NG å OG?!?
Moderator: Moderatorer
NG å OG?!?
okei nu e det sikkert endel saab entusiasta som hold på å flir sæ ihjel, menmen...ka betyr OG 900 el f.ex NG 900? til opplysning så gikk æ lenge å lurte på ka btw betydde...hehe:)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
og=old generation, dvs den ekte 900 årgang 79-93
ng=new generation, også kalt GM900
Samme forkortelser brukes om 9-3.
ng=new generation, også kalt GM900

Samme forkortelser brukes om 9-3.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Hehe, det er jo for så vidt sant. Var nå mer ment som en oppmuntring til trådstarter enn å kalle noen gruppe i samfunnet for dumme da. Men nå er vi vel laaangt OTsaabanders skrev:Er ikke sikkert en er dum, kan vere en begynner å bli gammel??Man kan ikke regnes for dum før man må lære noe mer enn èn gang. Wink![]()
Mvh. Anders

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Har ikke hørt saab har noen offisiell betegnelse på de to. Men classic er brukt en del i utlandet ser jeg.sintbrus skrev:Men det er vel ikkje den "riktige" betegnelsen på modellene. Classic 900 og New 900 er vel det Saab bruker selv?
Du kan ihvertfall trygt bruke OG/NG i alle saab-sammenhenger, da alle entusiaster er fortrolige med betegnelsene, og bruker disse flittig.
Dette har vært oppe flere ganger før også, det er bare å søke

viewtopic.php?t=14501
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Delelager mannen i bilbutikken i drammen hadde ikke peiling når jeg sa jeg skulle ha festene til aeroplasten på en OG900Eirik N396 skrev:Har ikke hørt saab har noen offisiell betegnelse på de to. Men classic er brukt en del i utlandet ser jeg.sintbrus skrev:Men det er vel ikkje den "riktige" betegnelsen på modellene. Classic 900 og New 900 er vel det Saab bruker selv?
Du kan ihvertfall trygt bruke OG/NG i alle saab-sammenhenger, da alle entusiaster er fortrolige med betegnelsene, og bruker disse flittig.

først spurte han hvem årsmodell også om det var aeroplast på dem

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Men bilforhandleransatt er på ingen måte ensbetydende med entusiast heller. Tviler på at alle saabforhandleransatte kun kjører Saab, og ikke er interessert i annet.zero900t skrev:Delelager mannen i bilbutikken i drammen hadde ikke peiling når jeg sa jeg skulle ha festene til aeroplasten på en OG900Eirik N396 skrev:Du kan ihvertfall trygt bruke OG/NG i alle saab-sammenhenger, da alle entusiaster er fortrolige med betegnelsene, og bruker disse flittig.![]()
Og det at han ikke en gang visste at det var aeroplast i -87 tyder vel ikke akkurat på at vi snakker om en entusiast

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ellers har ein eit par andre variantar som eg sjølv brukar:Ingvar N629 skrev:og=old generation, dvs den ekte 900 årgang 79-93
ng=new generation, også kalt GM900![]()
Samme forkortelser brukes om 9-3.
900 = M79-M93(M94 cab) mao den klassiske 900-en
GM900 = M94-> 900
9-3 = Gamletypen 9-3, M98-M02
9-3 SS/SC = M03->
Ellers er eg forundra over at vi ikkje brukar modellkoder meir, på nyare SAAB-ar har bilane fått nye "internnummer" når karosseriet har vorte bytta ut.
Oversikt på dei eg har inne:
9400 = 9-3
9440 = 9-3 SS/SC
9600 = 9-5
Koder på tidligare nummer har eg ikkje/veit eg ikkje om eksisterar, er det nokon som har kjennskap til det, rop ut.