Side 1 av 1
Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 17 des 2008, 23:52
av Trond_
Funne meg en 93 mod 9000 cs eg skal sjå på. Ifølge eigeren så er bilen så og si feilfri. Nåke spes feil 9000'en har?
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 00:10
av Gandulf N1535
Søkefunksjonen er nyttig

Tok bare de første treffene jeg fant, du finner nok mer og du leter.
viewtopic.php?f=12&t=14831&hilit=+feil+9000+kjente" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=12&t=14889&hilit=+feil+9000+kjente" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 00:21
av Tor N12
Skal vi se...
Først og fremst rust i hjulbuer, ved jekkfester og nedkanten av bakluka, delvis også ved reservehjulsbrønn og sist men ikke minst rust rundt frontruteramma. Men når det er sagt så er det vel klart mindre rust på 9000 enn på gjennomsnittsbilen.
Ellers kan du i allefall sjekke:
clutch/hovedsylinder/slavesylinder
Ulyder fra girkasse
Foringer i forstilling, de bakre på bærbrua bruker å være dårlige det samme kan lagerstøtten til de fremre være.
Bremsene bak/håndbrekk kan være verd å sjekke, ikke uvanlig at man får treghet i kallipperne bak slik at klossene ikke tar på hele skiva.
Du kan også høre om og evt når bensinpumpa og tennkassetten ble skiftet sist.
Er det en turbobil så sjekk gjerne om det er slakke på turboen og se etter blårøyk ved oppstart eller pådrag.
Ellers så kan det være en fordel å kjøpe en 9000 som er fra 94 eller nyere for da får du bedre motorstyring (gjelder også M93 på 2.3turbo) 94-modellene og nyere har også bedre girkasse og motor.. Personlig så synes jeg de beste kjøpene er M95-M98, bla.a. så får du da et mye penere ratt (er også bedre å holde i) samt at de generelt ruster mindre. En annen ting er jo at de siste årsmodellene av en bilmodell ofte har fått luket bort det meste av barnesykdommer.
Sikkert noe jeg har glemt men da fyller vel noen på her.
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 01:55
av Trond_
Tor N12 skrev:Skal vi se...
Først og fremst rust i hjulbuer, ved jekkfester og nedkanten av bakluka, delvis også ved reservehjulsbrønn og sist men ikke minst rust rundt frontruteramma. Men når det er sagt så er det vel klart mindre rust på 9000 enn på gjennomsnittsbilen.
Ellers kan du i allefall sjekke:
clutch/hovedsylinder/slavesylinder
Ulyder fra girkasse
Foringer i forstilling, de bakre på bærbrua bruker å være dårlige det samme kan lagerstøtten til de fremre være.
Bremsene bak/håndbrekk kan være verd å sjekke, ikke uvanlig at man får treghet i kallipperne bak slik at klossene ikke tar på hele skiva.
Du kan også høre om og evt når bensinpumpa og tennkassetten ble skiftet sist.
Er det en turbobil så sjekk gjerne om det er slakke på turboen og se etter blårøyk ved oppstart eller pådrag.
Ellers så kan det være en fordel å kjøpe en 9000 som er fra 94 eller nyere for da får du bedre motorstyring (gjelder også M93 på 2.3turbo) 94-modellene og nyere har også bedre girkasse og motor.. Personlig så synes jeg de beste kjøpene er M95-M98, bla.a. så får du da et mye penere ratt (er også bedre å holde i) samt at de generelt ruster mindre. En annen ting er jo at de siste årsmodellene av en bilmodell ofte har fått luket bort det meste av barnesykdommer.
Sikkert noe jeg har glemt men da fyller vel noen på her.
Her var det masse nyttige ting å ta med seg ja

Skulle gjerne ha kjøpt nyere mod,men denne får eg ganske billig

kas boltsirkel er det på 9k?
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 02:06
av Gunnar N326
Motorfester... Ikke de øvre, men de nedre, vet ikke om det er hydraulisk på `93, men troor det, lys ned på dem med lykt, står ett dårlig tilgjengelighelt nede, sånn ca rett under AC- kompressor, sett ovenfra, om du skjønner..

.. og ett til bak mot torpedoveggen, kan se det om du lener deg godt over motoren, omtrent midt på lengden til motoren. Er disse våte oppå, kan det være at de lekker.. Så hvis bilen er tørr ellers...

Disse koster en god del, husker ikke helt, men greit å ta det med i totalprisen! Lyktejustering og lykteviskere har hatt en lei tendens til være gåene på de 9000'ene som jeg har kjøpt, iallfall en av hver per bil.
Lykke til, 9000 er en god bil!
Edit: Motorfester til '93 mod koster bare 875.- på Speedparts sine sider, noe mere til B234 og til alle mod fra '94... om jeg har tolket lista riktig!
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 09:37
av Edward N812
boltsirkelen er 4x108

Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 18:18
av Endre88 N1527
Har en M93 9k sjøl
Den raude me 3stk 1000-metera foran grillen som trilla rundt om i måløy om du har sett den
Kan kanskje vere me å sjå på bilen hvist du ve

Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 18:58
av Eirik
De hydraliske motorfestene koster vel ca 3000 kr/stk hos Saab.
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 19:00
av Gandulf N1535
Eirik skrev:De hydraliske motorfestene koster vel ca 3000 kr/stk hos Saab.
Har jeg slike på min '86 9000 turbo?
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 19:22
av Trond_
Endre88 N1527 skrev:Har en M93 9k sjøl
Den raude me 3stk 1000-metera foran grillen som trilla rundt om i måløy om du har sett den
Kan kanskje vere me å sjå på bilen hvist du ve

Du som kjøpte lyktene til aleks ja? dei ville eg ha!!

Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 20:35
av Endre88 N1527
Hehe
Lyse godt dei

Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 20:46
av Tor N12
Og enkelte ting kan dere fortsatt ta på PM!!!!

Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 18 des 2008, 20:46
av Endre88 N1527
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Lagt inn: 20 des 2008, 00:59
av Gunnar N326
Gandulf N1535 skrev:Eirik skrev:De hydraliske motorfestene koster vel ca 3000 kr/stk hos Saab.
Har jeg slike på min '86 9000 turbo?
Nei, med mindre du har gjort en stor jobb i motorrommet så har du ikke de dyre, hydrauliske.

Men det skal sies at Speedparts har disse, til under halve prisen, til de som måtte trenge det.
