Side 1 av 1

Saab 9-3 1998-2000 mod....

Lagt inn: 12 jan 2009, 16:07
av tuva
Vurderer en slik som nr to bil, på grunn av at det er Saab og pga ok sikkerhetsnivå. Har hatt noen Saaber, men stort sett nyere biler. Er teknisk "analfabet". Vet at på en slik bil - som har noen år og kilometer på baken - bør en sjekke det meste. SID, bremser, rust, gearkasse (dvs om den gearer mykt, og er grei å få i revers)(?), evt oljelekkasjer, startkassett er kanskje det viktigste å sjekke?
Jeg er hovedsaklig på utkikk etter en bil som kan bringe meg 11 km tur/retur til jobb hver dag + litt småkjøring i tillegg. Trenger ikke turbo. Syns det kaan være like greit uten så slipper jeg den potensielle utgiftsbomben..
1. Er oilsludge et problem på 9-3 uten turbo også, eller er dette problemet forbeholdt turbobilene?
2. Må en opp på 1999 modell for å få sideairbagger?
3. Bør en være skeptisk til en bil med kjørelengde på + 200.000 km?

Mottar ellers gjerne tips om hva jeg må sjekke (og som jeg kan sjekke selv om jeg har lite peiling på teknikk og motor)

På forhånd takk

Re: Saab 9-3 1998-2000 mod....

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:37
av Ingvar N629
1. Oilsludgeproblemet finnes kun på B2X5-motorer før M04, mens såpass gamle 9-3er som de du vurderer her har B204.
3. Jeg har aldri skjønt problemet med høy kjørelengde, så sant bilen er godt vedlikeholdt slik at slitedeler er byttet fortløpende. Motoren har iallfall mye bedre av langkjøring enn mye småkjøring uten å bli skikkelig varm.

Re: Saab 9-3 1998-2000 mod....

Lagt inn: 14 jan 2009, 23:52
av heinrich
Hvordan ligger det ann med oilsludge på 9-3 i forhold til 9-5 da? Like stort problem der?

Re: Saab 9-3 1998-2000 mod....

Lagt inn: 15 jan 2009, 00:06
av KongerudN344
heinrich skrev:Hvordan ligger det ann med oilsludge på 9-3 i forhold til 9-5 da? Like stort problem der?
Mindre problem på 9-3. Dette skyldes vel først og frems plassering av katalysator. På 9-5 ligger katen under motoren og på den måten holder motorolja varm lenge etter at bilen er stoppet. Mens på 9-3 er det mer avstand i mellom motor og kat slik at man ikke får denne uheldige ettervarmen...

Re: Saab 9-3 1998-2000 mod....

Lagt inn: 15 jan 2009, 00:16
av Mats900R
KongerudN344 skrev:
heinrich skrev:Hvordan ligger det ann med oilsludge på 9-3 i forhold til 9-5 da? Like stort problem der?
Mindre problem på 9-3. Dette skyldes vel først og frems plassering av katalysator. På 9-5 ligger katen under motoren og på den måten holder motorolja varm lenge etter at bilen er stoppet. Mens på 9-3 er det mer avstand i mellom motor og kat slik at man ikke får denne uheldige ettervarmen...
litt ot: men på og9-3 med T7 så sitter katten på samme sted som på en 9-5 med T7 ?