Side 1 av 2
Hvor mye bør jeg senke? 30 vs 45
Lagt inn: 26 mar 2007, 16:36
av Aleks-ander_N948
Er lei av og se på hvor høy min NG900 er orginalt, ser jo godt inni hjulbuene på den jo..
Det er uannsett på tide og bytte demperene så da tar jeg og senker den i samme slengen.
Har sett litt på senkesettene på Speedparts ser at jeg har to alternativer 30 og 45mm... Hva anbefaler dere som har senka NG900?
Lurer også på om det Supersport settet som senker 45mm på Speedparts er Tuv godkjent noen som vet? har prøvd og sendt mail men har ikke fått svar enda
Viss ikke det er Tuv godkjent er det vel lite akuelt siden jeg vil ha papirene i orden
Det hadde også vert fint om noen kan fortelle meg hva jeg må gjøre for og få godkjent senkesettet på bilen
Har prøvd og søkt på det meste men har ikke funnet svar på alt så jeg lager like godt en ny tråd
Legger ved bilde så dere sjønner at bilen trenger og komme ned på jorda

Re: Hvor mye børr jeg senke? 30 vs 45
Lagt inn: 26 mar 2007, 17:51
av Eirik N396
Aleks-ander_N948 skrev:Det hadde også vert fint om noen kan fortelle meg hva jeg må gjøre for og få godkjent senkesettet på bilen
Dra til BT, med bil og Tüv-papirer. (Regner med du kanskje må avtale på forhånd med dem) Hør med dem, om de krever hjulstillingskontroll. Det krever de ihvertfall her! Så drar du inn, viser dem papirene, og sier at du vil ha de nye fjærene i vognkortet. Da ser de sannsynligvis på at fjærene stemmer overens med papirene, og gir deg et nytt vognkort!

Koster 500 etter hva jeg har hørt. Men hjulstillingskontroll koster jo sitt også da, om du blir nødt til det.
Lagt inn: 26 mar 2007, 18:47
av Pasient N657
Kjøp fjærer med TUV papirer. TUV papirene må være på norsk, dansk eller svensk. Hvis ikke kan biltilsynet kreve og få de oversatt.
Monter fjærene og demperne. (Go figure)
Dra på firehjulskontroll.
Ta med deg kontrollpapirene og TUV papirene, dra opp til biltilsynet, og få det godkjent.
Og da var alt bare velstand

Lagt inn: 26 mar 2007, 19:34
av KongerudN344
Syntes bilen din virka VELDIG høy da, min er lavere i alle fall.
Men uansett, jeg driver og tenker på akkurat det samme seg deg. For min del blir det nok lesjøfors, 40 mm og koni sport dempere. Håper det blir bra.
Ulempen er at lesjøfors ikke er TUV godkjent for SAAB, men de har nå begynt og lakkere fjærene i samme farge som vanlige fjører. Så jeg tror det er LITEN sjans for at noen kommer til og se at det sitter senkesett der. Det gambler i alle fall jeg på, så får jeg heller ha noen vanlige fjærer jeg kan sette på for visning
Ellers kreves det så vidt jeg veit 4 - hjulkontroll før BT kan godkjenne bilen med senkesettet...
Lagt inn: 26 mar 2007, 19:42
av be_foto N710
jeg har senkeset på min, med 30 mm senking, og det er jeg veldig fornøyd med. Ikke for laft så jeg subber hele tiden og veldig pent
Har også hørt at en er nøtt til å ha firehjuls kontrol på bilen for å få den godkjent, men jeg spurte Bent på SP om det forjegang da jeg var innom de. Han sa da til meg att BT ikke krevde det, men det er noe jeg tar med en klype salt. Det er ikke første gangen jeg har fått informasjon fra han som ikke stemmer. Så jeg skal ta 4 hjuls kontrol på min bare jeg får bytta foringer.
Lagt inn: 26 mar 2007, 20:44
av Aleks-ander_N948
Bilen er så høg ja, men ikke akkurat nå står en stor tv baki
Lurer litt på Bilstein med H&R fjører, men senker da og bare 30mm litt redd for at det blir forlite. Du har ikke bilde av bilen din fra siden da be_foto N710?
Får vel finne et billig verksted og ta firhjulskontrollen, dei skal no bare kontrollere, ikkje reparere
Men Speedparts leverer vel Eibach? hvor mye senker Eibachfjørene på 900 står ikkje noe om Eibachfjørene på webshopen deiras.
Lagt inn: 26 mar 2007, 21:00
av KongerudN344
Jeg syntes 30 MM blir for lite, det er bare så vidt man ser forskjell på min orginale og BE_FOTO sin når de står ved siden av hverandre. Men så er det noe med dette kompromisset mellom sport og komfort da.... Det er vel det som gjør meg litt skeptisk til lesjøfors, OG'en blei ødelagt komformessig med lesjøfors.
Lagt inn: 26 mar 2007, 21:07
av Aleks-ander_N948
Njaa.. skal nå ha sport jeg nå da, er ungdomsbil
Hvor finner jeg lesjøfors da?
Lagt inn: 26 mar 2007, 21:30
av be_foto N710
Lesjøfors få du kjøpt på blant annet Torshov.
Jeg har ikke noe bilde av bilen rett fra siden men her er et på skrå forfra.
http://www.garaget.org/?car=45604&image=393130
Lagt inn: 26 mar 2007, 21:41
av Aleks-ander_N948
Såg no eglentig greit ut det der da

Lagt inn: 26 mar 2007, 21:43
av herman86-N693
Jeg har kjørt med Jamex fjører på min NG900 , 45mm senking.. Uff uff de har kansje synki enda mer men, alt for lavt. Funker ikke med 18" hjul.
Ser bra ut, men det er ikke kjørbart !
Har nå bestilt meg HR 30mm trur det er tingen jeg !
Lagt inn: 26 mar 2007, 21:45
av KongerudN344
Din er nok ekstrem høy

Kan sikkert ha noe med aldren på fjærene og gjøre, kanskje dine er ganske nye? Mine er jeg ganske sikker på at har sittet der i snart 200 000 km og er det jo naturlig at de blir slappere og bilen faller litt sammen....
Gleder meg i alle fall UTROLIG til og få på senkesett og dempere nå
Fin bil du har BTW.
Lagt inn: 26 mar 2007, 21:52
av Aleks-ander_N948
Den har gått 96 000 km da, tror ikke fjørene har blitt bytta før. Bilen ser ut som en monstertruck eller noe sånn, men tror det er litt fordet at det står 17" felger på den og da, det er vector felgene til pappa sin 9-3... har kaplser jeg
Men kommer felger nå med senkesettet

Lagt inn: 26 mar 2007, 22:26
av be_foto N710
jeg er veldig fornøyd med H&R 30 mm senkesete mit, og kan ambefale det. hvis du vil ha en bil som er sån passe høy hvis en ikke vil risikere at eksosen blir ødelagt pga subbing. og att bilen blir passe stiv så du får bedre kjøre egenskaper og fortsat grei komfår.
Jeg syns den er veldig fin sån den er nå med tanke på senkesettet.
Lagt inn: 27 mar 2007, 00:24
av Saab900STCR
H&R progresiva är nog det bästa man kan ha innan man går över till coilovers!