Side 1 av 2

Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 12:59
av Macgeier
BildeBildeBilde
99% parafin......................95%parafin...................85% parafin

9-5`en min (signaturbil) har småfusket i helt siden jeg kjøpte den, regnet med at det var kondens og har brukt kondensfjærner men fuskingen kommer stadig tilbake. Fuskingen er godt merkbar flytgass, kommer innimelom som "feilslag" ikke kontinuerlig fusking.

Som et infall kjøpte jeg dyserens på Biltema og det funket kanon, fuskingen forvant totalt, men når tanken var tom og ny tank ble fullt opp (uten dyserens) kom fuskingen tilbake. Siden disse tilsetniningen stort sett inneholder parafin (kerosin), så har jeg nå en 4 liters kanne med parafin i bagasjerommet, fyller 1/2liter parafin for hver tank og det holder fuskingen i sjakk.
Tanking uten parafin = fusking

Så her er følgende julenøtt:

Hva er det med parafinen som gjør bilen fuskefri?
- Smører den en skrantende bensinpumpe som synger på siste verset?
- Gir den et delvis tett bensinfilter "det lille ekstra"?
- Eller er det dysene som får lindrende behandling?
- Eller annet form for healing?

PS. det er ikke bare Biltemas produkter som inneholder parafin, ser at STP sine injection cleaners/treatment innholder opp til 100% (vektprosent) parafin.

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 13:14
av rolfi
er ikke sikker på hva den gjør, men vet at alle drivstoffleverandører har parafin i dieselen på vinterstid (vinterdiesel)

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 14:24
av Frode N073
Rolfi skrev:er ikke sikker på hva den gjør, men vet at alle drivstoffleverandører har parafin i dieselen på vinterstid (vinterdiesel)
det e vel for at dieselen ikkje ska frysa. e jo et must i nordligare strøk. va iallefall det før.

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 14:28
av Eirik
Får bedre holdbarhet på dieselen også, hvis det er blandet med parafin.

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 14:40
av Paradigm N558
Fly går på Jet A1, noe som i utgangspunktet er destilert paradin.
Men er vel annet oktantall på parafin og :s

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 14:48
av Andreas N1194
Forsvaret kjører jo alt av motoriserte fartøy på Multifuel, som er ca 90% parafin, men det gir jo ikke akkurat mer futt i scaniane og beltevognene der det da ;)

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 17:22
av Eirik
Andreas N1194 skrev:Forsvaret kjører jo alt av motoriserte fartøy på Multifuel, som er ca 90% parafin, men det gir jo ikke akkurat mer futt i scaniane og beltevognene der det da ;)
De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 17:35
av Frode N073
Eirik skrev:
Andreas N1194 skrev:Forsvaret kjører jo alt av motoriserte fartøy på Multifuel, som er ca 90% parafin, men det gir jo ikke akkurat mer futt i scaniane og beltevognene der det da ;)
De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
den viktigaste grunnen e vel at parafin e billigare enn diesel :wink:

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 17:55
av Skaten N671
Frode N073 skrev:
Eirik skrev:
Andreas N1194 skrev:Forsvaret kjører jo alt av motoriserte fartøy på Multifuel, som er ca 90% parafin, men det gir jo ikke akkurat mer futt i scaniane og beltevognene der det da ;)
De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
den viktigaste grunnen e vel at parafin e billigare enn diesel :wink:
Det Eirik skriv om at den har bedre holdbarhet, er at den blir ikkje angrepet av dieseldyr på samme måte som vanlig diesel.
No veit ikkje eg kor mange & parafin som er i den, men 90 % høyrtest litt i overkant møkje ut, med tanke på at parafin reduserar smørjeevnen og reduserar tennegenskapane.

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 19:14
av Eirik
Frode N073 skrev:
Eirik skrev: De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
den viktigaste grunnen e vel at parafin e billigare enn diesel :wink:
Ikke etter hva jeg fikk fortalt. Var ikke stor forskjellen i pris på å tanke F-34 og diesel.
http://no.wikipedia.org/wiki/F-34
Står der at det er 97% parafin og 3%diesel, men vet ikke om det stemmer. Trodde det var mer diesel i blandinga.

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 19:16
av Frode N073
Det Eirik skriv om at den har bedre holdbarhet, er at den blir ikkje angrepet av dieseldyr på samme måte som vanlig diesel.
No veit ikkje eg kor mange & parafin som er i den, men 90 % høyrtest litt i overkant møkje ut, med tanke på at parafin reduserar smørjeevnen og reduserar tennegenskapane.
hvis eg ikkje huske heilt feil så e det 70% parafin i dieselen. det at parafin smøre dårligare kan jo ver ein av grunnane te at me havarerte så mange motora i BV-206'ane når eg va inne i "krigen"

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 19:23
av Eirik
Det kan stemme med det jeg mener å ha hørt. 7deler parafin, 3 deler diesel.

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 21:15
av Andreas N1194
Eirik skrev: De kjører vel på F-34. Multifuel er etter hva jeg husker betegnelsen på en ovn.
F-34 er det samme som JP-8. (som http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8.
Jeg fikk forklart av en i staben at de bruker F-34 fremfor vanlig diesel på grunn av at det har mye bedre holdbarhet, og at ikke dieselen skal fryse. Det skulle visst være mulig å la bilene stå mye lengre i ro med F-34, uten å måtte tappe av drivstoffet når bilen skal startes igjen.
F34 er de dårligste egenskapene fra parafin og diesel sammenblandet, og det er KUN fordi det er billig. F-34 er den offisielle betegnelsen på guffa ja, men det gikk under navnet multifuel hos oss fordi den fyrte opp det meste, inklusive ovnen i et lagstelt (dette er en definisjonssak da men :P) At ovnen i et lagstelt kalles multifuel har en litt annen historie, men den kan vi ta en annen gang ;) jeg har selv fyrt en lagstelt-ovn på alt annet enn F-34, inklusive beretter fra tosker av noen stormpansergutter :mrgreen:

Jeg vet ikke hvem som har fortalt deg at det er holdbarheten Eirik, men det er en god skrøne akkurat det :mrgreen: F-34 sliter faktisk mer på motorene enn det meste annet. Den har litt bedre egenskaper i ekstremkulde, men det helliger ikke akkurat å kjøre på guffa.

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 21:15
av ToreN1246
Macgeier skrev:BildeBildeBilde
99% parafin......................95%parafin...................85% parafin

9-5`en min (signaturbil) har småfusket i helt siden jeg kjøpte den, regnet med at det var kondens og har brukt kondensfjærner men fuskingen kommer stadig tilbake. Fuskingen er godt merkbar flytgass, kommer innimelom som "feilslag" ikke kontinuerlig fusking.

Som et infall kjøpte jeg dyserens på Biltema og det funket kanon, fuskingen forvant totalt, men når tanken var tom og ny tank ble fullt opp (uten dyserens) kom fuskingen tilbake. Siden disse tilsetniningen stort sett inneholder parafin (kerosin), så har jeg nå en 4 liters kanne med parafin i bagasjerommet, fyller 1/2liter parafin for hver tank og det holder fuskingen i sjakk.
Tanking uten parafin = fusking

Så her er følgende julenøtt:

Hva er det med parafinen som gjør bilen fuskefri?
- Smører den en skrantende bensinpumpe som synger på siste verset?
- Gir den et delvis tett bensinfilter "det lille ekstra"?
- Eller er det dysene som får lindrende behandling?
- Eller annet form for healing?

PS. det er ikke bare Biltemas produkter som inneholder parafin, ser at STP sine injection cleaners/treatment innholder opp til 100% (vektprosent) parafin.
ehhhh har saab kommet med 2 liter diesel motor da???
en diselmotor har vel ikke bensinpumpe eller bensinfilter :reading: :lol:

Re: Julenøtt, hvorfor er parafin så godt?

Lagt inn: 17 des 2008, 22:25
av EdHunter N815
ToreN1246 skrev:ehhhh har saab kommet med 2 liter diesel motor da???
en diselmotor har vel ikke bensinpumpe eller bensinfilter :reading: :lol:
Hvor står det at han har dieselmotor? ;)
Det er vel strengt tatt alle andre som har sporet tråden inn på diesel, trådstarter nevner ikke en gang ordet.