ikke.
Motormessig virker den også bra, frisk og tidig.
Det til tross for at det var 20000 km siden forrige oljeskift.
Ingen hadde sagt til nåværende eier at de bilene skal ha ny olje hver 10000. km.
Så servicene var holdt, kan man si.
Jeg sa til Oddi pr. telefon at dette er en bil jeg ville anbefalt,
og nå har han kjøpt den, og truet med å kaldkvele meg om han står med havari på fjellet.
Det skjer neppe.
Min egen var jo gått 212000 km før den havarerte.
Mange gode km. igjen med andre ord.
Bilen virket generelt meget velholdt, det var ikke noe jeg kunne sette fingeren på innvendig annet enn et noe slitt/istykkervasket ratt.
Forøvrig ble mitt eget ratt slik etter å ha blitt vasket med wipes fra biltema.
Setene virket å være faste og fine.
Det skal her sies at jeg satt meg rett inn i den bilen etter å ha sittet i min egen, helt like 9-5.
Men min bil er gått 260000 km.
Utvendig hadde den fått seg et lite hull i støtfangeren etter et lite ras.
Ellers var det ikke noe problemer/skader utvendig.
Rust i nedre delen av bagasjeluken var det heller ikke.
Motormessig virker den også bra, frisk og tidig.
Det til tross for at det var 20000 km siden forrige oljeskift.
Ingen hadde sagt til nåværende eier at de bilene skal ha ny olje hver 10000. km.
Så servicene var holdt, kan man si.
Jeg sa til Oddi pr. telefon at dette er en bil jeg ville anbefalt,
og nå har han kjøpt den, og truet med å kaldkvele meg om han står med havari på fjellet.

Det skjer neppe.
Min egen var jo gått 212000 km før den havarerte.
Mange gode km. igjen med andre ord.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Helt enig.. nesten verdt å kjøpe bilen bare for reg nret! 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
Ser ut som en pen bil 
Har du noen planer for den?

Har du noen planer for den?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
Sikkert en bra bil det der
Oil sludge problemet er nok ikke bare bare. Noen er nok mer uheldige enn andre. Jeg har måttet bytte motor på 78.000 med ny turbo... Ny turbo igjen på 130.000.
Hyppige oljeskift så går det nok bra det der

Oil sludge problemet er nok ikke bare bare. Noen er nok mer uheldige enn andre. Jeg har måttet bytte motor på 78.000 med ny turbo... Ny turbo igjen på 130.000.
Hyppige oljeskift så går det nok bra det der

Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
eeh-hey, det er bilen jeg ga deg linken til jooddiN108 skrev:tusen takk for gratulasjoner:) Her er annonsen:
http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... 18&tot=100
Regnummeret er ST 12345
mvh oddi

Den bilen der ser knallfin ut

Gratulerer så mye!
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund