Side 1 av 4
HJELP!!! Kona vil ha ny prius og jeg vil ha en ny 9-3
Lagt inn: 05 des 2007, 00:11
av Latsaaben N649
Har nå sittet i 3 dager å kranglet med kona om ny bil.. Etter min mening så finnes det ikke bedre bil enn SAAB

men hun tenker kun miljø
Mine argumenter er at saab har alternativ drivstoff, best kjørekomfort,finest å se på, sprekest( for min del + lett å trimme

)driftsikker, Kjempe service, men nå har jeg gått tom for argumenter

HJELP
Lagt inn: 05 des 2007, 00:14
av Tor N12
Biopower må da være et godt argument?
Ellers så ville i allefall jeg ha sjekket skikkelig hva servicekostnadene er på en sånn primus... er jo en god del av disse milijøbilene som har helt syke service-priser...
Re: HJELP!!! Kona vil ha ny prius og jeg vil ha en ny 9-3
Lagt inn: 05 des 2007, 00:15
av zero900t
hva med trikset å kjøpe en diamantring som avledningsmanøver??
kjøper du to får du kansje trimma bilen med en gang og

Lagt inn: 05 des 2007, 00:17
av Kongpetrus
Eller hva med trikset og vise hvem som er mannen i huset ?
Lagt inn: 05 des 2007, 00:18
av Latsaaben N649
Tor N12 skrev:Biopower må da være et godt argument?
Ellers så ville i allefall jeg ha sjekket skikkelig hva servicekostnadene er på en sånn primus... er jo en god del av disse milijøbilene som har helt syke service-priser...
Har prøvt å nevne biopower men hun mener at batteri kombinert med bensin er mye mer miljøvenlig. servicene er med i prisen de 3 første årene

Lagt inn: 05 des 2007, 00:33
av Ottar N398
Hva med en lang tale om hvor forferdelig for miljøet det er å lage disse batteriene da. Trodde de ble bytta ganske ofte også
Kan også sitere en artikkel på amotor.
* Nesten uansett kjøreforhold forbrukte Prius temmelig nøyaktig 0,5 liter mindre drivstoff per 100 km utkjørt distanse enn Avensis diesel. I gjennomsnitt forbrukte vi 0,49 liter/mil med Prius og 0,56 liter/mil med Avensis.
http://www.amotor.no/test/biltest/toyot ... orge/16493
Er ikke serlig mye forskjell da.
Dama di er vel ikke en av dem som har bytta alle pærene i huset til sparepærer også vel? skummelt

Lagt inn: 05 des 2007, 00:49
av Ingvar N629
Dersom spriten produseres lokalt så er jo all CO2 som slippes ut ved forbrenning fornybar, da hjelper det ikke om Priusen bruker lite bensin, det er og blir ikke-fornybart. Selvsagt genererer spritproduksjonen og transproten av denne utslipp, men det gjør jammen meg oljeutvinning også!
Ser man på et livsløps-regnskap for en Prius så er jeg ikke sikker på hvor bra de batteriene er mtp produksjon og avfall heller.
Om ikke de argumentene hjelper, så får du kjøpe en TH!NK som konebil...
Ottar N398 skrev:
Dama di er vel ikke en av dem som har bytta alle pærene i huset til sparepærer også vel? skummelt

Det er jo også en sak som er innbildt miljøvern. Mange sparepærer er ikke miljøvennlige i produksjon (eller som avfall), og i Norge der vi har oppvarmingsbehov store deler av året så går varmen som en vanlig lyspære genererer til oppvarming. Med termostatstyrt oppvarming så vil varmeovnene gå mindre tid. Det samme gjelder energieffektive kjøleskap. Jeg ble litt småprovosert da det kom forslag om å forby vanlige lyspærer her til lands (sikkert en kunnskapsløs SV'er)... I sydligere strøk, derimot...
Lagt inn: 05 des 2007, 00:51
av oddi N108
Bruk noen clarkson-argumenter. Priusen er jo ikke sååå miljøvennlig heller. Det er faktisk mer miljøvennlig å produsere en hummer:) Under byggingen av prius blir nikkel sendt hit og dit. Rundt fabrikken nikkelen til batteriene blir produsert, finnes det ikke liv i mange kilometers omkrets. Området er så dødt for levende liv at NASA har testet månelandingsfartøyene sine der! Sudbury, Ontario er plassen. Her blir altså nikkelen produsert. Så blir batteriene sendt til Europa, (for refinery?), så til kina, og så ferdigstillelsen i Japan. VELDIG energikrevende å sende ting rundt halve jorda ja:)
Bilen er ment å vare i ca 100 000 miles. En hummer varer ca 300 000 miles. En prius koster 3,25 dollar å kjøre pr km. en hummer 1,95. Så du må med andre ord kjøpe 3 stk for å ha bil like lenge som hvis du kjøper EN hummer.
Brukte batterier er et annet problem. De fleste priusene er enda for nye til å ha utbrukte batterier, men dette kan fort bli et STORT problem.
Bilen bruker heller ikke så lite bensin som den er oppgitt til, grunnet målemetodene som blir brukt. Nye målemetoder blir tatt i bruk neste år...
Dette var noen argumenter, forsøkt oversatt fra
http://blog.leasetrader.com/archive/200 ... han-a.aspx
mvh oddi
Lagt inn: 05 des 2007, 01:07
av Saab900STCR
Helt enig med Oddi här!
Prius är inte så miljövänlig som Toyota vill ha det till!
Dessutom har det uppmärksammats i sverige att prius-förare gärna sitter och tittar på den måleren som förteljer hvor miljövänlig bilen är istället för att följa med på trafiken.
Har varit flera kjedjekrockar i Stockholm, Göteborg och Malmö där detta framkommit!
Jag menar att en Saab biopower bil är minst lika miljövänlig, dessutom är den betydligt säkrare att sitta i om uhellet först skulle vara framme.
Mina 5 öre!
Mvh
Lagt inn: 05 des 2007, 01:44
av Johan N828
Mener også ganske så sikkert at priusen slipper ut mer CO per km i forhold til 9-3 Biopower...
Lagt inn: 05 des 2007, 01:56
av Terra N837
Bare si at primusen har fått nedslagende tester og engentlig er en dritbil

Lagt inn: 05 des 2007, 01:58
av Gunnar N326
En klar "miljøprofil" kan jo virke fristende... Men sikkerhet for sine kjære og seg selv må jo være vel så viktig! I nordisk vinterklima vil miljøfaktoren forsvinne nesten helt, også utslippsmessig, da all varme i ventilasjonsanlegget kommer fra bensinmotoren. (som da må gå (nesten) hele tiden)

Noen som har hørt om Prius med Defa motorvarmer og batterilader??!?
Legg til hyppige servicer, liten plass til bagasje i for hold til hvordan det (priusen, altså,)ser ut utvendig, alt kjerra går som lusa på kjærekosten dersom(når) du tømmer batteriene, type forbikjøring av lastebil på vei opp fjellet... eller motorveihastighet type svensk/dansk...
Er det forresten oen som vet om det er ESP på en sånn en?

Tror ikke det er det, men vet ikke.. burde være, er jo ikke akkurat noe storartet kjøremaskin..

Lagt inn: 05 des 2007, 01:59
av Gunnar N326
Johan N828 skrev:Mener også ganske så sikkert at priusen slipper ut mer CO per km i forhold til 9-3 Biopower...
Hvis du sier "fossil CO2" så er vi enige.

Lagt inn: 05 des 2007, 09:51
av Vector_95
For guds skylds..Fortsett kampen FOR SAAB ... jeg brukte ett år på å overbevise dama om at saab e tingen.. (dette er vel nå 2 år siden )...Og i dag fins det bare ett merke i verden (for henne) og det er saab
Lykke til

Lagt inn: 05 des 2007, 09:58
av Macgeier
Glem miljøbilen, kjøp en vanlig bil og kjør heller lite og behold bilen lenge.
CO2 er CO2, det er ikke forskjell på CO2. Fossilt CO2 er klinka likt den CO2`en du selv puster ut, all forbrenning gir CO2. Det er forbruket i verden, eller heller si
overforbruket som er problemet, ikke om det er snill CO2 eller slem CO2.
"Slem" CO2 er jo engentlig snill CO2 det også, dyre og plantemateriale vi har i banken, nede i bakken. Så overforbruk er ordet man bør satse på ikke det barnslige "grønn" CO2 eller fornybar CO2 - all CO2 er fornybar.
Markedskreftene er jo avhengige av SALG og FORBRUK, ikke miljø, og fronter selvfølgelig at med "miljøvennelig" bil så er det bare å gasse på med god samvittighet og jo flere som gasser på jo bedre for miljøet (les: markedskreftene)
Tror det beste er som flere sier, langsiktig bruk av biler istedet for bruk og kast, med service og stell blir biler långmilare, og långmilare nedbetaler den miljømessige "gjelden" det har kostet å produsere bilen.
Et viktig poeng er at vi er inne i en tid med uvanlig høy solaktivitet (Solflekker), dette har beviselig ført til Global oppvarming. NASA og andre forskere har kalkulert at topp i denne 30 års perioden vil nåes om 5-10 år. Perioden vi er inne i er solaktiviteten kraftigere enn på hundrevis av år, faktisk den høyeste aktivitet på 1150år , noe som har resultert i merkbar global warming. Det morsomme er at "global warming" på Mars følger i takt med global warming på jorden (styrt av solen). HVOR er bilene på Mars?? Mars har 95% CO2 i atmosfæren, dette må jo være grønn CO2?
Ingen politikere har tydeligvis fått med seg solaktiviteten, og senere når solaktiviteten avtar og temperaturen synker vil de skåle og takke hverandre for at det teoretiske CO2 regnskapet reddet verden
Og så var det mat/dyrkbar mark til bruk av biodrivstoff, say no more.......
For de leselystne om solaktivitet:
Norsk:
http://www.aftenposten.no/viten/article660984.ece
http://www.forskning.no/Artikler/2003/m ... 8498478.57
Engelsk:
http://news.nationalgeographic.com/news ... rming.html
http://www.livescience.com/environment/ ... rming.html