Info 9000 Aero / Talladega

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Info 9000 Aero / Talladega

Legg inn av Trond N47 » 04 mar 2004, 11:17

Info om spesialmodellene av SAAB 9000:

Etter rekordene på Talladega superspeedway i 1986 (100' km med
gjennomsnittsfart på 213 km/t med standardbiler) så ble det laget en
spesialutgave. 9000 Talladega ble levert i 88 og 89. Effekten var 185 hk
på 88A og 177 hk på 88B og 89 mod.

9000 Talladega hadde utover full turboutrustning (ACC, el vinduer/speil,
cruise control mm.) 6,5x16" cross-spoke felger med 205/50ZR16
sportsdekk, stivere dempere, stivere og lavere fjærer, kraftigere fremre
krengningsstabilisator, skjermbreddere, svart grill, bridgespoiler, store
sideskjørt, stor spoiler/fanger fram og bak, effektlydpotte bak med doble
enderør, skinn ratt, girkule og mansjett, dekorpanel bak og svarte
skinnseter med mokkainnlegg for bedre sidestøtte. Talladega ble bare
levert i svart med unntak av enkelte spesialbestillinger.

I 1990 endret Talladega navn til "9000 turbo 16S" i bla. Norge og
Tyskland, SPG i England og på det amerikanske kontinent, og såvidt jeg
vet Aero i Sverige mm. Da kom bilen i rødt, svart og hvitt med cromegrill
og 16" aerofelger. Bakspoileren ble byttet ut til en litt mere diskret delvis
lakkert spoiler som ligner litt på turbospoileren til CS (se bilde). Setene
og alt annet utstyr var det samme som på Talladega, men enderørene
ble byttet fra doble til store ovale svartlakkerte enderør. Effekten var
også her 177 hk.

I 1991 kom oppfølgeren med 2,3 turbomotoren, med benevnelsen
"9000 2,3 turbo 16S" i Norge (SPG og Aero på andre markeder som
over). Utstyr forøvrig var uforandret fra 1990 (med unntak av skråfront
fra CD og ny framspoiler. Bilen hadde en standard 2,3T motor med 200
hk og 323 Nm ved 2000 rpm. Aero ble også levert som CD, men her uten
stylingpakke. Tyske utgaver av 2,3 turbo 16S ble lever med mindre
standardutstyr (tyskere liker ikke å skille seg ut).

I 1992 kom CS som 2,3 turbo 16S med en noe redusert utstyrspakke.
Den hadde den samme innmaten som tidligere, men manglet
spoilerpakken. Dermed så den ut som en helt ordinær CS turbo med
unntak av enderøret, lakkerte fangere og 16" aerofelger. Også denne
hadde 200 hk, uvisst om den het Aero/SPG på andre markeder. Denne
ble levert i flere farger.

I 1993 kom 9000 Aero i CS utgaven med full pakke som vi kjenner den
fra midten av 90 tallet. Utstyret var her supplert med spoilere/skjørter,
bøtteseter, skinntrekk i dørene, 16" Super aero felger, ny Mitsubishi TD04
turbo, Trionic motorstyring og 225 hk, 342 Nm ved 1900 rpm. Aero ble
levert t.o.m. 1997.

I 97 og 98 ble spesialmodellen "jubileum" (svensk: "A50") levert med
aerostyling og spesialseter i skinn med flyemblem og semsket skinn-
innfellinger på de svarte. Denne ble levert med alle turbomotorene
(ikke 225 hk i 97). Fra 92 til 96 ble også spesialmodellen "Griffin" solgt
som CD (sedan), først med 2,3T og senere V6 Opelmotor.


(900 Aero ble også solgt som "turbo 16S" i Norge mm. fra 1984 til 1992.
Den het også SPG på samme måte som 9000. Grunnen til at enkelte
markeder ikke ville lansere Aero-navnet har jeg hørt var at det heftet
noe med opphavsretten overfor bla. Honda og et amerikansk bilmerke.)


Kilder: originale brosjyrer fra Norge og Sverige på alle årganger av 9000.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar