Side 1 av 2
9000 aero – litt myk..
Lagt inn: 24 aug 2007, 17:20
av Thomas N875
Har en 9000aero som bortsett fra noen gule foringer er 100% original.
Synest bilen er noe ”løs” på veien og ønsker en litt stivere og mer sportslig bil. Samtidig er dette en bruksbil, så en rumperisterversjon med senking til snøplognivå, og knallhardt understell som bråker på ujevn vei er ikke aktuelt.. (selv om det er tøft da…)
Er usikker på hvordan jeg skal angripe dette..:
- Kan det være de originale fjører og dempere som er litt slitt (kjørt 116’ km), og at bilen vil bli betraktelig bedre ved bytte av dette til nytt originalt…?
- Eller bør jeg skifte fjører og dempere (evt. annet) til stivere saker..?
- Bør jeg senke moderat..?
Er for øvrig en slik aero originalt senket i forhold til f.eks A50..?
Lagt inn: 24 aug 2007, 18:18
av Brede N979
Speedparts leverer en sportchassi sats fra Sachs som senker 10mm. Om aero'n ble levert med dette eller ikke er jeg noe usikker på. 5800,- for komplett sats med fjærer og støtdempere. Men bare det og bytte fra 15 eller 16" med ballongdekk til ev. 17 eller 18" med lavprofil gummi blir en helt annen verden

Lagt inn: 24 aug 2007, 18:40
av Edward N812
jeg ville beholdt sachs demperne (for det er det aeroen har originalt), og satt på H&R fjærer som senker 40mm både foran og bak. bilen blir penere, får myye bedre kjøreegenskaper, ikke no snøplogfaktor, og den beholder den komfortable fjæringa du helt sikkert ikke vil miste.
Lagt inn: 24 aug 2007, 19:38
av Arne N79
Jeg hadde sachs sportchassis som senker 10 mm. levert av speedparts, og det var helt knall. Lå som et strykejern på veien, men hadde også polyuhretanforinger rund baut. Husk på at hvis du senker mye så kan du få vibrasjoner pga. annen vinkel på drivakslene og det sliter.

Lagt inn: 25 aug 2007, 01:02
av Gunnar N326
Sachs- settet som er nevnt senker IKKE Aero'n 10mm, for det er dette som er originalt på Aero. En vanlig CS(E) blir senket 10mm med dette. Dette settet er veldig prisgunstig, det kommer med ferdig samlede fjærben foran, det betyr mindre arbeid, og nye lager på toppen, altså i samme prisen!
Husk, skal du senke mere enn 30mm, så anbefales du ofte å bytte til kortere dempere.
Lagt inn: 25 aug 2007, 08:31
av Edward N812
jeg synes det er merkelig at disse sachs demperne får et så sporty rykte av alle dere. forrige eieren av cs'en min bytta til komplett sachs understell litt over et halvt år før jeg kjøpte bilen, og den var ingenting i nærheten av sportslig når jeg kjøpte den. har bytta fjærer til H&R 40mm nå, og ting begynner såvidt å hjelpe.
Lagt inn: 25 aug 2007, 14:48
av Brede N979
Hvilken profil på dekkene hadde han Ed? En 9000 med ballongdekk funker ikke uansett hvor mye du senkern

Lagt inn: 25 aug 2007, 15:01
av Hjelle, N6
Gunnar N326 skrev:Sachs- settet som er nevnt senker IKKE Aero'n 10mm, for det er dette som er originalt på Aero. En vanlig CS(E) blir senket 10mm med dette. Dette settet er veldig prisgunstig, det kommer med ferdig samlede fjærben foran, det betyr mindre arbeid, og nye lager på toppen, altså i samme prisen!
Husk, skal du senke mere enn 30mm, så anbefales du ofte å bytte til kortere dempere.
Kjøpte eit slikt sett no nylig, der var ikkje nye fjørbeinslager med.
Lagt inn: 25 aug 2007, 19:34
av Arne N79
Fjærbeinslager følger med til 9000, men ikke til 9-5 så vidt meg bekjent

Lagt inn: 25 aug 2007, 20:07
av Edward N812
Brede N979 skrev:Hvilken profil på dekkene hadde han Ed? En 9000 med ballongdekk funker ikke uansett hvor mye du senkern

det er 16" med 225/husker ikke profil, hehe. sitter og ser på den ut vinduet nå, men orker ikke gå ut og kikke
Lagt inn: 25 aug 2007, 20:08
av Edward N812
nei faaaderrullan, 215 er det jo!
Lagt inn: 25 aug 2007, 21:56
av Thomas N875
OK... Er nesten "like klok" men prøver meg på en liten oppsummering..:
Bilen har originale 16" aerofelger. Vet at andre felger og dekk (les 17") vil gjøre bilen bedre på veien, men har aldri sett aerofelgene i 17". Og siden jeg ikke har sett noen felger som kler disse bilene like godt som dem, er egentlig det ikke noe alternativ..
Og om jeg forstår dere rett har den da også sportschassi (10mm senk) originalt.
Edward skrev:
jeg ville beholdt sachs demperne (for det er det aeroen har originalt), og satt på H&R fjærer som senker 40mm både foran og bak. bilen blir penere, får myye bedre kjøreegenskaper, ikke no snøplogfaktor, og den beholder den komfortable fjæringa du helt sikkert ikke vil miste.
Dette blir vel da 30mm senking i forhold til hva jeg har... Synest det hørtes mye (lavt) ut. Vil den ikke da også bli veldig hard..?
Kan jeg ved hjelp av å skifte dempere, uten skifte fjører/senke, få en litt stivere bil som ikke krenger så mye....?
Lagt inn: 25 aug 2007, 22:10
av Hjelle, N6
Arne N79 skrev:Fjærbeinslager følger med til 9000, men ikke til 9-5 så vidt meg bekjent

Var nok litt uklar der, det settet som vart kjøpt var til en 9000.
Lagt inn: 25 aug 2007, 22:10
av Edward N812
Aqua N875 skrev:Dette blir vel da 30mm senking i forhold til hva jeg har... Synest det hørtes mye (lavt) ut. Vil den ikke da også bli veldig hard..?
Kan jeg ved hjelp av å skifte dempere, uten skifte fjører/senke, få en litt stivere bil som ikke krenger så mye....?
du vil ha en stiv, men ikke hard bil? jo han blir begge dela

men bare nok til at du kjenner det på sportsligheten, og liiite på komforten (hardheten?)
Lagt inn: 25 aug 2007, 22:47
av Thomas N875
Hmmm.... Med 40mm senk er det vel fare for å ta ned i fortauskanter m.m.

Trur eg må ta ei runde med målbandet no

...
Finnes der ikke mer moderate senkesett..? Og hva med bare å skifte dempere...?