Side 1 av 1
Gode gamle saab 96
Lagt inn: 12 jun 2007, 22:20
av Gisle N163
I går fikk jeg et innfall. Jeg skulle skru litt på gammelsaaben.
Prøvde å starte den, gikk ikke. Tok ut pluggene og de så ut som tatt ut av en skrekkfilm. Kølsvarte. Kjøpte nye plugger og en slant bensin, så startet den etter 5 sekunder og gikk som en klokke på tomgang. Ble nesten overrasket.
Det betyr at det snart blir restaurering på gang. Dette var gøy. Noen som vet om noen brukbare deler?? Har en M76 V4.
-Gisle
Lagt inn: 12 jun 2007, 22:33
av Peter
Hva slags deler er det du tenker på da? mekonomen har faktisk en god del deler til v4.
Ellers så er det jo GSV da, de har eget delelager, og kan ofte skaffe deler fra sverige hvis det er noe som de ikke har på lageret, og vet at svenske klubben har.
Lagt inn: 12 jun 2007, 22:34
av Gisle N163
Vel, trenger egentlig det meste. Ny clutch, sannsynligvis også girkasse, nytt frihjul, . tja.. skal ta en titt hos GSV jeg.
-Gisle
Lagt inn: 12 jun 2007, 22:43
av Peter
De har noe clutch deler på mekonomen
Det står ikke noe om hva de har av deler på sidene til GSV men du kan jo sende en mail til
delelager@gsv.no og hører, hvis du bestiller deler i løpet av uka kan du kansje få delene ganske fort hvis det er noe de har på lager, for det skal være folk på lageret nå til helgen (vet dette fordi faren min en delvis ansvarlig for delelagret)
Nyoverhalte girkasser har de hatt, vet ikke om de har flere nå, men hvis de ikke har så kan de nok skaffe.
Lagt inn: 12 jun 2007, 23:16
av na_X
Fungerende frihjul er visstnok veldig vanskelig å finne. Men det skal finnes noen i sverige som fikser frihjul ihvertfall.
Lagt inn: 13 jun 2007, 16:52
av Gisle N163
Tror faktisk frihjulet funker ok. Hadde det ikke vært for det, kunne vi ikke brukt bilen det siste året det var skilter på den. MÅtte stoppe motoren for å få den i revers, hvis ikke ble det tannpuss... hehe
Men clutchen tror jeg nok må skiftes. Men hva bør jeg ta først?
Motor eller karosseri??
Har egentlig vurdert å kjøre hele bilen til Litauen og få fikset den der. Pappa har noen kontakter der nede. Har egentlig ingen egnet plass å stå her. Driver å leiter etter en garasje man kan leie for et års tid.
-Gisle
Lagt inn: 14 jun 2007, 13:30
av Morten S.
Gisle N163 skrev:Tror faktisk frihjulet funker ok. Hadde det ikke vært for det, kunne vi ikke brukt bilen det siste året det var skilter på den. MÅtte stoppe motoren for å få den i revers, hvis ikke ble det tannpuss... hehe
Men clutchen tror jeg nok må skiftes. Men hva bør jeg ta først?
Motor eller karosseri??
Har egentlig vurdert å kjøre hele bilen til Litauen og få fikset den der. Pappa har noen kontakter der nede. Har egentlig ingen egnet plass å stå her. Driver å leiter etter en garasje man kan leie for et års tid.
-Gisle
Jeg ville begynt med clutchen og girkasse.
Det at den skraper ved forsøk på å få den i revers kan enten være at clutchen ikke er korrekt justert. (Justerskrue i bakkant av girkassen, på høyre side, sett forover). Eller at hydraulikken i clutchen trenger oversyn.
Ofte nok å lufte systemet, men pakningene i slavesylinderen får mye juling, og det kan være greit å bytte pakninger her.
Vedr girkasse forøvrig så er det lurt å rense kassa med jevne mellomrom, da slaggrester etc lett setter seg i frihjulet. Egentlig sjeldent at disse er defekte. Ønsker du mer info om rensing av girkassen, så send meg en Pm eller mail.
Vedrørende motor, så sjekk at det ikke er glipp i balanseakselen.
Dette gjøres ved å slakke på viftereima. Se så om det er glipp vertikalt på reimskiva. Det skal det ikke være. Sideveis skal det være noen mm. dødgang. Har motoren stått lenge, så blir ofte pakningene harde, med derpåfølgende oljelekkasjer.
Jeg har selv hatt en V4 i Polen til full restaurering med meget godt resultat. Se
http://www.saab-gt.pl og min link:
http://www.eurofoto.no/show_album.php?aid=1462788
Lykke til
