Side 1 av 2
Saab 9000 turbo
Lagt inn: 10 jun 2007, 19:19
av Timmeeh
Hei.

er ny på forumet, og tenkte jeg skulle høre litt rundt om 9000 turbo.
Er nesten sikker på at det blir en slik bil jeg kjøper meg som førstebil, til neste vår. blir 18 neste høst i september, og skal kjøpe bil så jeg har litt å fikle med til jeg får lappen.
så, er det noe spesielt jeg bør se på når jeg kjøper en slik? tenker på 86-89 modellene, siden de er i min prisklasse foreløpig. har lagt merke til at det er litt problemer med rust i hjulbuene på disse... er det et godt valg mener dere? andre forslag?
krav; turbo

det å kjøre uten blir nesten som å kjøre orginal moped, blir kjedelig i lengden. er typen som liker litt motor.
bruker 9000 turbo mye på mila? blandet kjøring..
mvh Tommy.

Lagt inn: 10 jun 2007, 19:26
av Timmeeh
denne f.eks så jo ikke så dum ut
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1507591
er ikke motorene jævla bra på disse bilene? eneste karosseriet som sliter litt, siden de først etter 91 begynte med galvanisering?
Lagt inn: 10 jun 2007, 19:54
av Larisss
En saab 9000 Turbo bruker ca 0,75 på mila (langkjøring), Men skal love deg at du kommer til å bruk minst 1,5 på mila, den første stunden:P.Jeg kjøpte meg 9000turbo for ca 2mnd siden, jeg har enda ikke begynt å komme under 1.0L på mila:P...Men bilen min gikk ned ca 1dl på mila, etter chipping..
Rust på jekkfester og hjulbuer, det er ivertfall der jeg hadde rust før jeg fikset det..
Lagt inn: 10 jun 2007, 20:02
av Terra N837
Rust på framdører..
Lagt inn: 10 jun 2007, 20:09
av Timmeeh
Lars fra vevelstad?
0.75 på langkjøring var jo ikke så mye til å være bil med litt motor i da. hehe, tror det kommer til å gå litt bensin i starten ja, det skal jeg si meg enig i

men så lenge det går ant å få ned forbruket er jo det kjekt da...
er det noen annen måte å fjerne rust på enn å ribbe bilen og sveise nye plater, og lakkere om? blir sikkert ikke så fint, men går vel ant å bare pusse vekk rusten, og lakke kun et lite område? hvis det blir problemer med eu-kontroll tenkte jeg på.
Lagt inn: 10 jun 2007, 20:57
av Larisss
Ja dæ e nok me..
Kem e du?
Kan no først finn d ein saab 9000turbo så du ska kjøp, så kan du finn ut ke slaks rust som e på den.. Ikke all bilan some like jævlig da:P e råda d tell å sjækk spesielt jækkfester, jækken for i gjønnom golvet på biln min no når e sku sætt på sommerdækk:S..mæn ska nok klar å fiks dæ på ein måte.
Nei syns biln går ganske billig tel å va så stor motor i. Mæn dæ e no bære 2.0L da.
Lagt inn: 10 jun 2007, 20:59
av Timmeeh
hehe, tommy hær. går elektro..
ja får sjå keti e kjøp, ha e hatt plass ha e no sællt båtn å kjøpt bil no

men trur kje d bi så populært om e kapra garasjn tel mamma elns..
Lagt inn: 10 jun 2007, 21:04
av Eirik N310
Du sjø ke ha bi geresjen? Ke sjø føll el ur Saab kasji mensja? Es sho rust sjolalosj?
Hehehe, kasjufishermashi!
Dialekt

Lagt inn: 10 jun 2007, 21:07
av Timmeeh
var kanskje ikke lov det

hehe.
oversetter; ja får se når jeg kjøper, har jeg hatt plass til en bil har jeg solgt båten og kjøpt meg en 9000. men tror ikke det blir noe populært å kapre garasjen til foreldrene mine...
Lagt inn: 11 jun 2007, 20:16
av Timmeeh
Hvor mye rust skal til for at bilen ikke kommer gjennom EU-kontroll? Det er vel mest farlig om det er rust i bæringen på bilen?
Lagt inn: 11 jun 2007, 20:50
av TurboLars N383
Rust i feks dører og andre løse deler som ikke går inn under bæringa i karosseriet er ikke farlig og er ikke feil uansett , så lenge det ikke er skarpe kanter . Dette gjelder da på Saab fordi Saab har selvbærende karosseri , biler med egen ramme er det litt annerledes på .
Lagt inn: 11 jun 2007, 22:02
av ottorasmussen N242
Et lite triks er å kjøpe seg en 1990 eller nyere, selv om det kanskje koster litt.
Det begynner å bli en del ting på de eldre som har utgått fra saab, og dermed er vanskelig å få tak i.
Eksempelvis kan jeg nevne viskermotor og stag til 1989 og eldre.
I tillegg er en del løsninger litt bedre på 1990 og nyere.
Lagt inn: 12 jun 2007, 06:40
av na_X
Sjekk bærende bak ved opphenget i hjulbuene, der er det som regel rusthull på de eldre (veldig mye fukt i bagasjerommet er et slik tegn på at det kan være noe). Ta også av plastikk-skjermene foran inni hjulbuene, for å sjekke ved støtdempertårnene foran (der kan du bli overasket og gå på en smell hvis du ikke sjekker der gitt).
Når det gjelder motormessig så er 87-modell og oppover med vannavkjølt turbo. Og kat. kom vel i 88.
Lagt inn: 12 jun 2007, 18:48
av Timmeeh
hm. Skal nok klare å skrape opp litt penger, begynner jo som lærling før jeg blir 18 år da, så kan hende jeg får råd til en litt dyrere en. Hvis vi sier maks pris på 40 000 da, må jo ha penger til å beholde bilen også. Lærlinglønnen de første 6 mnd er jo ikke mye å skryte av så
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1504080
Den så jo fin ut, men hvorfor er prisforskjellen så stor? var det ikke i 92 de begynte med galvanisering av karosseriet?
Hadde jo vært best å kjøpt en gamlere en til halve prisen, men vil ikke gå meg på en smell når det gjelder rust... Kan blir forferdelig mye arbeid / veldig dyrt å fikse..!
takk for svar forresten.

Lagt inn: 12 jun 2007, 18:54
av Tor N12
Det er jo Hjelle's (adm her på forumet) Det er jo en org 2.3t med 200 hester, klima mm.. desuten så er det en Turbo S med penere listverk, lakkerte fangere og 16" Aero mm