Side 1 av 1

Oljetrykksensor i blokka på 9-5

Lagt inn: 27 feb 2009, 18:56
av Macgeier
Hei,
det var urimelig trangt å få montert oljetrykks-sender i blokka på en 9-5, men nå er det gjort 8)
Måtte faktisk ha 2 Y-uttak , to stykker, for å få det til, pluss vinkelsliper :twisted:
Y-uttak (M14x1,5):
http://www.biltema.no/Archive/Product_i ... 1076_l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Etter å ha slitt fælt med å koble fra kontakten til oljetrykksbryteren så var det førte jeg gjorde å forlenge den slitsomt korte ledningen, loddet inn en velsignet lengre ledning:
Bilde
Bilde 1: Irriterende kort ledning forlenget til håndterbar lengde.

Det var ikke plass til noe Y-uttak bolt on, så jeg måtte improviser med 2 Y-uttak.
På det først måtte jeg kutte av hodet på tettepluggen (som stanget i startmotoren) før jeg fikk den på plass.
I tillegg måtte en tykkere skive på plass for å få den rette vinkelen.
Bilde
Bilde 2: Doble Y-forgreninger montert, tykkere skive for å få riktig vinkel.

Bilde
Bilde 3: Oljetrykksbryter montert.

Bilde
Bilde 4: Oljetrykks sender montert, som dere ser så måtte braketten på røret foran oljetrykksenderen bøyes ned for å komme til med hånda.

Vel, nå er jobben gjort, har såre hender etter slit i trange rom, i morra blir det ledningsføring og montering i dashbord :D

Edit: som observante lesere legger merke til så måtte termostathuset måtte bort for å få en åpning til herligheten.

Re: Oljetrykksender i blokka på 9-5

Lagt inn: 27 feb 2009, 20:48
av heinrich
Ikke dårlig, det så riiimelig trangt ut ja. Hva er fordelen med å ha trykksensor der, iforhold til ved oljefilteret, eller er det et dumt spørsmål?

Re: Oljetrykksensor i blokka på 9-5

Lagt inn: 28 feb 2009, 08:20
av Macgeier
heinrich skrev:Ikke dårlig, det så riiimelig trangt ut ja. Hva er fordelen med å ha trykksensor der, iforhold til ved oljefilteret, eller er det et dumt spørsmål?
Overhodet ikke noe dumt spørsmål.
Jeg skal bruke sensoren til å teste diverse oljefiltere, det vil si trykktapet filterene.
Har nå to sensorer, èn ved oljefilteret som måler trykket fra pumpa, og èn sensor i blokka som måler trykket etter filteret.
Når jeg er ferdig med instrument monteringen så kan jeg se trykktapet gjennom filteret.

Har to muligehter:
1) Enten koble slik at ser to oljetrykk fra to klokker i dashen.

2) Eller koble slik at den ene klokka viser oljetrykk fra blokka "ekte" oljetrykk og at den andre klokka viser kun trykktapet i filteret (differansen mellom trykk målingene).

Re: Oljetrykksensor i blokka på 9-5

Lagt inn: 28 feb 2009, 09:43
av heinrich
Ahh, da skjønner jeg. Da håper jeg virkelig på et sammendrag av de beste filterene du finner. :D

Re: Oljetrykksensor i blokka på 9-5

Lagt inn: 03 mar 2009, 12:43
av Macgeier
Hva er beste type gjengetetting for oljetrykksbryter og oljetryksgivere?
Siliconteip, noe Locktite greier eller annet anerkjent middel som beviselig virker bra?

Skal inspisert til helgen for å kontrollere at alt fortsatt er tett, og da er det kjekt å ha litt tettemiddel tilgjengelig, just in case.

Re: Oljetrykksensor i blokka på 9-5

Lagt inn: 03 mar 2009, 13:04
av doo-kie
på jobb bruker vi locktite og würt gjengetetning i flytene form, funker som fjell begge deler.
Ellers kan du jo bruke gjengetape, men husk å snurr tapen rett vei på gjengene så den ikke skrues av når du skrur inn :wink: