Side 1 av 1

Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Lagt inn: 16 apr 2008, 20:35
av tuva
Har kjøpt en 2001 modell Saab 9-3, 150 hk som bil nr 2. Ingen dårlig bil. Selv om konstruksjonen begynner å dra på årene går bilen utenpå mange nyere biler jeg har kjørt/eid mht både komfort , støynivå, plassforholdm + noe så udefinerbart som "kjørefølelse". Saaben er en biljeg gleder meg til å kjøre, og har allerede blitt førstevalget når jeg skal ut å kjøre..

Så til det jeg lurer på. Før jeg kjøpte denne, vurderte jeg en 2000 modell uten turbo, men ble anbefalt å kjøpe -01 turbo i stedet, da -01 modellen visstnok har vært gjenstand for div. oppgraderinger + at den har en "ny" turbomotor (for 9-3s vedkommende).

Hvilke oppgraderinger kom på 2001 modellen?
Hva er forskjellen på 154 hesteren (som var i 2000 modellen??? Eller gikk denne motoren ut av bruk tidligere?) og 150 hesteren jeg har i min?
Jeg var litt skeptisk til å kjøpe turboversjon da jeg forestilte meg at 130 hesteren uten turbo har mindre sjans for kostbare feil (oilsludge, turbo osv) enn 150 hesteren, og at bensinforbruket er lavere på 130 hesteren. Tenkte/tenker jeg riktig, eller er 150 hesteren like holdbar/rimelig i drift (både mht feil og drivstoff)?

Jeg er bare litt nysgjerrig (på vei til å bli "entusiast") og vil vite så mye som mulig om bilen, derfor noen spørsmål "sånn ut i været".

På forhånd takk til de som gidder å dele sin kunnskap.
:D

Re: Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Lagt inn: 16 apr 2008, 20:39
av Tor N12
Gratulerer med ny bil!!

Jeg er ikke den som kan mest om 9-3 så jeg lar de fleste spm stå ubesvart...
Men, 150-hesteren bruker mindre bensin enn 130-hesteren :)
I og med at den har bedre dreiemoment og mere effekt så tramper du ikke like mye på gassen for å suse fremover, med en suger så er pedalen i gulvet hele tiden ;) Er flere grunner også da, turbomotoren har et bedre innsprøytingssystem bla.a.

Re: Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Lagt inn: 16 apr 2008, 22:19
av Ingvar N629
154 hesteren er en helt annen motor enn 150 hesteren. Den eldre er en B204E og den nyere en B205E, selve blokka er rimelig lik, men 205 er en lavfriksjonsmotor med de fordeler (lavere forbruk) og (mest) ulemper det fører med seg, som f eks oilsludge, og oljepumpa leverer dårligere. Av fordeler så er styresystemet på 205 mye mer avansert, den har Trionic 7 istedenfor Trionic 5 på de eldre. Dette gir lavere forbruk og muliggjør bl a raskere resons pga elektronisk styrt gasspjeld, systemet jobber mot forespurt luftmengde istedenfor bare forespurt turbotrykk, og kan da bruke både spjeldåpning og turbotrykk til å oppnå dette. Det muliggjør også en meget enkel cruisekontroll med meget få komponenter. Jeg har inntrykk av at det er mindre oil-sludgeproblemer på 9-3 enn på 9-5 uten at jeg har noe annet grunnlag enn egen oppfatning for å si det, grunnen til det vil jeg tro er at motoren rett og slett arbeider i et annet miljø, men relativt tidlige turbohavarier er det jo også på 9-3 med Garrett-turbo.

Bra du valgte en turbomotor iallfall, den er det jo også veldig enkelt å trimme om du nå begynner å bli entusiast :mrgreen: Det er bare å trimme, du vil få en helt annen bil, og muligheten for avhengighet og mye-vil-ha-mer-syndromet er stor.

Re: Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Lagt inn: 17 apr 2008, 10:25
av matrox N522
Gratulerer med ny bil :)
Anbefaler selvfølgelig trim til bilen din. Det blir som natt og dag med ett Steg 1 trinn. Som vil si ca 220 hk, 340Nm.
Den blir myye mer lettkjørt, og bruker ikke stort mer med drivstoff..om du ikke gir jernet da :wink:
Ellers tror jeg Ingvar har fått frem det du spurte etter.