Side 1 av 1
Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 07:44
av Kanon
Hei
Kunnskaps nivået på Saab er heller labert så jeg spør her.
Vurderer å kjøpe meg en Aero, men lurte på hva som er forskjellen mellom Aero og Vector. Foruten motor alternativer. Det ser jo tilsynelatende ikke ut til å være noen høyde forskjell mellom de to ut fra bilde jeg har sett. Er det så at Aero er stivere og har bedre bremser eller er de helt like?
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 09:59
av krasimir
Hei ,
snakker du om 9-3 eller 9-5 ?
Det er forksjeller i inneredning, chassis , exterioren, større bremser o.s.v.
Men , dette se du godt hvis du gå på SAAB's sin side og printer ut begge modellene.
Håper det hjelper
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 10:36
av Kanon
Hei
Takker for svar!
Tenkte på chassis frøst og fremst. Ut fra bilder som ligger på finn.no av diverse, så ser det ikke ut til at Aero er lavere enn Vector. Eller stivere [ikke at det er mulig å se].

Spørsmålet er egentlig om jeg skal gå for en nyere Vector for så å senke, bytte bremser og så steg 2. Eller gå for en noe eldre Aero med engang.
Edit: Det er 9-5 stasjonsvogn det er snakke om å gå til annskafelse av.
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 10:57
av Frode N073
heisan!
hvis du finne ein som heter Vector Sport så er den dønn lik Aero bortsett fra motor og utveksling.
det e ein sånn eg har.
med litt trim så får du'an te å gå liga godt så ein Aero
men ein Aero e ein Aero uansett. du kan aldri får ein Vector te å bli Aero.
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 12:20
av Kanon
Ah, ok. Skjønner.
Takker for alle svar så langt!
Da sitter jeg med to stk:
Vector Sport og en
Aero.
Er det noe forskjell på årsmodellene fra 2002 til 2005?
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 12:28
av Ingvar N629
Blokka ble forandret i 04. Da ble også veivhusventilasjonen og spjellhuset endret for at veivhusventilasjonen endelig skulle fungere skikkelig, det var et problem på bilene fram til 04. Hadde nok gått for M05 sjøl, så er du kvitt oil-sludge og smøreproblemer. Eller hadde jeg nå det... bare en aero er en aero er en aero.... ikke lett gitt.
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 12:53
av Kanon
Godt å se at det ikke er bare jeg som har problemer med å velge.
Selger opplystet at han byttet olje vår og høst for å motivirke problemet du nevnte. Men er det store kostnaden med å bygge om? Eller gjøre en ombygning som løser problemet.
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 13:04
av Birger N372
Den MY02 Aeroen har vel byttet front også, den fronten kom vel ikke før i 04 på Aero, 05 på Vector...
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 13:10
av Kanon
Takk, det var også noe jeg lurte på! Trodde det var andre veien, men ser nå at det må stemme at den er nyere.
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 13:35
av Ingvar N629
Kanon skrev:
Selger opplystet at han byttet olje vår og høst for å motivirke problemet du nevnte. Men er det store kostnaden med å bygge om? Eller gjøre en ombygning som løser problemet.
Sannsynligvis er den i orden, og den har 8 års motorgaranti sålenge serviceheftet er komplett. Men skal du kunne glemme problemet så er det 05en som gjelder.
Å bygge om, tja... skal du ha en motor som tilsvarer M04-> så er det motorbytte som gjelder, og det er egentlig tull. Man kan også bytte stempel for å redusere mengen av forbrenningsgass som passerer stempelringene, og dermed mengden veivhusgasser som må evakueres av vivhusventilasjonen. Dette er jo også litt jobb, og om du ikke gjør det selv så er det såpass dyrt at det er bare å glemme. Sørg heller for at veivhusventilasjonen er i orden, ingen tette enveisventiler osv og følg med på oljeforbruk og koksing. Mål kamkjedestrammeren for å finne slitasjen på kamkjedet, dette slites fortere om det har vært dårlig smøring.
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 24 mar 2008, 13:50
av Kanon
Skjønner. Pokker.
Tusen takk for all hjelp!!
Får ta meg en titt i utlandet for en nyere Aero.
Re: Aero vs Vector
Lagt inn: 25 mar 2008, 14:08
av Joachim N370
Den MY02 er import til opplysning. Ikke at det alltid er negativt da
