Side 1 av 2
Kjøpe 9-5 - hvilken motor ?
Lagt inn: 24 aug 2007, 11:11
av cozmo
Snublet over dette forumet da jeg dreiv og googlet litt på 9-5. På jakt etter ny stasjonsvogn, og 9-5 er en hot kandidat. Men det finnes jo mye skrevet, mange meninger og ymse hensyn å ta.
Hvilke motorer bør en trakte etter f.eks ? Har jo lest allverdens om oil-sludge problematikk osv. Har dog ikke fått klarhet i om dette er verre på noen motorer enn andre.
Kikker på 2002-2004 modeller.
Ser jo at følgende motorer ihvertfall er representert..
2.0t 150HK florerer det av, også til rimelig priser. 95% har automat virker det som. 240Nm fra denne er jo slettes ikke verst.
2,3t 185HK er det veldig få av til salgs, men virker som dette er volumutgaven i UK og US (?)..
3.0t V6 , sekser fra GM - finnes også i Opel ? (ugh) Ulempen med denne så vidt jeg har skjønt er at siden dette ikke er et Saab produkt har den registerREIM og ikke kjede. Til gjengjeld er vel turboen bare satt der for å sikre litt ekstra dreiemoment på lave turtall, og turbo-lag er vel således ganske fraværende.
Aero : Masse krefter, masse dreiemoment...Men aldri når du trenger det ; er hva jeg har lest. Grunnen skal være den enormt store turboen som bruker lang tid på å spinne seg opp. Sikkert kongen av 0-200 for den som er interessert i slikt.
2.2 TiD. 280Nm og 122Hk eller så. Sikkert greit alternativ på dieselsiden - men få til salgs, og forholdsvis dyre..
3.0 TiD. Sikkert kongen av dreiemoment - men i følge diverse fora også en lite holdbar og for kompleks konstruksjon som ganske raskt ble tatt ut av programmet ?...
Lagt inn: 24 aug 2007, 11:39
av matrox N522
Oilsludge er ikke noe problem om forrige eier har fulgt servicer og byttet olje hver 10000km, samt oppgradert veivhusventilasjonen.
Men om det er kjørt med laange oljeintervaler på motoren hadde jeg nok vært skeptisk.
Dieselmotorene er fine de, men kunne ha vært litt mer futt i de, da 9-5 er en stor og tung bil. Trimming er nok tingen der
Finere gange i de nye 1,9literne enn den gamle 2,2litern, men mindre kraft fra bunnen av på 1,9.
3,0L har jeg aldri testa selv, men drar visst veldig godt.
Aero turboen er ikke spess stor, så turbolagg er det lite av.
Så hva du har lest om den er jeg ikke enig av. Krefter i massevis

Kommer du over 2,3 literen på 185 hk, så har denne litt mer bunndrag enn 150 hk. Samt turbotrykkmåler i instrumentpanelet.
Begge er enkle å trimme så du får ca 220 hk, og da blir det en god kjøremaskin

Lagt inn: 24 aug 2007, 11:43
av Morten-N146
I og med at jeg ikke vet hvilke forventninger du har til en ny bil så ville jeg vel tatt meg bryet med å prøve litt forskjellig av det du nevner her. Er du glad i masse krefter og vil beholde bilen orginal kan du vel glemme 2,0t og 2,2tid vil jeg tro. Aero ligger vel 60-100000 dyrere enn en 2,0t. 3,0 dieselen og bensinversjonen har jeg ingen forutsetninger for å si noe om men skal vel være greie motorer med masse kraft/dreiemoment.
Ta en tur og prøv du

Alfa og omega er jo ihvertfall med bensinmotorene at de har et servicehefte som er fulgt til punkt og prikke og gjerne at det er skiftet olje mellom hvert 20000km service.
Lykke til.
Lagt inn: 24 aug 2007, 12:13
av Hjelle, N6
Når det gjeld oilsludgeproblemet rammar det bensinmotorane, dieselmotorane er ikkje berørte. men til nyare bil du kjøper, til mindre sjangs er det for at du skal verte råka, sidan veivhusventilasjon er oppgradert, og at nye rutiner for oljeskift forhåpentligvis er fulgt.
Du har fått med deg dei fleste motoralternativa, i tillegg til dei du nemner finns det ein 2.0T (fulltrykksturbo) på 190hk. Det finns også ein 2.3T på 220hk.
Når det gjeld tanke du har omkring dei ulike motoralternativa vil eg kome med nokre innspel.
2.0t-en er grei nok med manuellt gir, sjølv synes eg det vert litt knappt med automat på denne. Då er 2.3t-en bedre om du vil ha automat.
Når det gjeld Aero, er eg uenig. Ta deg ein prøvetur i ein slik, og eg skal love deg at du kjem til å endre på uttalen om at det tek tid å bygge ladetrykk. Fara med ein tur i ein slik er at eit bilskifte kan verte dyrt...
Når det gjeld dieselmaskinene hadde eg ALDRI valgt en slik med automatgir. Det vert for trått, ihvertfall om en køyrer i litt kupert terreng.
3.0TiDen er ein kjempemotor. Går som berre tjusan. Ulempa er at om du vil ha automat er ikkje det mulig på denne bilen pga. at automatkassa ikkje fysisk fikk plass. Gikk vel ut når den nye 1.9TiD-en kom inn. Den nye motoren har ei effekt på 150hk, og kom ifrå M05.
Men eg anbefalar deg å ta ein prøvetur med dei forskjellige motoralternativa, du finn nok fort ut kva du kan leve med og ikkje.
For min del vert det mykje køyring i fjell, en vil sjølvsagt då ha andre oppfatningar om kva som må til av motor enn om en berre luskar rundt i lavlandet...
Lagt inn: 24 aug 2007, 12:19
av cozmo
Takk for svar !
Jeg har ingen enorme krav til motoren, men det er viktig å kunne gjøre sikre forbikjøringer med 4 personer i bilen.
Så det er altså ikke turbotrykksmåler i dashen på 2.0t ? Det var jo litt skuff...
Er inneforstått med at det er viktig at alle servicer er nøye fulgt, så det er det første jeg sjekker.
Ser ellers at det i årsmodeller 2002-2003 er ganske få som har regnsensor..Dette var altså ikke med i Vector-pakken eller andre utstyrspakker den gangen?....
Sikler litt på en 3.0t for tiden. Men bensinforbruket er jo ikke akkurat supersnilt

Lagt inn: 24 aug 2007, 12:38
av Stalfa
cozmo skrev:
Ser ellers at det i årsmodeller 2002-2003 er ganske få som har regnsensor..Dette var altså ikke med i Vector-pakken eller andre utstyrspakker den gangen?....
Lurer på om det kom i pilot-pakken. Den var ikke standard på Vector, afaik.
Lagt inn: 24 aug 2007, 12:44
av Tor N12
Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere

Lagt inn: 24 aug 2007, 13:10
av cozmo
Tor N12 skrev:Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere

Takk, slike ting er veldig greit å ha i bakhodet!
Lagt inn: 24 aug 2007, 13:17
av cozmo
Tor N12 skrev:Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere

Foresten - ser at det finnes ulike trimsatser for f.eks 2.0t . Saab hadde vel også en "original trimsats" til denne motoren..
BSR tuning selger f.eks trimsatster.
Antar at det typiske i et steg1 trimsett er å øke turbotrykket...Men er turboen som sitter i 2.0t dimensjonert for dette over tid - noen som vet ?...
cozmo
Lagt inn: 24 aug 2007, 13:18
av Stalfa
Også kjekt å vite.
Saab sine automat kasser er vist skuddsikker, noe som ikke er en selvfølge for slure-kasser.

Lagt inn: 24 aug 2007, 13:21
av Stalfa
cozmo skrev:Tor N12 skrev:Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere

Foresten - ser at det finnes ulike trimsatser for f.eks 2.0t . Saab hadde vel også en "original trimsats" til denne motoren..
BSR tuning selger f.eks trimsatster.
Antar at det typiske i et steg1 trimsett er å øke turbotrykket...Men er turboen som sitter i 2.0t dimensjonert for dette over tid - noen som vet ?...
cozmo
Kjøper du steg1 trim fra f.eks Speedparts, BSR, Hirsch eller Nordic så er du ganske seif. Og har lite eller ingenting å frykte.
Lagt inn: 24 aug 2007, 13:23
av Ingvar N629
Turbotrykksmåler i dasjen har egentlig ingen 9-5. De som har måler viser egentlig mer effekt enn trykk...
Jeg har en 2.0t manuell nå, den er kjedelig, men det er vel mest fordi jeg er vant til noe annet, for den er ikke treg, men det er ikke morsomt heller.... Merker også forskjell på draget i sedan og stv, sedan går bedre pga mindre vekt.
Oilsludgeproblemet kan stort sett unngås med å være nøye med oljeskift. Min har gått 266000 km med samme register.
Det kan sikkert også være en fordel å flytte katalysatoren litt lenger bak, slik det er originalt så stekes olja i bunnpanna fordi katalysatoren ligger rett under.
Lagt inn: 24 aug 2007, 13:57
av cozmo
Takk for alle svar. Her er det mye Saab kunnskap ser jeg !
Lagt inn: 24 aug 2007, 14:03
av cozmo
Stalfa skrev:cozmo skrev:Tor N12 skrev:Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere

Foresten - ser at det finnes ulike trimsatser for f.eks 2.0t . Saab hadde vel også en "original trimsats" til denne motoren..
BSR tuning selger f.eks trimsatster.
Antar at det typiske i et steg1 trimsett er å øke turbotrykket...Men er turboen som sitter i 2.0t dimensjonert for dette over tid - noen som vet ?...
cozmo
Kjøper du steg1 trim fra f.eks Speedparts, BSR, Hirsch eller Nordic så er du ganske seif. Og har lite eller ingenting å frykte.
Høres veldig bra ut. Hirsch tuning :
viewtopic.php?=&p=80765
9-5 m02-m07 205e 150hk
step1 210hk/320nm
Dette er jo en formidabel økning og burde gi krefter nok til de fleste ..

Lagt inn: 24 aug 2007, 14:17
av Ingvar N629
Når det gjelder steg 1-trim, så er det ikke bare økning av turbotrykk nei. Det er mer enn det, og det er forskjellige måter effekten hentes på med de forskjellige programvarene som blir nevnt her.
Men nå begynner dette å bli en trim-tråd.