Side 1 av 1
Kan trimma 9000 godkjennes?
Lagt inn: 26 des 2007, 01:25
av Timon
Har planer om å installere aero-turbo, og maptun stage 3. (Noe som innebærer bytte til sportskat)
Noen som har noen erfaringer med å få godkjent sånt på biltilsynet?
En ting er å få den godkjent med 290 hk, en annen ting er dette med katten. Viss sportskat ikke kan godkjennes uansett, vurderer jeg å kjøpe et rør (bypass). Mye billigere.
Men spørsmålet er først og fremst om den kan godkjennes med 290hk.
Lagt inn: 26 des 2007, 01:30
av Paradigm N558
Ser ingen grunn til å få dette godkjent noen plasser.
Bilen er eldre enn 10 år, og da kan du trimme så mye du vil.
Spesielt siden du begrenser deg til 290 hester, da skal bremser og hele det hopprennet der holde seg bra.
Selv om jeg på det VARMESTE kan anbefale å bytte ut orginlbremsene med noe bedre..
Lagt inn: 26 des 2007, 02:54
av Jon Magnus N251
ParADigM N558 skrev:Ser ingen grunn til å få dette godkjent noen plasser.
Bilen er eldre enn 10 år, og da kan du trimme så mye du vil.
Dette er feil.
Trim må godkjennes på alle biler.
Er bilen over 10 år slipper du unna hk avgift på trimen, men det må likevel godkjennes.
Lagt inn: 26 des 2007, 04:00
av Paradigm N558
Jon Magnus N251 skrev:ParADigM N558 skrev:Ser ingen grunn til å få dette godkjent noen plasser.
Bilen er eldre enn 10 år, og da kan du trimme så mye du vil.
Dette er feil.
Trim må godkjennes på alle biler.
Er bilen over 10 år slipper du unna hk avgift på trimen, men det må likevel godkjennes.
Helt rett, my bad

Lagt inn: 26 des 2007, 09:01
av Timon
Bestilt red stuff klosser og ventilerte skiver foran fra elkparts.. Bedre enn det, blir dyrt. Eller tar GJERNE imot gode tips om bremse-oppgraderinger

Men har ikke funnet noe rimelig selv...
Ja, vet at hk-avgift forsvinner etter ti år, er derfor jeg vil godkjenne den

(Bl.a.)
Men noen som vet hva de sier om jeg kommer opp og vil få godkjent en 290 hesters CS?
Og hva med "katten"?
Lagt inn: 26 des 2007, 09:05
av Timon
Btw, det er på biltilsynet jeg vil godkjenne. Og få vognkort med riktig antall hk.
Er ikke snakk om EU eller Saab-godkjenning eller noe...
Lagt inn: 26 des 2007, 13:08
av Joachim N370
Det første du bør gjøre er å få en dialog med BT (Biltilsynet).
Da får du vite nøyaktig hva du må gjøre, og hva slags dokumentasjon du må ha.
Stikk innom de og si at du lurer på å oppgradere motorytelsen i din bil, og vil vite hvordan du skal gå frem for å få dette godkjent.
Mener å huske at jeg spurte de en gang lenge før jeg byttet til turbomotor om hvordan det var med å øke effekten. Da sa de at de måtte ha dokumentasjon fra importøren at bilen tålte den nye effekten... På 9000 får du da papirer på opptil 225 hk (Aero). Det forutsetter at du har Saab Sportchassi, samt at Saab anbefaler 205/55-16 ZR dekk.
Jeg fikk bilen min godkjent med den effekten (225 hk).
Bare husk å ta ut en viss sikring før du møter opp for visning, hehe!

For de tar seg nok en liten tur! Det gjorde de med min bil... Ga full gass på min uten at han hadde spurt om det var en nybygd motor f.eks.

Lagt inn: 26 des 2007, 19:46
av Timon
Har snakka med saab, de vil som du sier ikke gå god for mer enn 225hk.
Men har hørt at folk har fått godkjent sånne grisetrimma 500-1000 hesters gatebiler o.l.
Så bare lurte på om det gikk an.. Kanksje de skaffa tüv-godkjenning først.
Lagt inn: 27 des 2007, 01:44
av Surbotaab N369
Timon skrev:Har snakka med saab, de vil som du sier ikke gå god for mer enn 225hk.
Men har hørt at folk har fått godkjent sånne grisetrimma 500-1000 hesters gatebiler o.l.
Så bare lurte på om det gikk an.. Kanksje de skaffa tüv-godkjenning først.
Hei.
Det går å få godkjent extreme ombygginger hvis du får en god dialog med BT og har folk med rette kvalifikasjonen til å gå god for det.
Jobber med å utvikle subsea-utstyr og har vært i kontakt med BT ang luftfjæring på rekorden, dette kan jeg få godkjent sålenge jeg bruker rutinene for kvalitetskontroll firmaet bruker samt at firmaet går god for den tekniske delen. Ikke en operasjon jeg ville begynt på hvis en bare skal trimme litt ekstra...
Men du kan høre med Ingvar her på forumet om hvordan han gikk fram med prosjektet sitt... Han har en ombygging pågang uten ett firma i ryggen
Tüv-godkjenning er selfølgelig en mulighet, men dette vil da innebære stoore kostnader hvis en skal gjøre alle testene de krever... En kan jo høre om de har godkjent lignende ombygninger tidligere?
Lykke til
