Saab 9-5 Diesel
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 194
- Registrert: 27 sep 2005, 11:28
- Sted: Sola
Saab 9-5 Diesel
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14231746" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har en formening om denne? Virket som den var veldig billig...
Kanskje bytte inn aeroen å putte chip i denne? ? ?
1.9 Diesel skal vel være en bra Diesel motor eller ? ? ?
Noen som har en formening om denne? Virket som den var veldig billig...
Kanskje bytte inn aeroen å putte chip i denne? ? ?
1.9 Diesel skal vel være en bra Diesel motor eller ? ? ?
08 Saab 9-3 SC Vector 1.9 TID med Hirsch under panseret :-)konebil
00 Saab 9-5 Aero Estate *Solgt*
93 Golf Mk1 GTI Cabriolet Karman Sommerbil/Go-bil!!!!!
07 VW Caddy Ecofuel Fram å tebage te jobb bil
00 Saab 9-5 Aero Estate *Solgt*
93 Golf Mk1 GTI Cabriolet Karman Sommerbil/Go-bil!!!!!
07 VW Caddy Ecofuel Fram å tebage te jobb bil
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Saab 9-5 Diesel
Den var jo fin da, men om du har en Aero så ser ikke jeg helt poenget med å bytte til diesel...
Men når sant skal sies så er jeg skikkelig diesel-motstander, synes det burde være kun til lastebiler o.l.
Men den er ikke så værst heller da
Så er jo diesel dyrere enn bensin nå
Men når sant skal sies så er jeg skikkelig diesel-motstander, synes det burde være kun til lastebiler o.l.
Men den er ikke så værst heller da

Så er jo diesel dyrere enn bensin nå

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Saab 9-5 Diesel
du vil nok bli skuffa effektmessig 

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Saab 9-5 Diesel
Hvorfor diesel?? Nå skal d sies jeg også hater diesel biler.
Men vil tro at de som kjører diesel bil i fremtiden blir straffet mer og mer.
se på sverige. de har jo sinnsykt dyr årsavgift på dieselbiler. dette tror jeg norge også kommer til å innføre i stor grad. pluss avgifta på diesel kommer til å stige.
Men vil tro at de som kjører diesel bil i fremtiden blir straffet mer og mer.
se på sverige. de har jo sinnsykt dyr årsavgift på dieselbiler. dette tror jeg norge også kommer til å innføre i stor grad. pluss avgifta på diesel kommer til å stige.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 9-5 Diesel
Ikke drep meg om jeg tar feil..
Men var ikke brillene kun på 2006-modellen? :s
Men var ikke brillene kun på 2006-modellen? :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Saab 9-5 Diesel
Brillene er da på alle 9-5'er fra 2006 

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 9-5 Diesel
Nydelig vær i dag, ja?matrox N522 skrev:Brillene er da på alle 9-5'er fra 2006

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Saab 9-5 Diesel
Paradigm N558 skrev:Nydelig vær i dag, ja?matrox N522 skrev:Brillene er da på alle 9-5'er fra 2006
Tett tåke spør du meg

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Saab 9-5 Diesel
Dieselen går greit den selv orginal. Eneste jeg ikke er så fornøyd med er at det går vel 1,5 sekund før den reagerer noe særlig når man gir full gass fra stillestående. Ellers har den et greit moment og drar bra opp til 100-120 km/t.
Bilen du ser på er billig den selv om den var gått litt.
Bilen du ser på er billig den selv om den var gått litt.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Saab 9-5 Diesel
"Går greit" er et diffust uttrykkMorten-N146 skrev:Dieselen går greit den selv orginal. Eneste jeg ikke er så fornøyd med er at det går vel 1,5 sekund før den reagerer noe særlig når man gir full gass fra stillestående. Ellers har den et greit moment og drar bra opp til 100-120 km/t.
Bilen du ser på er billig den selv om den var gått litt.

min drar bra opp til rundt 180, da begynner d å jevne seg ut, men fortsatt brukbart med akselerasjon

Om man går fra Aero til 1.9TiD så vil man uansett bli skuffet tror jeg(kanskje ikke 1.9TTiD)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 194
- Registrert: 27 sep 2005, 11:28
- Sted: Sola
Re: Saab 9-5 Diesel
...Takk for .....svar..... MEN:
Det eg lurer på er jo om dette er noe å satse på...Eller om jeg burde styre unna pga km.stand,pris eller motor...(Ikke effektmessig, men kvalitetsmessig)
Å at den har mindre effekt å går dårligere enn Aeroen min sier seg jo selv...
Men har gått fra en 9000 A50 med 300 nordic hester å manueltgir(som gikk som ett uvær) til 9-5 Aero stv m automat å"kun"230 hk så det går da nedover sånn sett...+ det er stort sett kona som kjører den såe....
Men det er jo også mulig å sette inn en liten chip...
Å regner jo med at drivstoff forbruket er mye lavere enn Aeroen, å dette er jo en av hovedårsakene til at jeg muligens vil bytte bil + det er jo en nyere bil og det drar jo og i positiv rettning...
Det eg lurer på er jo om dette er noe å satse på...Eller om jeg burde styre unna pga km.stand,pris eller motor...(Ikke effektmessig, men kvalitetsmessig)
Å at den har mindre effekt å går dårligere enn Aeroen min sier seg jo selv...
Men har gått fra en 9000 A50 med 300 nordic hester å manueltgir(som gikk som ett uvær) til 9-5 Aero stv m automat å"kun"230 hk så det går da nedover sånn sett...+ det er stort sett kona som kjører den såe....

Men det er jo også mulig å sette inn en liten chip...
Å regner jo med at drivstoff forbruket er mye lavere enn Aeroen, å dette er jo en av hovedårsakene til at jeg muligens vil bytte bil + det er jo en nyere bil og det drar jo og i positiv rettning...
08 Saab 9-3 SC Vector 1.9 TID med Hirsch under panseret :-)konebil
00 Saab 9-5 Aero Estate *Solgt*
93 Golf Mk1 GTI Cabriolet Karman Sommerbil/Go-bil!!!!!
07 VW Caddy Ecofuel Fram å tebage te jobb bil
00 Saab 9-5 Aero Estate *Solgt*
93 Golf Mk1 GTI Cabriolet Karman Sommerbil/Go-bil!!!!!
07 VW Caddy Ecofuel Fram å tebage te jobb bil
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 9-5 Diesel
Saab Diesel har blitt sikre og stabile biler å kjøpe.
Kjør på
Kjør på

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Saab 9-5 Diesel
Jeg kjører en 1,9 tid stv 2006 modell. Har intet å utsette på "skyvet" i motoren. Vi har tidligere hatt en 2.3 liter bensin (170 hk), og merker ikke den store forskjellen på skyvet. Faktisk syns jeg dieselen er kjappere, og den har krefter der du trenger dem.. Forholdsvis gjerrig på drivstoffet er den også. Drivstoff-forbruket vil jeg påstå er "dramatisk" bedre på dieselen og bensin. Kom aldri under literen med bensinbilen, og på småkjøring rant det igjennom minst 1,6-1,7 liter pr mil. Dieselen har jeg kjørt på 0.6 på langkjøring, og den ligger på ca 0.7/0.75 på blandet kjøring.
Vi kjører utgaven med manuell gearkasse. Etter min mening har utgavene med manuell gearkasse flere fordeler: den er langt kjappere i lyskryss, rundkjøringer osv., (du slipper den meget irriterende "vantetiden" før det skjer noe når du endelig får grønt lys, eller når du skal "smette" ut i rundkjøringen mellom to "hissige" Audier, den går billigere (automat trekker mer drivstoff), og sist men ikke minst; manuell er rimeligere i innkjøp.
Vi kjører utgaven med manuell gearkasse. Etter min mening har utgavene med manuell gearkasse flere fordeler: den er langt kjappere i lyskryss, rundkjøringer osv., (du slipper den meget irriterende "vantetiden" før det skjer noe når du endelig får grønt lys, eller når du skal "smette" ut i rundkjøringen mellom to "hissige" Audier, den går billigere (automat trekker mer drivstoff), og sist men ikke minst; manuell er rimeligere i innkjøp.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Saab 9-5 Diesel
1,6-1,7 l/m synes eg hørtes vilt ut. eg klare ikkje det om eg vil med 900'en min ein gang
på onsdag så ska eg låna mine foreldres 2006 9-5 TID 150hk automat någen daga når min ska på lakkering. IGJEN!!!!!
hvis du vil så kan me sikkert ordna at du får prøva ein tur.

på onsdag så ska eg låna mine foreldres 2006 9-5 TID 150hk automat någen daga når min ska på lakkering. IGJEN!!!!!

hvis du vil så kan me sikkert ordna at du får prøva ein tur.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Re: Saab 9-5 Diesel
Tro meg. Det er ingen sak å få en bensindrevet Saab 9-5 stv med automatgear til å gå på 1,6-1,7 l/mil på småkjøring. Det skal dog sies at jeg ikke la vekt på å kjøre økonomisk. På langkjøring derimot var jeg nede i ca 1 l pr mil på 9-5en vi hadde for noen år siden (2001 mod), selv med forholdsvis aktiv kjøring....
Etter å ha kjørt mange ulike dieselbiler de siste årene, har jeg merket meg at dieselbilene ikke er så følsomme på hvordan en bruker høyrefoten. Vår forrige dieselbil, en Citroen C5 hdi, greide jeg ikke å få over 0.7 l/mil, selv på småkjøring.. Kjører man mye med skiboks, og kanskje tunge hengere er min erfaring at diesel er å foretrekke, både mht driftsøkonomi og krefter der du trenger dem (med tilhenger)
Etter å ha kjørt mange ulike dieselbiler de siste årene, har jeg merket meg at dieselbilene ikke er så følsomme på hvordan en bruker høyrefoten. Vår forrige dieselbil, en Citroen C5 hdi, greide jeg ikke å få over 0.7 l/mil, selv på småkjøring.. Kjører man mye med skiboks, og kanskje tunge hengere er min erfaring at diesel er å foretrekke, både mht driftsøkonomi og krefter der du trenger dem (med tilhenger)