Kan trimma 9000 godkjennes?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Kan trimma 9000 godkjennes?

Legg inn av Timon » 26 des 2007, 01:25

Har planer om å installere aero-turbo, og maptun stage 3. (Noe som innebærer bytte til sportskat)

Noen som har noen erfaringer med å få godkjent sånt på biltilsynet?

En ting er å få den godkjent med 290 hk, en annen ting er dette med katten. Viss sportskat ikke kan godkjennes uansett, vurderer jeg å kjøpe et rør (bypass). Mye billigere.

Men spørsmålet er først og fremst om den kan godkjennes med 290hk.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 26 des 2007, 01:30

Ser ingen grunn til å få dette godkjent noen plasser.

Bilen er eldre enn 10 år, og da kan du trimme så mye du vil.
Spesielt siden du begrenser deg til 290 hester, da skal bremser og hele det hopprennet der holde seg bra.

Selv om jeg på det VARMESTE kan anbefale å bytte ut orginlbremsene med noe bedre..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 26 des 2007, 02:54

ParADigM N558 skrev:Ser ingen grunn til å få dette godkjent noen plasser.

Bilen er eldre enn 10 år, og da kan du trimme så mye du vil.
Dette er feil.
Trim må godkjennes på alle biler.
Er bilen over 10 år slipper du unna hk avgift på trimen, men det må likevel godkjennes.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 26 des 2007, 04:00

Jon Magnus N251 skrev:
ParADigM N558 skrev:Ser ingen grunn til å få dette godkjent noen plasser.

Bilen er eldre enn 10 år, og da kan du trimme så mye du vil.
Dette er feil.
Trim må godkjennes på alle biler.
Er bilen over 10 år slipper du unna hk avgift på trimen, men det må likevel godkjennes.
Helt rett, my bad :oops:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 26 des 2007, 09:01

Bestilt red stuff klosser og ventilerte skiver foran fra elkparts.. Bedre enn det, blir dyrt. Eller tar GJERNE imot gode tips om bremse-oppgraderinger :) Men har ikke funnet noe rimelig selv...

Ja, vet at hk-avgift forsvinner etter ti år, er derfor jeg vil godkjenne den :P (Bl.a.)

Men noen som vet hva de sier om jeg kommer opp og vil få godkjent en 290 hesters CS?

Og hva med "katten"?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 26 des 2007, 09:05

Btw, det er på biltilsynet jeg vil godkjenne. Og få vognkort med riktig antall hk.

Er ikke snakk om EU eller Saab-godkjenning eller noe...
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 26 des 2007, 13:08

Det første du bør gjøre er å få en dialog med BT (Biltilsynet).
Da får du vite nøyaktig hva du må gjøre, og hva slags dokumentasjon du må ha.

Stikk innom de og si at du lurer på å oppgradere motorytelsen i din bil, og vil vite hvordan du skal gå frem for å få dette godkjent.

Mener å huske at jeg spurte de en gang lenge før jeg byttet til turbomotor om hvordan det var med å øke effekten. Da sa de at de måtte ha dokumentasjon fra importøren at bilen tålte den nye effekten... På 9000 får du da papirer på opptil 225 hk (Aero). Det forutsetter at du har Saab Sportchassi, samt at Saab anbefaler 205/55-16 ZR dekk.

Jeg fikk bilen min godkjent med den effekten (225 hk).

Bare husk å ta ut en viss sikring før du møter opp for visning, hehe! :wink: :lol: For de tar seg nok en liten tur! Det gjorde de med min bil... Ga full gass på min uten at han hadde spurt om det var en nybygd motor f.eks. :roll:
9³ TurboX

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 26 des 2007, 19:46

Har snakka med saab, de vil som du sier ikke gå god for mer enn 225hk.

Men har hørt at folk har fått godkjent sånne grisetrimma 500-1000 hesters gatebiler o.l.

Så bare lurte på om det gikk an.. Kanksje de skaffa tüv-godkjenning først.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 27 des 2007, 01:44

Timon skrev:Har snakka med saab, de vil som du sier ikke gå god for mer enn 225hk.

Men har hørt at folk har fått godkjent sånne grisetrimma 500-1000 hesters gatebiler o.l.

Så bare lurte på om det gikk an.. Kanksje de skaffa tüv-godkjenning først.
Hei.

Det går å få godkjent extreme ombygginger hvis du får en god dialog med BT og har folk med rette kvalifikasjonen til å gå god for det.

Jobber med å utvikle subsea-utstyr og har vært i kontakt med BT ang luftfjæring på rekorden, dette kan jeg få godkjent sålenge jeg bruker rutinene for kvalitetskontroll firmaet bruker samt at firmaet går god for den tekniske delen. Ikke en operasjon jeg ville begynt på hvis en bare skal trimme litt ekstra...

Men du kan høre med Ingvar her på forumet om hvordan han gikk fram med prosjektet sitt... Han har en ombygging pågang uten ett firma i ryggen 8)

Tüv-godkjenning er selfølgelig en mulighet, men dette vil da innebære stoore kostnader hvis en skal gjøre alle testene de krever... En kan jo høre om de har godkjent lignende ombygninger tidligere?

Lykke til :D

Svar