Noen andre som føler seg filosofiske i dag?
Moderator: Moderatorer
Nei, men det er en viss forkjell på auto og aeroplan, da!henrikwl skrev:Ahh, I see. Var ikke langt unna med gjetningen min da!![]()
Må si det ikke hadde vært samme stasen å ha et Saab kjøleskap som det er å eie en bil!IngvarN629 skrev:Visstnok var kjøleskap et alternativ til å bygge biler
Du får jo A/C i Saab. Kan hende det er en sammenheng der. Kanskje derfor de kommer med A/C i hanskerommet. Et kjøleskap du kan ta med deg hvor du skal.ParADigM N558 skrev:Kjøleskap har jo kompressor...
Saab har... Turbo...
(tenk litt utenfor boksen her nå)
Men kunne blitt spennende å sett temperaturegenskapene til den enheten da
Ikke at det er så viktig, men jeg tror Volvo betyr "jeg ruller", på latin.At Volvo betyr "å rulle" visste jeg faktisk fra før av
stemmer detJohnny skrev:henrikwl skrev bl.a:Ikke at det er så viktig, men jeg tror Volvo betyr "jeg ruller", på latin.At Volvo betyr "å rulle" visste jeg faktisk fra før av![]()
Mvh
Johnny
Det var vel også slik at SAAB hadde hatt tidligere "sivile" prosjekter og de begynte alltid med 9 i begynnelsen av prosjekt navnet, som da ble videreført da de begynte med biler.Ingvar N629 skrev:Nei, men det er en viss forkjell på auto og aeroplan, da!henrikwl skrev:Ahh, I see. Var ikke langt unna med gjetningen min da!![]()
Saab var jo opprinnelig en flyprodusent, og etterhvert begynte de å se seg om etter ekspansjonsmuligheter. Visstnok var kjøleskap et alternativ til å bygge bilerMen biler ble det. Saab 92 som var den første produksjonsmodellen kom i 1947, så Saab som bilprodusent er 60 år i år! Saab 92 ble ganske enkelt hetende 92 pga at det var modell nr 92, bare at dette var en bil og ikke et fly. Bilen ble konstruert av flyingeniører, og noen av dem hadde ikke engang førerkort for bil. Er en grunn til at den ble som den ble
og det er vi glade for!
Ta Volvohistorien med en liten klype salt da, det er bare noe jeg har hørt. Riktignok av en svensk foreleser i historie, men likevel.
Stemmer, har brukt kamonett, lasersimulatorsystem osv fra saab tech. Er vel også de som kom med den nye versjonen av Carl Gustav-kanonen i alu og noe slags komposittmateriale. Har såvidt prøvd den, utrolig lett! Kommer også med en ufin type ammunisjon som ikke Norge vil bruke iallfall. Spreng tempering blir koselig i forhold.frkristiansen skrev:Kan foresten legge til at foruten SAAB fly industri, SAAB bil industri så har du SAAB Technologies... som driver med diverse teknologier i forsvarssammenheng, som simulatorer og diverse...
De har Griffin logoen lik som på bilene, men med gullskrift under
"Thecnologies".. eller noe i den duren.