Side 1 av 1

Effektanlegg

Lagt inn: 12 des 2007, 20:14
av Hobbis N1226
Hva vil en oppnå med 3" eksosanlegg etter orginal katalysator??
Bare mer lyd eller?? Kikket på det med en potte ser jo litt gromt ut da :)

Lagt inn: 12 des 2007, 20:23
av matrox N522
Det er litt varierende. Men på min 9-3, så fikk jeg vite at den største eksosbremsen lå i pottene etter kat.
Du får ikke noe mer effekt ut av eksosbyttet, men ettersom proppen blir mindre, så vil responsen bli litt bedre :) Også får du jo gromlyden i tillegg :wink:

Lagt inn: 12 des 2007, 22:30
av Henrik N449
Den største proppen i eksosen din er nok katalysatorn og downpipen, men den må jo sitte på ;) :D
Jeg tror jeg vil tørre å påstå at du ikke vil merke noen som helst ting (bortsett fra lyd så klart) ved å bytte ut eksosen etter kat :(
Men grom lyd er jo et stort pluss!

Lagt inn: 13 des 2007, 00:47
av Edward N812
det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.

Lagt inn: 13 des 2007, 01:52
av Henrik N449
Edward N812 skrev:det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
Selvom eksosen tar mest plass rett etter den er laget betyr det ikke nødvendigvis at det er der eksosanlegget er underdimensjonert.
Det er f.eks derfor orginale biler ikke får noe effekt av større dp (se bort ifra og900 med skarp v knekk og innsnevring etter turbo :D), fordi eksosen ikke trenger mere plass!

Men en katalysator derimot, skrekk og gru, er jo et slags filter som eksosen må passere før den kan komme videre.
Hvorfor kaller man ikke race-/sport cat openair cat? :D

Lagt inn: 13 des 2007, 13:13
av matrox N522
Henrik N449 skrev:Hvorfor kaller man ikke race-/sport cat openair cat? :D
Tror det er blitt slik, så papirflytterne ikke skal henge seg opp i ordet :lol: Miljøfolk er ikke alltid bra! :roll:

Lagt inn: 13 des 2007, 13:21
av Edward N812
Henrik N449 skrev:
Edward N812 skrev:det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
Selvom eksosen tar mest plass rett etter den er laget betyr det ikke nødvendigvis at det er der eksosanlegget er underdimensjonert.
men om du har et 2" eksosanlegg så har du jo 2" hele veien.. om det er noen "propper" på veien ut i det fri må det jo i så fall være helt fremst..

Lagt inn: 13 des 2007, 13:22
av Hobbis N1226
Ja er jo kjekkt med gromlyd klart det...men ville jo helst at noe annet enn lyd skulle komme da når en trør fjøla i gulvet :D
Sittet og siklet i tastaturet her etter og ha kikket på STEG 4 YAMMI.
Meeeeen sjefen i huset er ikke så veldig enig....faktisk ikke enig i det hele tatt
Kvinnfolk altså :shock:

Men gir ikke opp enda :D

Lagt inn: 13 des 2007, 14:49
av Edward N812
kvinnfolket trenger da ikke merke noe som helst, om du bruker egne penger på trimmen? damer trår jo som regel aldri på gassen uansett :)
(bortsett fra når de drar i gang biler, og ruser opp som om clutchen skulle vært slitt til metallet:D )

Lagt inn: 13 des 2007, 14:56
av Hobbis N1226
:D sant det stoooooooor fordel med automat

får se hva det blir til...bruker da egne penger ja :)

Lagt inn: 13 des 2007, 15:43
av Henrik N449
Edward N812 skrev:
Henrik N449 skrev:
Edward N812 skrev:det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
Selvom eksosen tar mest plass rett etter den er laget betyr det ikke nødvendigvis at det er der eksosanlegget er underdimensjonert.
men om du har et 2" eksosanlegg så har du jo 2" hele veien.. om det er noen "propper" på veien ut i det fri må det jo i så fall være helt fremst..
Eller i katalysator

Lagt inn: 15 des 2007, 12:42
av 95Vector
:oops: hmmm utifra det jeg leser her så kan ikke jeg forstå annet enn at at det å oppgradere eksosanlegget er bortkastet!?

Medfører denne påstanden riktighet?? :roll: :roll:

Jeg skriver slik for å få fram synspunkter og ERFARINGER rundt temaet.

Lagt inn: 15 des 2007, 12:57
av Ingvar N629
95Vector skrev::oops: hmmm utifra det jeg leser her så kan ikke jeg forstå annet enn at at det å oppgradere eksosanlegget er bortkastet!?

Medfører denne påstanden riktighet?? :roll: :roll:

Jeg skriver slik for å få fram synspunkter og ERFARINGER rundt temaet.
Kommer an på hvilket styresystem du har. T7 jobber jo mot luftmengde, mens T5 jobber mot trykk, så det ligger en forskjell der. Uansett så bør SW gjøres om dersom man oppgraderer eksos, særlig om man også bytter til race-katalysator.

Å bytte til eksos med liten motstand, uten å gjøre noe med SW kan faktisk føre til at responsen blir dårligere, da ladetrykksadapsjonen går i bunn. Men her er det igjen forskjell på styresystemer, de gamle systemene med APC vil ikke behøve noe programendring da dette er enkle systemer. Men det kan bli problemer der også om mottrykket i eksosen blir for lite, og GLT endres etterhvert som eksosstrømmen øker fordi WG-porten blir for liten. Da får man ustabilt trykk og høye trykktopper som ikke er bra. Dette avhjelpes ved å porte WG.

Lagt inn: 16 des 2007, 04:41
av kristianur N1169
Edward N812 skrev:
Henrik N449 skrev:
Edward N812 skrev:det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
Selvom eksosen tar mest plass rett etter den er laget betyr det ikke nødvendigvis at det er der eksosanlegget er underdimensjonert.
men om du har et 2" eksosanlegg så har du jo 2" hele veien.. om det er noen "propper" på veien ut i det fri må det jo i så fall være helt fremst..
Varm gass med lav tetthet flytter seg lettere enn kald gass med høy tetthet, bare så det er sagt. det er ikke nødvendigvis der eksosen er varmest det er mest motstand.