Ødelagt drivverk..?
Moderator: Moderatorer
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Ødelagt drivverk..?
Så har ulykken inntruffet (igjen, dessverre. Fikk nesten lyst til å bruke en setning med "når". For dette er virkelig et godt eksempel på "den gang da, hver gang NÅR").
Anyhuu..
Skulle kjøre til på butikken med en kompis, og kom til en bakketopp like ovenfor der jeg bor, hadde nylig fått en "klunke"-lyd ved gasspådrag og over humper osv., men dristet meg ut på et lite ærend. Kom ut av et kryss, og ga en dært mer gass enn nogenlunde normalt. Skulle legge inn andregiret ved ca 3000omdr. da det plutselig kom et lite smell, det var så liten lyd at jeg først bare trodde bilen hoppet ut av gir, så jeg skulle legge bilen i gir igjen, men merker da at bilen står i 2.gir. Motoren går som normalt men når jeg slapp ut clutchen kom det en rar "gnisselyd". Kan ikke helt forklare hvordan den høres ut, men den at den ikke skulle være der skjønte jeg fort.
Klarte på mirakuløst å trille over bakketoppen, snu, og ned til meg selv igjen. Måtte riktignok skyve bilen ~20 meter på våt, asfalt med store mengder strøsand fra i vinter.
Altså har jeg fått nok et havari en eller annen plass i drivverket tipper jeg. Lyden kommer når clutchen slippes ut, og blir borte når jeg trør den inn.
Har hatt en svak mekaniskduring fra pinjongene i kassa (på alle girene).
Noen som har lignende erfaringer med sin bil, og/eller kan komme med forslag på hva som har tatt kvelden?
Skal jo nevnes at bilen skulle kjøres bort på et verksted, for å undersøke hvor "klunkelyden" kom fra, men det ble det jo heller dårlig med. Passer selvfølgelig også kjempeflott at jeg må taues den lille mila nå, siden slepefestet foran har har knekt på ene siden. Noe som var et resultat av
2(!) havari på veiva i løpet av skarve 3 uker, og dermed også en total tauelengde på bortimot 7 mil.
Nå er jeg fryktelig lei (for ikke å snakke om mekanikeren min, som jo selvfølgelig er min far)
Det morsomme var jo å komme inn døra hjemme å rope:
Pappa, jeg vet hvor den "klunkelyden" kom fra!
-Hvor?
Den delen som nå er ødelagt.
*Stillhet*
-Jaha?
Ja!
*Stillhet*
Jeg må da være den eneste som har fått en mandags-Saab!
Hjelp og tips ønskes. Fred ut. Kjør forsiktig
-Deprimerte Eirik-
Anyhuu..
Skulle kjøre til på butikken med en kompis, og kom til en bakketopp like ovenfor der jeg bor, hadde nylig fått en "klunke"-lyd ved gasspådrag og over humper osv., men dristet meg ut på et lite ærend. Kom ut av et kryss, og ga en dært mer gass enn nogenlunde normalt. Skulle legge inn andregiret ved ca 3000omdr. da det plutselig kom et lite smell, det var så liten lyd at jeg først bare trodde bilen hoppet ut av gir, så jeg skulle legge bilen i gir igjen, men merker da at bilen står i 2.gir. Motoren går som normalt men når jeg slapp ut clutchen kom det en rar "gnisselyd". Kan ikke helt forklare hvordan den høres ut, men den at den ikke skulle være der skjønte jeg fort.
Klarte på mirakuløst å trille over bakketoppen, snu, og ned til meg selv igjen. Måtte riktignok skyve bilen ~20 meter på våt, asfalt med store mengder strøsand fra i vinter.
Altså har jeg fått nok et havari en eller annen plass i drivverket tipper jeg. Lyden kommer når clutchen slippes ut, og blir borte når jeg trør den inn.
Har hatt en svak mekaniskduring fra pinjongene i kassa (på alle girene).
Noen som har lignende erfaringer med sin bil, og/eller kan komme med forslag på hva som har tatt kvelden?
Skal jo nevnes at bilen skulle kjøres bort på et verksted, for å undersøke hvor "klunkelyden" kom fra, men det ble det jo heller dårlig med. Passer selvfølgelig også kjempeflott at jeg må taues den lille mila nå, siden slepefestet foran har har knekt på ene siden. Noe som var et resultat av
2(!) havari på veiva i løpet av skarve 3 uker, og dermed også en total tauelengde på bortimot 7 mil.
Nå er jeg fryktelig lei (for ikke å snakke om mekanikeren min, som jo selvfølgelig er min far)
Det morsomme var jo å komme inn døra hjemme å rope:
Pappa, jeg vet hvor den "klunkelyden" kom fra!
-Hvor?
Den delen som nå er ødelagt.
*Stillhet*
-Jaha?
Ja!
*Stillhet*
Jeg må da være den eneste som har fått en mandags-Saab!
Hjelp og tips ønskes. Fred ut. Kjør forsiktig
-Deprimerte Eirik-
25 Year anniversary of Saab 9000
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ikke selg nei, tror du vil angre på det. Jeg har selv hatt mye problemer siden jeg kjøpte min bil, og må innrømme at jeg vurderte salg et par ganger jeg også når bilen stod i syv steiner... Nå er den derimot frisk som en fisk, og uler av gårde som en vårkåt kanin. Ingenting er deiligere enn å få fikset bilen etter litt problemer! 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Følelsesmessig ikke selg, økonomisk så er det kun en ting som er fornufitg!
Jeg gikk for salg av min gamle OG900 da den svært sjelden gikk uten at det var ett eller annet, ei girkasse eller en topp f. eks. Fikk merkbart BEDRE økonomi den dagen den bilen forsvant og jeg tok opp lån for og kjøpe meg en nyere SAAB. Men jeg må nok si jeg angerer på at jeg solgte den for de pengene jeg gjorde. Skulle beholdt den som minne
OG kjøpt ny.
Jeg tenkte vel litt sånn: Nå har jeg kosta på den gamle bilen 30 000 kr så da MÅ den vel være veldig bra! Men nei, er sikker på at jeg kunne kostet på den 100 000 til og enda hadde det kun vært problemer
Men bilen var jo bare såååååå fiiin da
Tror neppe jeg noen gang vil eie en bil som ga meg så mye glede, frustrasjon, økonomiske bekymer, griller i hodet, tårer, engasjement og saabfølelse.
Lykke til i valget
Er ikke lett....
Jeg gikk for salg av min gamle OG900 da den svært sjelden gikk uten at det var ett eller annet, ei girkasse eller en topp f. eks. Fikk merkbart BEDRE økonomi den dagen den bilen forsvant og jeg tok opp lån for og kjøpe meg en nyere SAAB. Men jeg må nok si jeg angerer på at jeg solgte den for de pengene jeg gjorde. Skulle beholdt den som minne

Jeg tenkte vel litt sånn: Nå har jeg kosta på den gamle bilen 30 000 kr så da MÅ den vel være veldig bra! Men nei, er sikker på at jeg kunne kostet på den 100 000 til og enda hadde det kun vært problemer


Lykke til i valget

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Min 1998 9-5 har det vært ganske mye problemer med,
men nå virker den grei.
Det har vært motorhavarier og diverse problemer, men alt har latt seg reparere.
Selv hadde jeg 9000 cc 2,3i-1990 før.
Det er beste bilen jeg noensinne har eid.
Den gikk 400000 km.
men nå virker den grei.
Det har vært motorhavarier og diverse problemer, men alt har latt seg reparere.

Selv hadde jeg 9000 cc 2,3i-1990 før.
Det er beste bilen jeg noensinne har eid.
Den gikk 400000 km.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Gjør som meg, bare kjøp biler, ikke selg
jeg er 18år og har 3 saaber, det er de eneste bilene jeg har hatt, jeg har bare kjøpt biler aldri solgt, og nå skal jeg kjøpe meg en til
, og jeg har fortsatt ikke tenkt til å selge noe, selv om det trengs en del penger for å fikse alle de andre.

jeg er 18år og har 3 saaber, det er de eneste bilene jeg har hatt, jeg har bare kjøpt biler aldri solgt, og nå skal jeg kjøpe meg en til

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Ødelagt drivverk..?
Eirik skrev: Altså har jeg fått nok et havari en eller annen plass i drivverket tipper jeg. Lyden kommer når clutchen slippes ut, og blir borte når jeg trør den inn.
Har hatt en svak mekaniskduring fra pinjongene i kassa (på alle girene).
Noen som har lignende erfaringer med sin bil, og/eller kan komme med forslag på hva som har tatt kvelden?
Høres ut som om det er ett drivledd som har tatt kvelden

Er ikke mange ukene siden jeg knekte ett drivledd, og etter din forklaring så høres det ut som om det er samma greia.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Sånn gjør jeg det også, har aldri solgt en eneste bil. De i signaturen min er de eneste jeg har hatt, 900en er den jeg har hatt lengst, den har jeg hatt i 8 år.P3t3r skrev:Gjør som meg, bare kjøp biler, ikke selg![]()
jeg er 18år og har 3 saaber, det er de eneste bilene jeg har hatt, jeg har bare kjøpt biler aldri solgt, og nå skal jeg kjøpe meg en til, og jeg har fortsatt ikke tenkt til å selge noe, selv om det trengs en del penger for å fikse alle de andre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Nei v4 jubileumen min er laget på en mandag, mandag den 17. desember 1979 for å være eksaktEirik skrev:Jeg må da være den eneste som har fått en mandags-Saab!

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jatta jatta.. du er ikke den eneste som har problemer:p I vinter overhalte jeg motoren med nye stempel, lager og hele sullamitten.. nå sitter jeg på i millitanten i værnes og soper med en bil som har et stk sprukket stempel IGJENN!!! jeg begynner å bli møkka LEI av dette, og har noen et tips på hvorfor i all verden dette skjer så send med en pm!(kjører på ORG trykk og har ikke gjort NOEN mod på bil).
Mvh. Pål
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]