Støy i kupé på 9-5
Moderator: Moderatorer
Støy i kupé på 9-5
Et viktig argument for meg når jeg nå nærmer meg handel er langturskomfort, og rent bortsett fra at ergonomien må stemme i forhold til det å sitte godt og ha et dashbord som fungerer godt, så er støy i kupéen et viktig moment.
På listen min nå, så er det to biler som jeg mer eller mindre setter opp mot hverandre. Det er på den ene siden 9-5 og på den andre siden den svenske motparten, S80.
Begge er langturbiler av rang, men S80 er en nyere bil og igjen når jeg leser tester så er f.eks. 9-5 oppgitt med en kupéstøy på 65db mens S80 er oppgitt til f.eks. 63db. Merker en det i praksis? Jeg har ikke hatt mulighet til å kjøre en sammenligningstest på dette, annet enn at når jeg har kjørt 9-5 så har jeg merket at den støyer mindre enn min nåværende Touran, samtidig så har jeg tatt litt taxi i S80/V70 og har ikke da tenkt at dette var en helt lydtett opplevelse heller der en mer eller mindre får følelsen av å sitte på en luftpute...
Poenget mitt er at ingen av bilene har gitt meg en wow opplevelse når det gjelder opplevd støy, og da spesielt veistøy.
Er det mulig å gjøre noe med støy i kupéen? Dekktype og dimensjon vil jeg tro betyr en del. Hva med å etterisolere, er det et valg en har, eller vil det fort kunne se hjemmelaget ut? Er dette noe en kan kjøpe?
På listen min nå, så er det to biler som jeg mer eller mindre setter opp mot hverandre. Det er på den ene siden 9-5 og på den andre siden den svenske motparten, S80.
Begge er langturbiler av rang, men S80 er en nyere bil og igjen når jeg leser tester så er f.eks. 9-5 oppgitt med en kupéstøy på 65db mens S80 er oppgitt til f.eks. 63db. Merker en det i praksis? Jeg har ikke hatt mulighet til å kjøre en sammenligningstest på dette, annet enn at når jeg har kjørt 9-5 så har jeg merket at den støyer mindre enn min nåværende Touran, samtidig så har jeg tatt litt taxi i S80/V70 og har ikke da tenkt at dette var en helt lydtett opplevelse heller der en mer eller mindre får følelsen av å sitte på en luftpute...
Poenget mitt er at ingen av bilene har gitt meg en wow opplevelse når det gjelder opplevd støy, og da spesielt veistøy.
Er det mulig å gjøre noe med støy i kupéen? Dekktype og dimensjon vil jeg tro betyr en del. Hva med å etterisolere, er det et valg en har, eller vil det fort kunne se hjemmelaget ut? Er dette noe en kan kjøpe?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: Støy i kupé på 9-5
Se på de som bygger stereo i biler, mye bra lydisolering der!
Erikfido har sikkert mange tips:)
Erikfido har sikkert mange tips:)
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 12 jan 2004, 01:00
- Sted: Ski
Re: Støy i kupé på 9-5
Hei, jeg har hatt begge de bilene du vurderer.
9-5 i sedan utførelse er omtrent som S80, men Volvoen oppleves noe mer moderne en SAABen noe som kanskje påvirker litt når man husker på hvilken bil som føltes mest behagelig.
9-5 Estate støyer mer en S80, jeg har en slik også, men dekkevalg spiller selvfølgelig også inn.
Draget i en trimmet bensinturbo 9-5 kan du ikke få i S80 med mindre du anskaffer en trimmet S80 T6. dog bare nesten....
9-5 i sedan utførelse er omtrent som S80, men Volvoen oppleves noe mer moderne en SAABen noe som kanskje påvirker litt når man husker på hvilken bil som føltes mest behagelig.
9-5 Estate støyer mer en S80, jeg har en slik også, men dekkevalg spiller selvfølgelig også inn.
Draget i en trimmet bensinturbo 9-5 kan du ikke få i S80 med mindre du anskaffer en trimmet S80 T6. dog bare nesten....

9-5 2002 Orginal.
Volvo V70 2,4D m2008
Volvo V70 2,4D m2008
- Torkil_N1282
- 2.0 bar
- Innlegg: 642
- Registrert: 21 feb 2008, 01:37
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
Re: Støy i kupé på 9-5
Visst du skal ha deg helt ny bil, kanskje en 9-5, er ikke det da best å vente til den nye 9-5 kommer ut neste år?
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
Volvo S60 2013 D2 R-design
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
Re: Støy i kupé på 9-5
Joo.... bare det at jeg tror den vil tippe budsjettet mitt og vel så det... Absolutt maks er 400k og for det så kan jeg få en 9-5 eller S80 fra 2007. Helst har jeg lyst på 9-5 Aero, men den tipper vel 400k med god margin om vi ser på MY06 og nyere.Torkil_N1282 skrev:Visst du skal ha deg helt ny bil, kanskje en 9-5, er ikke det da best å vente til den nye 9-5 kommer ut neste år?
Ellers så må jeg innrømme at S80 med D5 og 185hk/400Nm er fristende.... 1,9Tid er ikke så fristende. Ikke 2.0t heller... Har lyst på 2,3t og opp...
Dersom støy er em virkelig stor sak, så må en vel over på virkelig premiumbiler som f.eks. Mercedes S o.l.
Men tipset med hifiasyltankegang er jo slett ikke dumt...
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Støy i kupé på 9-5
Dersom støy virkelig er en stor sak er vel heller ikke dieselmotorene til Volvo veien å gå heller ...
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Støy i kupé på 9-5
Har du i det hele tatt prøvd noen av dem i trimma versjon? 2,0t er det iallfall fint mulig å få til å kjøre i ring rundt det meste, og mye billigere inngangsbillett da gitt.LEV skrev: 1,9Tid er ikke så fristende. Ikke 2.0t heller...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Støy i kupé på 9-5
Nei, har nok ikke prøvd de i trimma versjon... er litt skeptisk til det.... burde jeg egentlig være det? Tenker på at en tyner motoren mer, jeg har jo tenkt å dra på campingvogn sommerstid, vil trimming da øke faren for eventuelle problemer...? Hva med garanti? Hirsch er vel godkjent trimming i så henseende da kanskje...Ingvar N629 skrev:Har du i det hele tatt prøvd noen av dem i trimma versjon? 2,0t er det iallfall fint mulig å få til å kjøre i ring rundt det meste, og mye billigere inngangsbillett da gitt.LEV skrev: 1,9Tid er ikke så fristende. Ikke 2.0t heller...
Det er liksom derfor jeg tenker 2,3t og opp for å få litt mer effekt med en gang.
Re: Støy i kupé på 9-5
Nei, poeng det. Diesel er vel ikke akkurat noen stor opplevelse hverken på støy eller lukt.... men den drar godt i de register som jeg har mest bruk for...Skavold skrev:Dersom støy virkelig er en stor sak er vel heller ikke dieselmotorene til Volvo veien å gå heller ...
Men en godt støyisolert bil skal ikke være veldig plagsom å kjøre, når jeg kjører min traktor, så er det ikke motorstøy som er problemet, snarere veistøy. Men at det ikke er direkte fryd å høre på for de utenfor er vel helt klart...
Nei, har sett så mye på bil det siste halvåret at jeg helt sikkert kommer til å ende opp med noe som ligner på dette....
- 9-5
- MY06+
- 1,9Tid eller 2,0t
Av den enkle grunn at det er det beste kompromiss for min del....

-
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 12 jan 2004, 01:00
- Sted: Ski
Re: Støy i kupé på 9-5
Huff, drømte i nat at jeg kjøpte en rød 9-5 2,2 TID av Speedparts for 200000K Skrekk og gru.
1: Det kommer ingen ny 9-5 til nenste år.
2: Volvos 5 sylindrige diesel motorer er en av de beste motorer i sin klasse, om man sammenligner med kaklegjøkene fra VAG bla.
Volvoene er godt støydempet, og det merkes knapt på lyden i fart at det er en diesel.
1: Det kommer ingen ny 9-5 til nenste år.
2: Volvos 5 sylindrige diesel motorer er en av de beste motorer i sin klasse, om man sammenligner med kaklegjøkene fra VAG bla.
Volvoene er godt støydempet, og det merkes knapt på lyden i fart at det er en diesel.

9-5 2002 Orginal.
Volvo V70 2,4D m2008
Volvo V70 2,4D m2008
Re: Støy i kupé på 9-5
Volvo er bra biler det....Nensin N266 skrev:Huff, drømte i nat at jeg kjøpte en rød 9-5 2,2 TID av Speedparts for 200000K Skrekk og gru.
1: Det kommer ingen ny 9-5 til nenste år.
2: Volvos 5 sylindrige diesel motorer er en av de beste motorer i sin klasse, om man sammenligner med kaklegjøkene fra VAG bla.
Volvoene er godt støydempet, og det merkes knapt på lyden i fart at det er en diesel.
Er du sikker på at vi ikke får se ny 9-5 høsten 2009...?
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 12 jan 2004, 01:00
- Sted: Ski
Re: Støy i kupé på 9-5
Det er vel like sannsynlig som FRP i regjering med Siv som Statsminister.
Mange vil det slik, men det er nok for godt til å være sant
Mange vil det slik, men det er nok for godt til å være sant

9-5 2002 Orginal.
Volvo V70 2,4D m2008
Volvo V70 2,4D m2008
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Støy i kupé på 9-5
Ny 9-5 på veien i løpet av 2009 er vel nærmest umilig. Er vi heldig får vi se en skikkelig konseptmodell med produksjonsklart eksteriør og litt spacet interiør på sensommeren en gang.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Støy i kupé på 9-5
LEV skrev:Nei, har nok ikke prøvd de i trimma versjon... er litt skeptisk til det.... burde jeg egentlig være det? Tenker på at en tyner motoren mer, jeg har jo tenkt å dra på campingvogn sommerstid, vil trimming da øke faren for eventuelle problemer...? Hva med garanti? Hirsch er vel godkjent trimming i så henseende da kanskje...Ingvar N629 skrev:Har du i det hele tatt prøvd noen av dem i trimma versjon? 2,0t er det iallfall fint mulig å få til å kjøre i ring rundt det meste, og mye billigere inngangsbillett da gitt.LEV skrev: 1,9Tid er ikke så fristende. Ikke 2.0t heller...
Det er liksom derfor jeg tenker 2,3t og opp for å få litt mer effekt med en gang.
Ikke noe problem og trimme. Du går bare til din saab forhandler og kjøper Hirsch trim programvare.
Da beholder du garantien på bilen:D Og du får en HEEEELT annen kjøreglede, selv med 2.0t som jeg har.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie