Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Bjørk N1057
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 12 mai 2007, 12:11
- Medlemsnummer: N1057
- Navn: Øivind Bjørklund
- Sted: Rykkinn, Bærum
Legg inn
av Bjørk N1057 » 07 jan 2008, 01:40
Hei!
1. Er veldig lysten på å se nøyaktig hvor mye min OG900 bruker på mila, og lurte da på om det er noen rimelig måler det er mulig å kjøpe?
2. Er det noen forskjell på utvekslingen på turtallet på en 900i kasse og en turbokasse? Min ligger på 3050 omdreininger når jeg kjører i 100 km/t. Normalt?
Mvh Øivind Bjørklund

x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT
x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 07 jan 2008, 01:52
er forskjell på primær drevet. du har mest sansynlig primær 6.
de fleste fulltrykkarane har 7.
skille ca 500 omdr/m
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 jan 2008, 03:04
Bjørk N1057 skrev:
1. Er veldig lysten på å se nøyaktig hvor mye min OG900 bruker på mila, og lurte da på om det er noen rimelig måler det er mulig å kjøpe?
Km-teller og kalkulator.... Når du fyller, nuller du trip-telleren, og når du fyller igjen er det bare å taste inn ant liter/ant mil. Billigere blir det ikke, ikke mer nøyaktig heller.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 07 jan 2008, 09:51
Frode N073 skrev:er forskjell på primær drevet. du har mest sansynlig primær 6.
de fleste fulltrykkarane har 7.
skille ca 500 omdr/m
endel T16 har 7, mange T8 som har 6...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 07 jan 2008, 13:06
Tror det er vanskelig å finne en universalmåler som passer hastighetssignalene på flere biler, om det er elektrisk, med wire osv.
Ingvar sitt tips er nok det beste ja.
Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
Ole-P-N154
- 2.0 bar

- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Legg inn
av Ole-P-N154 » 07 jan 2008, 16:51
Metoden Ingvar beskrev er, og vil alltid forbli, den mest nøyaktige og rimeligste.
Hilsen Ole-P. N-154
-
kristianur N1169
- 2.0 bar

- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Legg inn
av kristianur N1169 » 07 jan 2008, 16:58
Har lekt litt med tanken på å installere kjørekomputer selv, bare for moro skyld. Noen som vet om det lar seg gjøre å feks montere en fra ng900 og hva som evt må til?
Kristian
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 07 jan 2008, 18:04
kristianur N1169 skrev:Har lekt litt med tanken på å installere kjørekomputer selv, bare for moro skyld. Noen som vet om det lar seg gjøre å feks montere en fra ng900 og hva som evt må til?
Må vel bl.a. ha trionic.....
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 07 jan 2008, 18:27
Vegard Skaten skrev:kristianur N1169 skrev:Har lekt litt med tanken på å installere kjørekomputer selv, bare for moro skyld. Noen som vet om det lar seg gjøre å feks montere en fra ng900 og hva som evt må til?
Må vel bl.a. ha trionic.....
Vegard
Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)
//J
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 07 jan 2008, 20:14
Må jo ikke ha akkurat trionic da, finnes jo mange SAAB'er uten trionic som har dette. Aner ikke utover dette hvor dataene hentes fra, men vil tro det må tas fra en hjerne som kan sende ut slike signaler. e
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Bjørk N1057
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 12 mai 2007, 12:11
- Medlemsnummer: N1057
- Navn: Øivind Bjørklund
- Sted: Rykkinn, Bærum
Legg inn
av Bjørk N1057 » 07 jan 2008, 20:31
Ok, takk for svar. Ligger på 1.2 liter på mila på bykjøring, noen med og900 som har noen synspunkter på det? Rolig kjøring dette.
Noen som har noe mer å komme med på turtallet?

x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT
x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 07 jan 2008, 20:37
1.2 liter er jo relativt vanelig ved og900 T8 da
Men jeg fikk pressa min ned til 0.9 da den fungerte:P
//J
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 08 jan 2008, 00:17
1.2 syntest jeg hørtes ganske bra ut igrunn
Tror du gasser for lite

hehe
-
Bjørk N1057
- 1,5 bar

- Innlegg: 311
- Registrert: 12 mai 2007, 12:11
- Medlemsnummer: N1057
- Navn: Øivind Bjørklund
- Sted: Rykkinn, Bærum
Legg inn
av Bjørk N1057 » 08 jan 2008, 01:32
haha, du vet åssen stand kassa mi er i

x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT
x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 08 jan 2008, 01:37
Hehe, trixet med 900 kassene er å gi F.. da holder de lengst
Du bør få tak i ei reservekasse!