Side 1 av 2
Saab 3 dårligst på undersøkelse
Lagt inn: 07 jan 2008, 00:34
av pervat N1164
Lagt inn: 07 jan 2008, 00:44
av Kåre N900
Oil sludge må kanskje ta på seg noe av skylden?
Lagt inn: 07 jan 2008, 01:18
av EdHunter N815
Oilsludge har nok noe av skylden her ja, men legg merke til at det ikke står noe om perioden statistikken dekker, bare hvor gamle bilene var, samt at girkasse og drivverk også er dekket av garantien. Gamle turbosaaber har jo for vane å ryke en del sånt...
En ting man også skal huske på er jo at denne her statistikken ikke tar hensyn til at feilene varierer i alvorlighet og kostnad, så om Saab sine 41% er drivknutehavarier og annet småtjafs, og alle Mazda sine 8% er totale motorhavarier, ser vi ikke forskjellen selv om totalkostnaden kanskje er lik. Skulle dette vært realistisk burde det også vært tatt med en statistikk over de totale summene utbetalt for hvert merke.
Lagt inn: 07 jan 2008, 01:37
av Tor N12
Er vel ingen tvil om at merket vårt gjør det dårllig i denne undersøkelsen,,, trøsta får være at DKW bare er 4 plassser foran
Når det er sagt så lurer jeg nå litt på hva slags statistikk de egentlig har lagt til grunn også jeg da, ser jo at f.eks Citroen er langt oppe

Lagt inn: 07 jan 2008, 02:04
av EdHunter N815
Tor N12 skrev:Når det er sagt så lurer jeg nå litt på hva slags statistikk de egentlig har lagt til grunn også jeg da, ser jo at f.eks Citroen er langt oppe

Hele artikkelen burde vært linket også, der står det hvor tallene kommer fra, bare listen sier jo ingenting;
http://www.dinside.no/php/art.php?id=370059
Det er altså IKKE snakk om garantifeil utført av Saab, men en garantiforsikring som dekker alle tekniske feil. Det vil jo dermed si at alt fra drivreim til girkasse er dekket. Dermed vil jo det hele være avhengig av generelt vedlikehold på bilene, det trenger jo ikke være orginaldeler som ryker en gang...
Lagt inn: 07 jan 2008, 03:20
av Mats900R
Tor N12 skrev:Er vel ingen tvil om at merket vårt gjør det dårllig i denne undersøkelsen,,, trøsta får være at DKW bare er 4 plassser foran
Når det er sagt så lurer jeg nå litt på hva slags statistikk de egentlig har lagt til grunn også jeg da, ser jo at f.eks Citroen er langt oppe

OT:bare lurer litt på hvorfor det er så rart at Citroen kommer så bra ut i denne undersøkelsen da??

Lagt inn: 07 jan 2008, 13:22
av Ingvar N629
Slike undersøkelser er vanskelige å bruke til noe fornuftig, så lenge de ikke legger fram tallmaterialet de har lagt til grunn. Alle som kan litt om statistikk vet at det kreves et visst antall for å få et representativt utvalg. Om det er svært få Saab og Citroën med så er det ikke et godt nok utvalg, da tilfeldighetene vil avgjøre for mye. Har man derimot 1000 enheter, så kan man si at tilfeldigheter ikke har noe å si. Er jo rart om de skal ta utgangspunkt i 20-30 biler, men man vet jo aldri, er ikke så lenge siden Saab lå i toppen i en annen undersøkelse.
At artikkelen presenteres på din side:motor gjør jo ikke saken bedre, de benytter seg jo av klipp-og-lim-journalistikk fra bl a toppjournalister som Knut Moberg den eldre, som i sin tid presterte å legge vekt på manglende bagasjeplass da Volvo C70 ble introdusert.

Lagt inn: 07 jan 2008, 16:45
av Ole-P-N154
Tullball ingvar.
Alle som kan litt om statistikk vet at man ikke kan si at med 1000 enheter så vil ikke tilfeldighetene ha noe å si.
P:verdi og tidshorisont, har ikke det noe betydning!!
Litt mindre skråsikkerhet og litt mer kunnskap, så kan det hende at utsagn kan stå til karakteren troverdig.
Lagt inn: 07 jan 2008, 16:49
av kristianur N1169
Ingvar N629 skrev:...Om det er svært få Saab og Citroën med så er det ikke et godt nok utvalg...
Du har kanskje et godt poeng der.. i artikkelen står det jo at studien er basert på 450000 biler, hvilket burde bety at det er med rikelig med toyotaer, men det er jo ikke dermed sagt at det er med rikelig med saaber.
Lagt inn: 07 jan 2008, 17:49
av Ole-P-N154
Saab har et forholdsvis hyggelig salgsvolum i England. Så basert på det skulle man tro at de var godt (nok) representert i tallmaterialet.
Lagt inn: 07 jan 2008, 18:08
av Vegars
"De 450.000 bilene i utvalget er britiske og amerikanske", sto det i testen.
Tviler sterkt på at Saab er noen storselger i usa!?
Toyota og Lexus er jo svære der borte!
Skulle stått hvor mange biler det var av hvert merke, som ble med i testen..
Lagt inn: 07 jan 2008, 18:50
av Skaten N671
Vesto skrev:"De 450.000 bilene i utvalget er britiske og amerikanske", sto det i testen.
Tviler sterkt på at Saab er noen storselger i usa!?
Toyota og Lexus er jo svære der borte!
Skulle stått hvor mange biler det var av hvert merke, som ble med i testen..
Usa er faktisk Saab sitt største marked, huskar ikkje om det var utenom sverige eller totalt sett....
Vegard
Lagt inn: 07 jan 2008, 21:50
av Vegars
Vegard Skaten skrev:
Usa er faktisk Saab sitt største marked, huskar ikkje om det var utenom sverige eller totalt sett....
Det kan nok være sant, men i forhold til andre bilmerker er nok antallet solgte Saab'er adskillig lavere!
Men uansett: det var ikke en bra test for Saab!

Lagt inn: 07 jan 2008, 22:54
av kristianur N1169
Jeg er nå uansett sikker på at det hadde sett bedre ut hvis dem hadde sagt noe om prisen pr 100 biler.
Lagt inn: 08 jan 2008, 00:40
av KongerudN344
Alternativt så er jo faktisk testen riktig og SAAB er dårligere enn andre biler
