Side 1 av 1

Saab 900i 16V OG

Lagt inn: 31 okt 2007, 17:40
av Vegard_B
Heisann:) Er ny her på forumet, så vet ikke heelt hvor jeg skal poste denne posten, men prøver meg her:)
Jeg er da en lykkelig eier av en Saab 900i 16V `92 mod sedan. Gått 312 000km, men motor går som ei klokke enda, og vil forhåpentligvis det ennå et par mil, bare man er nøye med oljeskift;) Men er ute etter litt info om bilen, styling/tuning tips osv, så håper dere kan hjelpe meg litt her. For det første så ser jeg at mange 900 sedan OG har en liten spoiler på bagasjeluka, hvor kan jeg skaffe det? Fant en delebil på autodb, og den hadde den såkalte "spoileren" og lurer på om den passer på min? og evnt hva som må gjøres for å få den på? Har og sett litt på tuning, fant eksos til min bil på Speedpartsnorway.no, til 2150,- Blir det noen form for effektøkning med det effektanlegget på min bil i tillegg til power filter? Den eksosen var bare ETTER katalysator, må man helst før katalysator eller ha eksos helt fram til motor for å merke noen form for effektøkning/lyd økning?
Var ute å kjørte i går, kjørte i 4.gir i ca 85Km/t, og jeg klampa gassn i bånn, etter et par sek med full gass og litt motbakke så kom "check engine" lampa opp, lyste i ca 10-20 sek før den slokna og ble borte, hva kan være årsaken til det? Leste på dette forumet at det kunne være tett luftfilter eller noe? for mitt luftfilter(powerfilter) er ganske skittent og skal byttes ut til helgen! Ellers har jeg ingen fler spørsmål som jeg kommer på i øyeblikket, og håper dere tar dere tid til å svare på mine spørsmål:)

Lagt inn: 31 okt 2007, 18:42
av Frode N073
å trimma ein suger e dyrt. det billigaste og enklaste blir å skaffa ein komplett turbodelebil og bygga om te turbo.

hvis din bil e registrert før 1.1.1996 så sleppe du å betala avgift te staten pga økt effekt.

Lagt inn: 31 okt 2007, 19:06
av Johan N828
Hei og velkommen til oss. Du kommer hvert øyeblikk til og bli pepret med folk som sier at det er umulig og trimme den bilen:P

Og det er det jo faktisk. Det aller letteste er som nevnt og bytte til Turbo motor. Det lar seg gjøre, bare ta en liten svipptur over grensa og hent det du trenger.
Ny eksos og luftfilter bare øker lyden. Ikke noe annet desverre.

Mvh Johan

Lagt inn: 31 okt 2007, 19:37
av Eirik N396
Den vingen du snakker om, er det den sorte gummivingen? Denne er så vanlig at du sikkert nesten får den gratis av noen ;) Den er selvfølgelig bedre enn ingenting, men om jeg var deg ville jeg heller gått for denne :

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=202820 (bridgespoileren for og900: sjelden sak, og ser bra ut!) Men det avhenger jo litt av hvor mye penger du vil bruke også!

Trimming får du lite igjen for. Bilen blir ikke spesielt kjappere av verken eksos eller luftfilteret, selv om lyden kanskje blir et hakk tøffere. Om jeg var deg, ville jeg som sikkert mange andre her med meg, spart penger til en turbobil om jeg ville ha mere hester. Men det er jo opp til deg :)

Om du vil ha styling, kan du jo kjøpe deg aero-/airflow-paket! (Du finner haugevis av bilder om du kikker på garaget.org )

Lagt inn: 31 okt 2007, 21:18
av Vegard_B
Okei, var det som ante meg:p Har spurt en del folk om eksos utgjorde nå, de sa opptil 12% med simons effektanlegg(tror det var simons anlegget het).
Vet iallefall at innen motocross og supermotard(to-hjulinger) så har effektanlegget lite å si på 4-taktere, eneste er lyden og looken, ellers KAN det hende at du merker noe bedre respons fra bunn. Så regner med at det er samme på biler? Men savner litt lyd på saaben, brommer ganske godt i motor nå som jeg har filter ved pådrag, men kunne tenkt meg at den lyden gikk ut til publikum, hvis dere skjønner hva jeg mener;) Men får se hva det blir til, blir iallefall ikke nå som det går mot kaldere tider, får bli til våren!
Men tilbake til "spoileren", eller, vingen, er den vanskelig å montere? Og den bridgespoileren du "Eirik" fant fram, hvor skal den stå? passer den på sedan?
Tusen takk for svar, og for fin velkomst:)

Lagt inn: 31 okt 2007, 21:21
av Frode N073
bridgespoileren e te sedan ja.

Lagt inn: 31 okt 2007, 21:51
av Gisle N163
Vil bare si velkommen i klubben... for så å hive meg på dette med turbo.
Jeg er jo en av disse medlemmene som ikke har turbo. Jeg hadde til å begynne med en 95 mod 9000 CD som var grei nok. Men så begynte jeg å drømme om en og900 Turbo, men fant ut at jeg ikke hadde råd til det for øyeblikket. Så jeg kjøpte meg en 88mod 900i 16v for å ha frem til jeg fikk meg til å kjøpe en turbo. Har den bilen stadig, og i går runnet den knappe 270.000 på telleren. Så den bilen blir hos meg en stund til mens jeg sparer penger til en 900 Turbo 16. Hadde først tanken om å bygge om min egen, men som folk her inne sier så er det nesten ikke bryet verdt. Så jeg smører meg med tålmodighet en stund til, men den kommer til slutt.

Så kos deg masse med din og900i for det er en fantastisk bil å kjøre både med og uten snurre, og den er driftsikker på alle områder... (kanskje med unntak av rust).

Så kan du være med i foreningen Saab (uten)Turbo Club of Norway.
Så er vi i hvertfall 3 stykker der også. hehe. KongerudN344 er jo også eier av en turboløs bil. (nåde deg kenneth om du kjøper turbo før meg) hirr

-Gisle

Lagt inn: 01 nov 2007, 00:30
av Eirik N396
Jeg er nå ikke så sikker på om det er dumt å bygge om til turbo, om du skulle ha lyst til det. Det er strengt tatt ikke så vanskelig, selv om du aldri har gjort det før. Men du bør jo påregne litt tid til feilsøking før du har den igang igjen :)

Saabs bridgespoiler er for sedan ja. (Coupe-vingene vil neppe passe noe godt til din bil..) Ottar har en på sin bil, bare mas litt på han, så skal du se han fikser bilde(r) ;) Den sitter som gummivingen, bakerst på bagasjelokket.

Lagt inn: 01 nov 2007, 00:44
av Ottar N398
Stemmer at jeg har denne spoileren. Den trenger ikke å koste så veldig mye hvis du henter den fra England. Her i norge kan de gå for godt over 2000 hvis personen som selger den vet hva han har.
Hvis du tar en titt i prosjekttråden min så har jeg også gått fra en "i" til en "T". Kosta ikke allverden men tok to uker av sommerferien :roll: Å få dette godkjent kan by på litt mere problemer. Ettermarkedsavdelingen i GM var utrolig behjelpelige i denne saken.

P.S. Er bilen en rust haug er det jo ikke serlig smart å legge ned noe serlig ombyggingsarbeid i den da :wink:

Lagt inn: 01 nov 2007, 00:46
av Frode N073
hvis du allerede har ein bil (chassi) som e i bra stand uten altfor møye rust/skade så kan det så absolutt ver verdt å bygga om te turbo.
fine eksemplarer av og900 uansett motor e ikkje akkurat kverdagskost.
ein evt delebil trenge ikkje ver så bra bare motor/gir e i bra stand.

Lagt inn: 02 nov 2007, 00:07
av Vegard_B
Takk for fine og vennlige svar:) dere virker som en grei gjeng her inne på saab forumet :) Tror jeg går for bridge spoiler, men skulle gjerne hatt bilder!
Bilen min er en BRA bil i utgangspunktet til å bli tøff! Bra i lakk og allerede ser den tøff ut!

Lagt inn: 02 nov 2007, 01:06
av Frode N073
ta kontakt med Ottar N398 så kan han sikkert fiksa et bilde av spoileren te deg.

Lagt inn: 02 nov 2007, 14:53
av Vegard_B
har sendt PM til Ottar, han skulle se hva han fikk til:) Men er meget intr i den bridgespoileren, men får ikke tak i svensken som selger en. Går det an å få kjøpt den vingen en annen plass?
Mvh Vegard

Lagt inn: 02 nov 2007, 18:06
av Eirik N396
Vegard_B skrev:har sendt PM til Ottar, han skulle se hva han fikk til:) Men er meget intr i den bridgespoileren, men får ikke tak i svensken som selger en. Går det an å få kjøpt den vingen en annen plass?
Mvh Vegard
Ikke så veldig vanskelig å få tak i i utlandet. Jeg fikk tak i den som Ottar har, fra ebay i UK. (Obs: Frakt blir fort dyrt!)

EDIT: Her har du en (Sjekk frakt før du byr. Forutsatt at han er villig til å sende til utlandet da)

http://cgi.ebay.co.uk/Saab-900-classic- ... dZViewItem

Lagt inn: 02 nov 2007, 23:05
av Ingvar N629
Får vel først ønske deg velkommen hit!
Vegard_B skrev:Har spurt en del folk om eksos utgjorde nå, de sa opptil 12% med simons effektanlegg
Glem det!!

Å bygge om til turbo er en helt kurant jobb, men det forutsetter at du har garasje å jobbe i og det du trenger av verktøy, samt motorløft. Det dreier seg jo stort sett bare om motorbytte og litt lodding av ledningsnett, alt passer jo rett på.

Godkjenninga er heller ikke noe problem, bare du tar ting i rett rekkefølge, og skaffer papirene først og motoren etterpå (eller hva, Ottar)...

Om du melder deg inn i klubben får du blant annet tilgang til prosjekttrådene, der finner du nok mye nyttig, spennende og underholdende.