Sukk, nå er saaben sliten.
Lagt inn: 20 aug 2008, 22:18
1987 9000 2.0 Turbo. Den lekker olje som en sil, rundt 1L på 20mil. Det er en eksoslekasje i det splitter nye 3" anlegget mitt, i fleksskjøten på downpipen. Som forøverig er full av olje fra lekasjen. Ser ut som et damplokomotiv under motoren om jeg gir den litt juling. Oljelekasjen kommer enten fra det stive tilførselsrøret til turboen(jevnlig brutt på da jeg bytter turbo en gang hvert år), eller på returen. Evnt. så bare tyter det ut av turboen for alt jeg vet, for den er kjøpt hos huggeren. Det er olje overalt. De nedre motorfestene er nogenlunde defekte, så det rykker å drar. Og som ikke dette burde holde, så slurer clutchen min i 3-4gir når jeg gir på. Mang en tyskertralle har ruslet forbi saaben min nå i disse dager. En og annen felles Svenske også, de som ruller. Faktisk japser også til min forskrekkelse. Med 27 sekunder turbolag i 5'giret når jeg ligger i 80 sier det seg selv at det ikke hjelper stort at clutchen virker å holde i akkurat det giret. Når jeg når 120km/t og lader 1.3 er de fremme alt. Godt og vel to hundre stolte hester hjelper ingenting lengre. Jeg føler meg maktesløs. Lærlingelønna på 55,- timen gir meg ikke mye handlerom. Fikset EU'rapporten for feriepengene, med eksos, kalippere bak, sikkerhetsnåljustering av vindusspylervæskedysene, powerflex stabilisatorstag frem, nye sikringer til nødlysene da jeg måtte bruke de i en kortsluttet batterilader, håndbrekkwiré og en god del til. Kupeviften fungerer bare i høyresvinger, men kun de første milene. Kjekt på vinterstid dette. To elektriske vinduer er nede for telling, men takluka fungerer. Patenten på turbotrykksmåler i den midtre vifteslotten i dashen har sett sine beste dager, så måleren ligger der inne en plass.
Så til kremen av kremen, til slutt. Røyken. Ja, som i Flåklypa, faktisk. Riktignok ikke hendt etter at cluthcen knela, men før den tid var jeg enhver form for cabriolet sitt værste mareritt. Ved pådrag i 3-4gir fikk jeg en enorm sky av blåhvit røyk bak bilen. Og inne i kupen. Ikke fra eksosannlegget, som uansett lekker, men fra hele bredden av bilen, sett bakfra. Saaben på sin side gikk som F*** og aldri før. En kamerat i en A4 1.8TQ(som uansett har litt mindre power) måtte gi seg da han ikke lenger så verken saab eller vei, ifølge han selv.
Så kjære Saaben, du har nok fått din dødsdom. Vet ikke når, bare at den kommer. Kanskje før snøen kommer, kanksje etter at neste års snø kommer. Hvem vet. Du har kjørt inn godt og vel 12 tusen kroner til staten, i form av et firma oppe i Mo i Rana. Vet ikke om du har tatt noen før, men du tok iallefall beslag i mitt førerkort for 4 måneder. Dog så har du ikke vært en fan av offroad, og har enda tilgode å kræsje. Vel, nevneverdig. Vi teller ikke speil. Men F*** i H****** du har fått mye juling også, så når alt kommer til alt er jeg egentlig bare imponert over hvor godt du har holdt. Ingen hjullager, akslinger, girkasse, råder, stempler, veiv, ventiløftere har sagt takk for seg. Bare turboer, toppakninger.. nei, listen er nok lang her også.
Vel, jeg rister iallefall bare på hodet. Hver gang noe repareres dukker det opp tre nye problemer, nok er nok. Se ikke bort fra at det ligger en del eller to av beistet her inne til salgs snart.
Jeg beklager til alle som har blitt offer for min skrivetrang ikveld, men noen ganger er det greit å få lettet litt på trykket. Oh, og jeg glemte nesten: STCN - her har jeg spurt, fått svar, korreks, og korreks igjen, og en løsning; mange ganger. MEloveulongtime <3 =) <-ironi med <3 ja.
Saaben, svensken med snelle. Kunne ikke bedt om en bedre bil nr. to. Hva mon tro blir nummer tre.
Så til kremen av kremen, til slutt. Røyken. Ja, som i Flåklypa, faktisk. Riktignok ikke hendt etter at cluthcen knela, men før den tid var jeg enhver form for cabriolet sitt værste mareritt. Ved pådrag i 3-4gir fikk jeg en enorm sky av blåhvit røyk bak bilen. Og inne i kupen. Ikke fra eksosannlegget, som uansett lekker, men fra hele bredden av bilen, sett bakfra. Saaben på sin side gikk som F*** og aldri før. En kamerat i en A4 1.8TQ(som uansett har litt mindre power) måtte gi seg da han ikke lenger så verken saab eller vei, ifølge han selv.
Så kjære Saaben, du har nok fått din dødsdom. Vet ikke når, bare at den kommer. Kanskje før snøen kommer, kanksje etter at neste års snø kommer. Hvem vet. Du har kjørt inn godt og vel 12 tusen kroner til staten, i form av et firma oppe i Mo i Rana. Vet ikke om du har tatt noen før, men du tok iallefall beslag i mitt førerkort for 4 måneder. Dog så har du ikke vært en fan av offroad, og har enda tilgode å kræsje. Vel, nevneverdig. Vi teller ikke speil. Men F*** i H****** du har fått mye juling også, så når alt kommer til alt er jeg egentlig bare imponert over hvor godt du har holdt. Ingen hjullager, akslinger, girkasse, råder, stempler, veiv, ventiløftere har sagt takk for seg. Bare turboer, toppakninger.. nei, listen er nok lang her også.
Vel, jeg rister iallefall bare på hodet. Hver gang noe repareres dukker det opp tre nye problemer, nok er nok. Se ikke bort fra at det ligger en del eller to av beistet her inne til salgs snart.
Jeg beklager til alle som har blitt offer for min skrivetrang ikveld, men noen ganger er det greit å få lettet litt på trykket. Oh, og jeg glemte nesten: STCN - her har jeg spurt, fått svar, korreks, og korreks igjen, og en løsning; mange ganger. MEloveulongtime <3 =) <-ironi med <3 ja.
Saaben, svensken med snelle. Kunne ikke bedt om en bedre bil nr. to. Hva mon tro blir nummer tre.