Side 1 av 2

Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 17:35
av pwan
Hei!

Jeg kjører en gammel Omega som til nyttår nesten garantert tryner på EU-kontrollen. Da er det ikke særlig fristende å reparere noe mer, rett og slett!
Så nå har jeg begynt å sikte mot ny bil, og Saab har pussig nok vekket stor interesse!
9000 har alltid vært en nydelig bil, og da spesielt de litt nyere utgavene.

Men jeg har noen spørsmål.
Har sett at 2.0 uten turbo er til salgs i rikelige mengder, men er denne tilstrekkelig i 9000? Eller bør man få på en T bak?
2.3-literen er sjelden har jeg skjønt, men er vel kanskje et bedre kjøp? Jeg liker å ha litt power under panseret, men nå er jeg vant med en gammel turbodiesel, så alt som klarer 0-100 på under 12 sekunder blåser hatten av meg.
Automat eller manuell spiller egentlig liten rolle, men manuell er ofte mer holdbar?

Hva er egentlig standardutstyr på disse bilene? ECC har jeg sett på mange, og de aller fleste har AC.
El-vinduer har også mange, samt speiljustering. Er kjørekomputer standard? Og hvordan funker denne?
ABS-bremser og airbag regner jeg med at finnes på de fleste?

Og ikke minst, er det enkelte å reparere og skaffe deler dersom noe skulle ryke?
Og hva er disse røde kassettene det snakkes om? Må de skiftes ofte, og er de dyre?

På forhånd takk
Hilsen en forhåpentligvis fremtidig Saab-eier :)

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 18:00
av oddi N108
En aero er selvsagt det kuleste, 2,3, og helst manuellt gir. Da kan du trimme en god del, de automatiske girkassene er svake:s
225 hk originalt, potensiale for så mye du egentlig gidder:)
Jo nyere 9000, jo bedre, med tanke på rust og holdbarhet forøvrig. Trodde ikke at tennkasetter var problemer på T5 motorer? trodde dette var forbeholdt T7:)
Når det gjelder Traction control som finnes på noen 9000, er dette noe du seriøst bør holde deg unna. Upålitelig og visstnok vanskelig/dyrt å reparere.
En 9000 uten turbo ville jeg faktisk ikke vurdert engang. Vet ikke om de kommer seg til 100 km/t på 12 sekunder, men veldig langt unna kan det ikke være. Det finnes en del 9000-fans her i klubben, som sikkert kan komme med mer utfyllende svar:)

mvh oddi

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 18:12
av Skavold
pwan skrev:Har sett at 2.0 uten turbo er til salgs i rikelige mengder, men er denne tilstrekkelig i 9000? Eller bør man få på en T bak?
Jeg er inhabil, siden jeg har en 9000 med turboløs to-liter, og skyt meg gjerne, men jeg har faktisk ikke prøvd sterkere motorisert Saab enn det ...
pwan skrev:(...) alt som klarer 0-100 på under 12 sekunder blåser hatten av meg.
Saaben min klarer det på elleve sekunder.
pwan skrev:Hva er egentlig standardutstyr på disse bilene? ECC har jeg sett på mange, og de aller fleste har AC.
El-vinduer har også mange, samt speiljustering. Er kjørekomputer standard? Og hvordan funker denne?
ABS-bremser og airbag regner jeg med at finnes på de fleste?
Min er nøkternt utstyrt, har manuell klima (i flg. en Saabmekaniker i Molde bedre enn den automatiske), men ikke antispinn. El-vinduer på alle fire vinduer er vel standard tror jeg, el-speil likeså. ABS og airbag er standard på de nye 9000-utgavene i hvert fall.
Kjørecomputeren i min vises under speedometeret, og med en knapp under klokka på dashbordet velger jeg mellom fire moduser; ute-temperaturvisning, Volt-meter for batteriet, gjennomsnittsforbruk siden sist nullstilling (gjøres med en annen knapp under klokka) og antall kilometer til neste gang du må fylle tanken. Gjennomsnittsmåleren er forresten helt pokkers nøyaktig. :D

Har nå kjørt halvannet år (drøyt) med min Imolarøde 9000, og er mektig fornøyd med den, men lysten på et annet lite prosjekt gjør at jeg vurderer å selge den. :)

Skulle du ha flere spørsmål er det bare å skyte, vi er mange med 9000 her i klubben. Uansett hva du velger, 2-liter eller 2,3, automat eller manuell, meld deg inn du og.

//S

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 18:41
av Mats900R
bare så du er litt ops på det så er delene til 9000 noe dyrere en til andre saaber :wink:

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 18:50
av Skavold
... men hvor ofte trenger man det? ;)

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 19:58
av Jørgen N237
Mats900SQR skrev:bare så du er litt ops på det så er delene til 9000 noe dyrere en til andre saaber :wink:

Ikke på det jeg byttet på min, der var det billigere.. Men erfaringsmessig, hadde selv en 2.0i uten turbo.. Dette var en 1990 modell som var passert 200000 da jeg kjøpte den.. Byttet masse på denne, mest slitedeler. Kan nevne clutch, bensinpumpe og starter som noe.. Men dette var en skikkelig mandagsbil og visste det da jeg kjøpte den.. Ang deler er det lett å få tak, og lett å skru og generelt sjelden man må skru.. Som sagt før,. jo nyere jo bedre..

PS: Kjørt diverse omega med diesel og 2.0 uten turbo er vesentlig sprekere enn denne.. Ihvertfall psykologisk..

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 20:18
av Mats900R
ventet på et innlegg fra deg her Jørgen :wink:
de som har fortalt meg dette er folk som jobber på delelager og som mekaniker på saab.
jeg hører iallefall mer på de som faktisk jobber med å selge og montere Saab deler fremfor en som har hatt 1 stk 9000i, da jeg vil tro de vet litt mere hva de snakker om :wink:

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 20:29
av Endre88 N1527
E bare en ting å sei om saab 9000 å de e KJØP :D

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 22:35
av EdHunter N815
2,0i (130 hk) er en helt grei motor det, ikke noen raserbil men funker flott til transportmiddel. Kanskje litt daff i 9000 som veier sine kg, så om du liker å kjøre forbi er nok 2,3i (150 hk) minstemål. Videre har man jo utallige versjoner av turboer å velge i, en lettrykker er jo meget kurant, enten 2,0t (150 hk) eller 2,3t (170 hk).
Skal du virkelig gasse på er det så klart fulltrykker du skal ha, dette begynner å bli bra sprekt, enten man går for 2,0T (185 hk), 2,3T (200 hk) eller Aero (2,3T) med sine 225 hk.

Enda videre er jo turbomotorene til Saab meget lett å trimme, så du behøver ikke føle deg videre bundet av effektene jeg nevner her. ;)

Manuell girkasse er absolutt å foretrekke, automatkassene i 9000 er ikke mye å skryte av. Lite holdbare og ikke så veldig god å kjøre med etter min mening.

Når det gjelder utstyr er 9000 generelt ganske innholdsrik, spesielt da turboutgavene. Hva som er standard vet jeg ikke helt, men har ikke sett mange (om noen) nyere uten el vinduer og speil. AC/ACC, skinn, el. seter, el. takluke, stor kjørecomputer, cruise, tåkelys, og sikkert mye annet jeg ikke kommer på, er ganske vanlig, spesielt på turboutgavene.

Det finnes to typer kjørecomputer. Den lille har som Skavold sier utetemp, voltmeter (m/logging av minimum startspenning), snittforbruk og km til tom tank. Den store har dette, samt digital klokke (woho!), snittfart, tripteller, programmerbar avstand til destinasjon, og fartsvarsler som sier fra når du passerer en instilt hastighet.

9000 er generelt grei å skru på, i forhold til mye annet er det enkelt oppbygget og lett å forstå. Ikke er det så fryktelig trangt rundt om heller.

Den røde tennkasetten er ganske holdbar, men som med all annen elektronikk er den ikke evigvarende. Den gjør tilsvarende jobb som fordeler/coil ville gjort, og er betraktelig mer holdbar og pålitelig enn sine mekaniske likemenn.

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 22:49
av Eirik
ØØØ.. jeg har ikke temperatur på min bil? Er dette kanskje bare lednings/kontaktfeil? Har lille bio'n.

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 18 aug 2008, 22:54
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev: Den røde tennkasetten er ganske holdbar, men som med all annen elektronikk er den ikke evigvarende. Den gjør tilsvarende jobb som fordeler/coil ville gjort, og er betraktelig mer holdbar og pålitelig enn sine mekaniske likemenn.
I tillegg muliggjør den multignist ved kaldstart, detering av tenningsbank og mistenning gjennom tennpluggen, og forskjellig tenntidspunkt på hver enkelt sylinder. Hvor mange standardbiler fra sent åtti- tidlig nittitall ble levert med sånt??

Unngå TCS, kjøp helst bil fra 94 eller nyere (trionic 5.5 motorstyresystem på alle firere) og kjøp for guds skyld bil med turbo... Sjekk også rust rundt frontruteramme...

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 19 aug 2008, 01:00
av Skavold
Eirik skrev:ØØØ.. jeg har ikke temperatur på min bil? Er dette kanskje bare lednings/kontaktfeil? Har lille bio'n.
Hvis det er lednings- eller kontaktfeil vil du få opp [Err] i displayet under speedometeret, rett til venstre for bensinforbruksmåleren. :)

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 19 aug 2008, 07:11
av Terra N837
Jeg hadde en 9000i 2.0i -87 mod.
Overgangen fra en toyota gorilla til den var som natt og dag. Fantastisk god å kjøre til tross for sin alder! Den satt godt på veien, meget presis husker at jeg den var, gode seter og mye utstyr.
2 literen var nok litt i slappeste laget med sine 130 hk, men man kan kjøre fort med den å så lenge man ikke feiger ut i svingene :twisted:
Blir litt lite gamp under forbikjøringer og i oppoverbakker.
Jeg hadde den digitale klokka til høyre for rattet med div. info, var mange som var misunnelig på meg da de hadde en analog klokke der :lol:
Skulle jeg hatt en 9000 igjen hadde det blitt en aero evt en 2.3 Turbo, CS. Syns det er pene biler :mrgreen:

Lykke til med valget 8)

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 19 aug 2008, 09:04
av Petter 900 T
Jeg kjører en 96 9000 uten turbo, 130 hk som bruksbil.

Går ikke værst, men fungerer meget bra til all slags transport! jeg får også mindre bøter enn når jeg kjører turbobil på gata...

Men for all del, man betaler ikke mye ekstra for en turbobil, og det er mye morsommere :lol:

Kjøper man slitedeler på Speedparts så er det ikke dyrt å holde bilen gående, min har gått ca 270.000 og det er mange mil igjen i den.

Re: Drømmer om Saab 9000!

Lagt inn: 19 aug 2008, 10:47
av pwan
Oi! Dette var litt av en respons!
Og så mange gode svar! :)
Jeg er forsåvidt mindre i tvil nå om selve bilen, men nå er jeg mer i tvil om motoren. Jeg skal ikke påstå at jeg er mors beste barn i trafikken, og tålmodigheten er til tider rimelig lav. Så for min del er det ikke akkurat noen ulempe om jeg har litt ekstra å dra på med når gamle Erna ligger i 50 i 80-sona med en hale av biler bak seg :|

Nå kjører jeg ganske økonomisk ellers, men hva må man forvente av bensinforbruk på disse?
Er jo bortskjemt med 0,5 på mila sommer som vinter, behersket cruise eller aggressiv pusher.

Men det var en som nevnte at manuell klima var bedre enn det elektroniske? Er det mindre holdbart, eller mindre effektivt?
Og hvor enkelt er det å få tak i gode eksemplarer? Bør man kjøpe privat eller fra forhandler?
Og er det gode lys på Saab? Jeg er bortskjemt med det også, og bor såpass langt ute på landet at elg stadig dukker opp. Og de vil man jo helst unngå, men da har jeg hørt at Saab og Volvo er sikrest uansett?

Tusen takk for gode svar, og la det for all del hagle med flere :)
Jeg er lett å påvirke!