Side 1 av 2

9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Lagt inn: 28 jul 2007, 19:03
av Paradigm N558
Heisann, har vært å mekka nå i en times tid på K_Duck sin 9-5.
Søt og snerten sak, men opp fra asken av denne mekkinga, så har jeg noen spørsmål angående masse rart.

1) Hvor lang kan en vakumslange være, for at det gir utslag? Noe maksimum her? Gjelder montering av turbotrykksmåler i coupeen. Kvaliteten på slangene er særdels gode. Dvs. gode silikonslanger.

2) Interiørmatten på bilen, på passasjersiden, oppe i overgangen mellom interiørmatte og midtkonsoll (ca. oppe i venstre knehøyde) har slete seg ut. Ved en nærmere inspekson, så jeg at det er knekt av en metallvinkel der, om jeg så rett, som er festet i interørmatten. Slik jeg forsto det, så er en metallvinkel limet (?) fast i stoffet, som er skrudd fast i andre mer eller mindre faste objekter inni bilen. Klarer man å skaffe nye slike vinkler? Jeg klarte ikke finne noe i EPC, klarer dere? Er det samme konsept som på andre saaber? (9000, OG900, NG900 og OG9-3, NG9-3)

3) Bil som har runna 260.000 km.. skal man ha betenkeligheter ved å kjøre på med steg 2 fra speedparts? Dvs. overgang fra 150 hester, til 220 hester..
-Orginal turbo, bremser, motorstyring ellers.. aldri trimma før...

Takk for alle svar ^^

Lagt inn: 28 jul 2007, 21:04
av Frode N073
har bare svar på soørsmål 1.

på 900'en har eg ein slange som e ca 3-4 meter og det funke kanon.

Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Lagt inn: 28 jul 2007, 21:13
av Jørgen N237
ParADigM N558 skrev:Heisann, har vært å mekka nå i en times tid på K_Duck sin 9-5.
Søt og snerten sak, men opp fra asken av denne mekkinga, så har jeg noen spørsmål angående masse rart.

1) Hvor lang kan en vakumslange være, for at det gir utslag? Noe maksimum her? Gjelder montering av turbotrykksmåler i coupeen. Kvaliteten på slangene er særdels gode. Dvs. gode silikonslanger.

2) Interiørmatten på bilen, på passasjersiden, oppe i overgangen mellom interiørmatte og midtkonsoll (ca. oppe i venstre knehøyde) har slete seg ut. Ved en nærmere inspekson, så jeg at det er knekt av en metallvinkel der, om jeg så rett, som er festet i interørmatten. Slik jeg forsto det, så er en metallvinkel limet (?) fast i stoffet, som er skrudd fast i andre mer eller mindre faste objekter inni bilen. Klarer man å skaffe nye slike vinkler? Jeg klarte ikke finne noe i EPC, klarer dere? Er det samme konsept som på andre saaber? (9000, OG900, NG900 og OG9-3, NG9-3)

3) Bil som har runna 260.000 km.. skal man ha betenkeligheter ved å kjøre på med steg 2 fra speedparts? Dvs. overgang fra 150 hester, til 220 hester..
-Orginal turbo, bremser, motorstyring ellers.. aldri trimma før...

Takk for alle svar ^^

2) Jeg skal se på min i morgen hvordan det er der, og komme tilbake med bilder..

3) Min 9-5 har kjørt 219000 og nå var ihvertfall kjede m/alle hjul/skinner slitt ut, så sjekk tilastand på motor før eventuell trim.. Selv kommer jeg til å gå for trim i min nå om en stund når jeg ser at alt virker.. Med så nykjøpt bil hadde jeg ventet litt med trim selv..

Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Lagt inn: 28 jul 2007, 23:40
av K_Duck N1093
Jørgen N237 skrev:sjekk tilastand på motor
'Tis on my ToDo-list. ^-^ Serviceheftet har vist seg å være litt, eh, "Holy" (og da mener vi ikke Hellig) - så dertil egnet foretak skal få lov til å gå over hele spetakkelet en gang i nær forestående framtid. Spesielt registeret ser ut til å være moden for sjekk&skift, i likhet med bremseveske og bensinfilter (tror jeg det var, henter litt ut av hurtigminnet her - skal sette meg ned og gå gjennom skikkelig en dag jeg har tid).

Blah blah. ^^;

Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Lagt inn: 29 jul 2007, 00:03
av Jørgen N237
K_Duck skrev:
Jørgen N237 skrev:sjekk tilastand på motor
'Tis on my ToDo-list. ^-^ Serviceheftet har vist seg å være litt, eh, "Holy" (og da mener vi ikke Hellig) - så dertil egnet foretak skal få lov til å gå over hele spetakkelet en gang i nær forestående framtid. Spesielt registeret ser ut til å være moden for sjekk&skift, i likhet med bremseveske og bensinfilter (tror jeg det var, henter litt ut av hurtigminnet her - skal sette meg ned og gå gjennom skikkelig en dag jeg har tid).

Blah blah. ^^;
Jeg byttet register og balansekjede nå, dette var så slitt og var brukt feil kjede fra de som skiftet sist, slik at slitasjen ble enorm på alle tilhørende deler.. Så nå er alt i orden håper jeg..

Lagt inn: 29 jul 2007, 00:04
av Paradigm N558
og en siste ting angående bilen.

Ja, hvordan tar man av dekselet på A-stolpen? Samme som på 9000, trekker det oppover?
TakkTakk^^

Lagt inn: 29 jul 2007, 08:23
av K_Duck N1093
(Haynesbok er bestillt og i posten. Helt sant. :p )

Lagt inn: 29 jul 2007, 11:40
av Jørgen N237
K_Duck skrev:(Haynesbok er bestillt og i posten. Helt sant. :p )
Den hjelper godt, men endel er ulogisk i haynes til 9-5.. Bare å tenke logisk med haynes som rettningslinje funker bra på 9-5..

Lagt inn: 29 jul 2007, 11:40
av Cato N698
Hvordan er det å bytte regkjede selv? Gjorde du dette selv jørgen?

Lagt inn: 29 jul 2007, 11:42
av Jørgen N237
Cato N698 skrev:Hvordan er det å bytte regkjede selv? Gjorde du dette selv jørgen?
Jeg og pappa gjorde dette (mest pappa) Helt greit, mye bedre enn fryktet.. Men det er mye skruing og ekstremt trangt, men er nok ennå trangere for de som har ac. Kan tenke meg at det er ennå trangere på 9-3.. Grunnen til å gjøre det selv var at verksted skulle ha 17000, og delene kostet for mitt vedkommende ca. 1300..

Lagt inn: 29 jul 2007, 12:15
av Cato N698
Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3 :shock:

Lagt inn: 29 jul 2007, 12:23
av Jørgen N237
Cato N698 skrev:Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3 :shock:
Var det jeg fikk anbefalt på 9-5 også, men bendet den til venstre og kom tålelig til da..

Lagt inn: 29 jul 2007, 12:31
av Paradigm N558
Jørgen N237 skrev:
Cato N698 skrev:Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3 :shock:
Var det jeg fikk anbefalt på 9-5 også, men bendet den til venstre og kom tålelig til da..
Men ingen av dere 9-5 eiere som vet hvordan man tar av dekselet til A-stolpen? ^^

Lagt inn: 29 jul 2007, 13:13
av Edward N812
eehhm, dekselet på a-stolpa på 9000 drar man bare utover, ikke oppover.. om man drar det oppover, drar du jo dekselet av plastnaglene, og de blir sittende igjen i a-stolpa..

Lagt inn: 29 jul 2007, 13:45
av Jørgen N237
ParADigM N558 skrev:
Jørgen N237 skrev:
Cato N698 skrev:Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3 :shock:
Var det jeg fikk anbefalt på 9-5 også, men bendet den til venstre og kom tålelig til da..
Men ingen av dere 9-5 eiere som vet hvordan man tar av dekselet til A-stolpen? ^^
Nei, men kan se i boken når jeg kommer meg i garasjen..