Har imidlertid lenge "drømt" om en Saab 9-5 stv som bil nr 1. Har hatt en tidligere; en 2000 modell 9-5 150 hester og automatgear. Denne ble solgt for to/tre år siden. Hadde den ikke så lenge da noe sa meg at denne kunne bli dyr for meg. Jeg fikk vel rett i det; et halvt år etter gikk sid'en dundas, noen måneder etter dette skar visst motoren seg pga oilsludge. Ny eier krangelr visst fortsatt med Saab vedr dekning av skaden... nok om det. Siden jeg slapp unna de verste utgiftene på 00 modellen, er saabinteressen fortsatt like stor...
Så til spørsmålene:
Jeg vet hvor mye en Saab 9-5 stv bensin vil ha på mila, når man bruker bilens ressurser litt. Ønsker meg derfor fortrinnsvis en diesel. 2005 modellen begynner å bli gammel, men er langt penere å se på enn 2006 - dd. 2005 har imidlertid Izusu dieselmotor. Hvordan fungerer denne motoren kombinert med automatgear. Mener å ha hørt at ved denne kombinasjonen lever automatkassa et "farlig" liv? Er det elleres noen svakheter med 05 modellene som jeg bør vite om? Sid? automatisk klima? annet?
2006 modell og nyere er dessverre (etter min mening) skjemmet av en mislykket design i fronten, men den er nyere (og dyrere) enn 2005, og har en annen dieselmotor. Til dere som kjenner Saab; Er det verdt pengene å se forbi "dame-edna looken", og evt gå for en 150 hesters 2006-2007 modell? Hva er mest holdbart, manuell/automat? Er det noe man bør være obs på med 2006/2007 modellene?
Syns forøvig 06/07 modeller er priset høyt nok, når en får en ny bil med meget god rabatt, men Saaben har jo hittil holdt seg greit i pris. Kanskje det er noe av forklaringen...