Side 1 av 3

Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 27 mar 2009, 00:33
av Alex'en
Beklager at det blir et par poster fra meg, men er litt usikker ang. kjøp... Er ikke mange mnd igjen nå til jeg skal handle meg saab, tenkte rett etter sommeren da mopeden er solgt og lønn fra sommerjobb er kommet inn..

Står egentlig mellom NG900 og OG900, skal bruke rundt 30-35k på innkjøp med tanke på at det går nok litt penger i deler og styling/trim, avgifter og annet piss :P

Så her er det fritt å komm med innspill enten for eller imot og/ng900, hva dere syns jeg skal velge og hvorfor..

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 27 mar 2009, 19:54
av Alex'en
Ingen som har noen formeninger om dette ? :(

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 27 mar 2009, 20:35
av zero900t
Alex'en skrev:Ingen som har noen formeninger om dette ? :(
Jeg hadde kjøpt en OG...

Har en stående som er under opppussing, og sammenlignet med 9-3en så hadde jeg faktisk ikke vært i tvil. hadde OGen funka hadde jeg kjørt den :mrgreen:

Aldri kjørt NG900.... men det er vel av samme ulla som 9-3 :P

Utrolig mye tøft man kan gjøre med en OG... har mange planer for min, leker med mange tanker i hodet... :wink:

et stort minus er girkassa, men kjører man som folk så holder den :wink:

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 27 mar 2009, 21:14
av Aleks_
Det vil jeg si at er en smakssak. Jeg har ikke prøvd OG900, så skal ikke si noe om den, men det virker som en solid bil. :)
Kjører selv NG900, og er stort sett fornøyd med den. Har ikke turbo, så motoreffekten skal jeg ikke skryte noe av. :P
Hadde jeg vært deg ville jeg rett og slett prøvd å finne en NG900 og en OG900, prøvekjørt de, og gjort opp en mening.

Ser du tenker på trim. Da renner det fort på seg på prisen på bilen. Er du interessert i å legge litt penger i bilen, så ville det kanskje vært bedre å kjøpe en OG900T i veldig bra stand, enn en NG900T i middels bra stand. Det baller fort på seg.

Kan fortelle litt om min. Kjøpte min på høsten 2006, mener jeg, og like etter kjøp ble det bytta skiver, klosser bak og håndbrekk vaier. Så gikk det noen sensorer i motoren, så de måtte byttes. Deretter ble det byttet kjede på bilen.
Har også slitt med klakking i forstillinga siden kjøp, og det har blitt sjekka mye der fremme. Bytta bærearmer med foringer for litt siden, og fikk lakkert opp igjen døra og bakluka pga rust. Og nå så må jeg ha nye fjærer og dempere fremme, pluss nye skiver.
For min del har det blitt byttet en del, men det er mulig jeg var uheldig å kjøpte en som dette bare måtte komme på etterhvert. Har sett lite til andre "feil" rundt om kring, både på forumet her, og andre forum.
Har hatt mange gode stunder med min NG, og det vil bli litt tungt å selge den, men det må komme en dag. Tenker på å selge den til høsten, og få tak i en 93 SS. Så du får sende PM om du er interessert. :)

Mvh

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 27 mar 2009, 23:32
av Tor N12
Jeg hadde kjøpt en 9000 ;) Mye mere holdbar enn en og900 (sansynligvis mindre kluss enn med en ng900 også), riktignok så har den kansje ikke og900's sjel men den overgår ng900 en høy gang!!
Når den også er større og ruster mindre så er i allefall valget enkelt for meg!

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 01:20
av Alex'en
Ok... Mange gode svar her..

Flere som har noe å legge til eller vil si sin mening ?

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 07:21
av zero900t
Tor N12 skrev:Jeg hadde kjøpt en 9000 ;) Mye mere holdbar enn en og900 (sansynligvis mindre kluss enn med en ng900 også), riktignok så har den kansje ikke og900's sjel men den overgår ng900 en høy gang!!
Når den også er større og ruster mindre så er i allefall valget enkelt for meg!
skal være enig med deg der Tor.

Jeg har vel hadt OGen i 3-4 år nå... og den har blitt kjørt sammenlagt i tid ca 1 år :oops:
Men dette skyldes treghet fra meg også da. + at hjelper ikke at jeg har en annen saab å kjøre så det brenner ikke så mye. Men kjenner det rykker i go foten når jeg en å annen skjelden gang ser en OG i drammen...

Heller 9k enn NG900 :wink:

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 09:08
av alex_ander3@hotmail.com
Jeg vil også støtte meg bak Tor å velge en 9000. ihvertfall foran en NG900. 9000 er PENE biler som virker veldig driftssikre og til dels kollisjonssikre.
Men en gammal 900 trenger ikke å gå istykker hele tiden den heller. Mye avhenger av gasspedalen, effekt, turbo og førers skuferdigheter.

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 10:03
av Alex'en
Så er mye kødd med NG900 iforhold til OG900 og 9000?

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 10:29
av be_foto N710
Alex'en skrev:Så er mye kødd med NG900 iforhold til OG900 og 9000?
Mest problemer vil du nokk få med OG 900 vil jeg tru, spes med girkasa der, de ryker jo lett. ville gått for en ng 900 eller en av de siste årgangene med 9000.

Selv kjører jeg NG 900 er Stor fornøyd med den, kan ambefale den.

Og 900 er en bil som er fin å ha i tillegg til en annen saab. Men domt å vere helt avhengi av att den går er mitt intryk.

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 11:17
av stianj
Jeg syns NG900 er både pene og gode biler.
Kjøp den med turbo, så kan du ha det morro fremover hvertfall. :D
Aldri prøvd noe og900, men syns det høres ut som de er mest for ordentlige entusiaster, som liker å skru litt.
Selv hatt lite problemer med min ng900, de jeg har hatt, har vært min egen skyld.
Og ng900 er jo bittelitt penere enn 9k, om du får den i rett farge :)
Mener jeg. :)

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 11:55
av Alex'en
Liker ikke hekken på 9000. Trist å si det, men hekken ligner på seat sin :oops:

Så må enten bli OG900 eller NG900... Hva bør jeg se etter er i god stand for å få minst mulig problemer?

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 12:27
av Andreas N1194
Alex'en skrev:Liker ikke hekken på 9000. Trist å si det, men hekken ligner på seat sin :oops:

Så må enten bli OG900 eller NG900... Hva bør jeg se etter er i god stand for å få minst mulig problemer?
En og900 er helt super dersom man har et forholdsvis velholdt eksemplar, dessuten er det jo mye artigere å pilotere en og900 da :mrgreen: Ellers er det sant som noen sier, at litt kunnskap er viktig, da teknologien på og900 er gammel dersom det originale ikke har blitt byttet ut. Å kunne bytte olje og plugger er en god start, samt kjøpe både Haynes og Bentley, da kommer man langt :D

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 15:31
av alex_ander3@hotmail.com
Alex'en skrev:Så er mye kødd med NG900 iforhold til OG900 og 9000?
Nei, men i mine øyne finns ikke NG900 pene :oops:

Re: Fordeler/ulemper, for/mot ng900/og900... Diskuter

Lagt inn: 30 mar 2009, 15:49
av na_X
alex_ander3@hotmail.com skrev:
Alex'en skrev:Så er mye kødd med NG900 iforhold til OG900 og 9000?
Nei, men i mine øyne finns ikke NG900 pene :oops:
Syntes NG900 var fine før når jeg hadde en OG900i 86-modell, men så fikk jeg plutselig sansen for OG900 igjen etter at jeg hadde en 9000. Etter jeg har de jeg har nå så har jeg ikke tenkt tanken på NG900 igjen, bare kanskje hvis jeg kommer over en skikkelig rimelig cab. MED turbo. :mrgreen:
De siste 9000 er vel de bilene som har minst trøbbel sammen med porsche 911, men for all del: OG900 er da kurant driftsikre biler det også såfremt at man har en med elektrisk injection, steller litt fint med den og kjører litt med skallen og ikke bare gasspedalen! Vi har alltid hatt en OG900 i familien stort sett de siste 20 åra (bare vært i 2 år uten), og aldri hatt noen nevneverdige problemer sett bort fra den T8n jeg har nå som har hatt både girkassehavari og motorhavari (dette skyldes at jeg kjøpte den med defekt girkasse, og tror dere ikke at motor også var klar til å byttes samtidig..?). Hard kjøring fra forrige eier tenker jeg.. Hadde et bytte av clutch-sylinder for 8 år siden som var litt omfattende jobb også forresten, ellers så er det bare vanlige slitasjedeler som man bare må påberegne uansett med en ny bil også.