Saab 9-5 SVC

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Saab 9-5 SVC

Legg inn av Skaten N671 » 27 mai 2007, 03:36

Søkte litt rundt om på nettet her om dagen og fant nokre bilder av ein 9-5 med SVC motor:
http://www.autoreview.ru/new_site/year2 ... /saaab.htm

Trudde ikkje denne motoren var prøvd ut i bil.
Nåken som veit om meir info om denne motor/bil på eit litt meir forståeleg språk 8) ?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 27 mai 2007, 10:35

i og med at eg ikkje kan hieroglyfer så forstod eg ikkje så møye av teksten. men eg vil nok tro at de har prøvd denna motoren i ein bil. kossen ska de ellprs få test'an ud skikkeligt?

men eg sko likt og visst koffor den ikkje kom i produksjon. eg syns det e et stilig konsept. og så e det 5 cyl.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 27 mai 2007, 10:55

Hei

Joda den har suttet i bil(er)

et litet google søk, her har du litt og lese og flere bilder.

http://images.google.com/images?tab=ni& ... ompression

Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 27 mai 2007, 10:56

Utengen forklarte litt om denne motoren på Mjøstreffet. Det var et konsept som aldri kom i serieproduksjon. Står litt om den på disse linkene:

http://www.saab.co.uk/main/GLOBAL/en/vepsilon/

http://www.isaab.net/svc.php

Edit: Tommy kom meg litt i forkjøpet
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mai 2007, 13:14

Når GDI-teknologien blir så bra at man helt kan kutte ut gasspjeld på ottomotorer, så er vel det en billigere løsning på det samme problemet? Jeg tenker rett nå, Tommy?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 28 mai 2007, 16:46

Ingvar N629 skrev:Når GDI-teknologien blir så bra at man helt kan kutte ut gasspjeld på ottomotorer, så er vel det en billigere løsning på det samme problemet? Jeg tenker rett nå, Tommy?
Trur kje du tenker heilt rett no, for ein kan ikkje variera kompresjonen ved hjelp av GDI-teknikk. Det er berre direkte insprøytning av bensin. Men når du e inne på da, gasspjeld på GDI e jo allerede elektrisk styrt, men til ein ottomotor må ein vel begrensa lufttilførsel med eit spjeld....

Utengen: Takk for søketips, søkte berre på Saab SVC eg... 8)


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2007, 10:11

Vegard_Skaten skrev:
Ingvar N629 skrev:Når GDI-teknologien blir så bra at man helt kan kutte ut gasspjeld på ottomotorer, så er vel det en billigere løsning på det samme problemet? Jeg tenker rett nå, Tommy?
Trur kje du tenker heilt rett no, for ein kan ikkje variera kompresjonen ved hjelp av GDI-teknikk. Det er berre direkte insprøytning av bensin. Men når du e inne på da, gasspjeld på GDI e jo allerede elektrisk styrt, men til ein ottomotor må ein vel begrensa lufttilførsel med eit spjeld....

Utengen: Takk for søketips, søkte berre på Saab SVC eg... 8)


Vegard
Var ikke det jeg tenkte på heller, det jeg mente var at SVC øker kompen på lav/mellomlast, for å få ned forbruket. Om en kan kutte ut gasspjeldet, noe en del GDI-motorer alt gjør under enkelte driftsforhold, slipper en problemet med at gasspjeldet senker kompen på lav/mellomlast og dermed får dårligere virkningsgrad.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 30 mai 2007, 07:12

Ingvar N629 skrev:
Vegard_Skaten skrev:
Ingvar N629 skrev:Når GDI-teknologien blir så bra at man helt kan kutte ut gasspjeld på ottomotorer, så er vel det en billigere løsning på det samme problemet? Jeg tenker rett nå, Tommy?
Trur kje du tenker heilt rett no, for ein kan ikkje variera kompresjonen ved hjelp av GDI-teknikk. Det er berre direkte insprøytning av bensin. Men når du e inne på da, gasspjeld på GDI e jo allerede elektrisk styrt, men til ein ottomotor må ein vel begrensa lufttilførsel med eit spjeld....

Utengen: Takk for søketips, søkte berre på Saab SVC eg... 8)


Vegard
Var ikke det jeg tenkte på heller, det jeg mente var at SVC øker kompen på lav/mellomlast, for å få ned forbruket. Om en kan kutte ut gasspjeldet, noe en del GDI-motorer alt gjør under enkelte driftsforhold, slipper en problemet med at gasspjeldet senker kompen på lav/mellomlast og dermed får dårligere virkningsgrad.
Kompresjonen blir jo rekna ut etter avstand frå stempeltopp og opp i toppen, og kan etter mi meining ikkje ha nåke med gassspjeld å gjera...


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 30 mai 2007, 07:17

...GDI-teknikk vil ikkje bli like bra pga. når ein kjører ein motor for magert, vil avgasstemp stige, og NOx utslipp stige, nåke som er eit av krava i nye utslippsreglar. GDI motor har også høgare partikkelutslipp enn vanlige ottomotorer


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2007, 09:20

Ok, kompresjonsforholdet blir det samme, men kompresjonstrykket vil øke uten gasspjeld på lav/dellast, fordi lufta som går inn gjennom ventilene ikke har mindre enn en atmosfæres trykk slik som i en konvensjonell ottomotor. I tillegg kan kompresjonsforholdet økes i en GDI-motor fordi det er mindre fare for detonerende forbrenning, av to grunner. At bensinen sprøytes direkte inn i forbrenningskammeret under kompresjonstakten vil gi bedre kjøling, og en GDI-motor med sjiktladning vil ha fetest blanding mot tennpluggen, og mager blanding som har vanskeligere for å selvtenne ut mot sylinderveggene der flammefronten når sist.

Dannelsen av NOx er størst ved lambda 1,1, men ved luftoverskudd dannes det også minst CO og HC. Dannelsen av NOx vil avta kraftig når luftoverskuddet øker over lambda 1,1, temperaturen vil også synke fordi det nå er en større luftmengde som skal varmes i forhold til brenselmengden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 30 mai 2007, 13:29

Stemmer, det var det eg ville fram til 8)

Men så var det dei andre ulempene med GDI-motorane då, sånn so me nedsoting av innsug.
Det er ikkje uvanlig at me har Mitsu'er med GDI inne til sandblåsing av innsug og topp (nøtteblåsing for å vera heilt eksakt), etter at dei har kjørt 50k. Det blir rett og slett tett av sot.... :shock:
Dette pga. ein ikkje har den bensindampen i innsuget som ein vil ha på ein med inndirekte innsprøytning, og når då veivhusventilasjon og egr går inn i innsuget, soter det ned....

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2007, 14:28

Vegard_Skaten skrev:Stemmer, det var det eg ville fram til 8)
Da er vi enige likevel!
Vegard_Skaten skrev: Det er ikkje uvanlig at me har Mitsu'er med GDI inne til sandblåsing av innsug og topp (nøtteblåsing for å vera heilt eksakt), etter at dei har kjørt 50k. Det blir rett og slett tett av sot.... :shock:
:shock: :shock:
Det får en si... men det må det da gå an å gjøre noe med, DI-diesler har jo også direkte innsprøytning og EGR. Mitsubishi sin GDI-motor er vel heller ikke den best fungerende konstruksjonen verden har sett...

GDI-teknikk er iallfall noe det brukes penger på, BMW har jo snust på dette en stund, da i kombinasjon med variabel ventilstyring, og uten gasspjeld. Når det havner i serieproduksjon har jeg ingen formening om, men jeg vil tro det kommer. Direkteinnsprøytning av bensin i kombinasjon med variabel ventilstyring har potensiale til å kunne forbedre ottomotorens dårlige virkningsgrad pga spjeldstrupning, kanskje dette kan kombineres med etanol og overlading? Det kunne jo bli virkelig artig, og et alternativ til den teknologiske frammarsjen en nå ser på dieselsiden. Slik det er nå er det jo snart ottomotorene som virker trege og gammelmodige...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar