NG å OG?!?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
sabbturbo
Innlegg: 9
Registrert: 17 nov 2007, 18:04

NG å OG?!?

Legg inn av sabbturbo » 09 des 2007, 19:57

okei nu e det sikkert endel saab entusiasta som hold på å flir sæ ihjel, menmen...ka betyr OG 900 el f.ex NG 900? til opplysning så gikk æ lenge å lurte på ka btw betydde...hehe:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 des 2007, 19:59

og=old generation, dvs den ekte 900 årgang 79-93
ng=new generation, også kalt GM900 :lol:

Samme forkortelser brukes om 9-3.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 09 des 2007, 20:28

Er vel ikke noe galt i å lure på ting, alt må jo læres en gang. Man kan ikke regnes for dum før man må lære noe mer enn èn gang. :wink:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 09 des 2007, 21:48

Man kan ikke regnes for dum før man må lære noe mer enn èn gang. Wink
Er ikke sikkert en er dum, kan vere en begynner å bli gammel?? :?

Mvh. Anders

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 09 des 2007, 22:28

saabanders skrev:
Man kan ikke regnes for dum før man må lære noe mer enn èn gang. Wink
Er ikke sikkert en er dum, kan vere en begynner å bli gammel?? :?

Mvh. Anders
Hehe, det er jo for så vidt sant. Var nå mer ment som en oppmuntring til trådstarter enn å kalle noen gruppe i samfunnet for dumme da. Men nå er vi vel laaangt OT :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

sintbrus
Innlegg: 18
Registrert: 06 mar 2007, 23:20

Legg inn av sintbrus » 09 des 2007, 22:35

Men det er vel ikkje den "riktige" betegnelsen på modellene. Classic 900 og New 900 er vel det Saab bruker selv?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 des 2007, 23:36

sintbrus skrev:Men det er vel ikkje den "riktige" betegnelsen på modellene. Classic 900 og New 900 er vel det Saab bruker selv?
Har ikke hørt saab har noen offisiell betegnelse på de to. Men classic er brukt en del i utlandet ser jeg.

Du kan ihvertfall trygt bruke OG/NG i alle saab-sammenhenger, da alle entusiaster er fortrolige med betegnelsene, og bruker disse flittig.

Dette har vært oppe flere ganger før også, det er bare å søke ;) Her ser du flere forkortelser greit forklart:

viewtopic.php?t=14501

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 10 des 2007, 15:09

Eirik N396 skrev:
sintbrus skrev:Men det er vel ikkje den "riktige" betegnelsen på modellene. Classic 900 og New 900 er vel det Saab bruker selv?
Har ikke hørt saab har noen offisiell betegnelse på de to. Men classic er brukt en del i utlandet ser jeg.

Du kan ihvertfall trygt bruke OG/NG i alle saab-sammenhenger, da alle entusiaster er fortrolige med betegnelsene, og bruker disse flittig.
Delelager mannen i bilbutikken i drammen hadde ikke peiling når jeg sa jeg skulle ha festene til aeroplasten på en OG900 :roll:

først spurte han hvem årsmodell også om det var aeroplast på dem :lol:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 des 2007, 18:14

zero900t skrev:
Eirik N396 skrev:Du kan ihvertfall trygt bruke OG/NG i alle saab-sammenhenger, da alle entusiaster er fortrolige med betegnelsene, og bruker disse flittig.
Delelager mannen i bilbutikken i drammen hadde ikke peiling når jeg sa jeg skulle ha festene til aeroplasten på en OG900 :roll:
Men bilforhandleransatt er på ingen måte ensbetydende med entusiast heller. Tviler på at alle saabforhandleransatte kun kjører Saab, og ikke er interessert i annet.
Og det at han ikke en gang visste at det var aeroplast i -87 tyder vel ikke akkurat på at vi snakker om en entusiast ;)

sabbturbo
Innlegg: 9
Registrert: 17 nov 2007, 18:04

Legg inn av sabbturbo » 11 des 2007, 01:06

hehe...bei my ot hær! for det første...meget bra forum dokker har her! men takk før opplysningan...grunn t at æ e litt "flau" over å spør om det e at æ jobba på et saab/nissan verksted og har gjordt det i 5-6år nu :) hehe :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 des 2007, 20:54

Ingvar N629 skrev:og=old generation, dvs den ekte 900 årgang 79-93
ng=new generation, også kalt GM900 :lol:

Samme forkortelser brukes om 9-3.
Ellers har ein eit par andre variantar som eg sjølv brukar:

900 = M79-M93(M94 cab) mao den klassiske 900-en
GM900 = M94-> 900

9-3 = Gamletypen 9-3, M98-M02
9-3 SS/SC = M03->

Ellers er eg forundra over at vi ikkje brukar modellkoder meir, på nyare SAAB-ar har bilane fått nye "internnummer" når karosseriet har vorte bytta ut.
Oversikt på dei eg har inne:

9400 = 9-3
9440 = 9-3 SS/SC
9600 = 9-5

Koder på tidligare nummer har eg ikkje/veit eg ikkje om eksisterar, er det nokon som har kjennskap til det, rop ut.

Svar