Side 1 av 1
Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 14 jun 2009, 13:31
av Andrew N1328
Må over på en billigere bil(om jeg får solgt 9-5'en da :\), og da er det kun ett naturlig valg, og det er OG 9-3, men vet alt for lite om disse, selv om jeg har eid en '96 NG900 SE. Så er det jo vanskelig å finne en med alt utstyr jeg vil ha og lav km i den prisklassen jeg leter i(70-90k).
Derfor lurer jeg litt på holdbarheten på motorene, i tillegg til kjente feil osv.
Skal ha 2.0t, enten 150HK eller 185HK utgaven.
Takker på forhånd for alt av tips

Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 14 jun 2009, 13:36
av Aleks_
Har desverre begrensa kunnskap på OG9-3 selv, men vet at fjærbeina fort får svensk krom(rust

), og oil-sludge problemet er på disse også.
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 14 jun 2009, 13:40
av Andrew N1328
Aleks_ skrev:Har desverre begrensa kunnskap på OG9-3 selv, men vet at fjærbeina fort får svensk krom(rust

), og oil-sludge problemet er på disse også.
Ok, regnet med å måtte sjekke oilsludge problemet ja. Om dette er utbedret, og jeg i tillegg kommer til å ta oljeskift hver 10 000km, er det noe i veien for at bilen kan gå langt over f. eks. 300k ? (med trim)
de fleste jeg har sett på har en km på mellom 150' og 200'...
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 14 jun 2009, 14:42
av Erik N823
Kjøper du 9-3 med T5 er ikkje oljeslam eit tema. Utover standardproblem som SID og fjørbein har eg ikkje hatt store problem med min.
Ein standard og9-3 riv ikkje akkurat skinnet av pølsa, men det er ein grei bil.
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 14 jun 2009, 18:27
av Bjarte N1696
Knirkelyder som i ng900 på interiøret får du med på kjøpet tenker jeg. SID feil, fjørbein, hyppige skift på pærer i nærlys og fjernlys om jeg ikke tar helt feil.
Oil-sludge problemet har du vel uansett om det er T5 eller T7? Så lenge katalysatoren ligger under oljepanna vil denne avgi ganske god strålevarme som vil skaper problemer for kvaliteten på oljen, varmen går også videre til stempler. Hyppige skift på olje som 10 000 intervaller vil være forebyggende. Det finnes da også rensemidler en kan ha i før oljeskift. En oppgradering på veivhus ventilasjon er en stor fordel. Trør du bilen litt ekstra så er det greit å ha den litt på tomgang før en slår av tenninga, da får en kjølt ting litt ned.
Rett meg her om jeg er helt på jordet
Bjarte
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 14 jun 2009, 18:46
av Andrew N1328
Satser mer eller mindre på å skaffe meg en som er oppgradert, så jeg slipper å tenke på oilsludge...
Er det mange OG 9-3'er som har T5 altså? Trodde alle hadde T7 jeg(svart tennkasett?) Er det noen spesielle utgaver som har T5?
Ja, regnet med diverse sånne småproblemer... kommer nok til å sette på nye dempere og fjærer, og kanskje xenon-kitt++ liker å fikle litt med sånne ting, derfor gleder jeg meg litt til å få meg "gammel" bil igjen

Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 14 jun 2009, 19:04
av Bjarte N1696
Du finner mange med T5 også, (Rød tennkasset?). Sørg for å skaffe reflektorer som er beregnet for xenon pærer da

Personlig vet jeg om en 9-3 med 200 000 på telleren og T5 styring. Forøvrig en bil som er brukt i småbarnsfamilie, ferdig chippet. Denne går BILLIG!
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 14 jun 2009, 21:26
av Morten N88
Bjarte N1696 skrev:
Oil-sludge problemet har du vel uansett om det er T5 eller T7?
Oilsludge er ikke noe problem på T5, siden den har helt andre stempelringer som ikke slipper forbi alskens gasser

Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 15 jun 2009, 01:26
av Bjarte N1696
Endrer vel ikke faktumet at katalysatoren avgir strålevarme på oljen som ikke sirkulerer etter kjøring? Er klar over at oppdatert veivhus ventilasjon er et clue her men dette kan umulig være bra for oljen over lengre tid.
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 15 jun 2009, 19:13
av Mats900R
Bjarte N1696 skrev:Endrer vel ikke faktumet at katalysatoren avgir strålevarme på oljen som ikke sirkulerer etter kjøring? Er klar over at oppdatert veivhus ventilasjon er et clue her men dette kan umulig være bra for oljen over lengre tid.
saab sier jo selv at etter 2004 så er oilsludge problemene løst. men katten sitter på samme sted på en 98M T7 motor som på en 09M.. er overbevist om at visst det hadde vert et problem så hadde saab gjort noe med kattens plassering for lenge siden
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 15 jun 2009, 22:18
av Erik N823
T7 kom på 9-3 i 2001, men Viggen hadde T7 frå lansering. Du ser det mellom anna på tennkassetten, raud vs. svart for høvesvis T5 og T7. Men det er jo fordelar med T7 òg, den har mellom anna eit meir moderne styresystem, som t.d. gir betre gassrespons. Om eg tek feil her, får nokon rette på meg.
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 16 jun 2009, 07:48
av zero900t
Erik N823 skrev:T7 kom på 9-3 i 2001, men Viggen hadde T7 frå lansering. Du ser det mellom anna på tennkassetten, raud vs. svart for høvesvis T5 og T7. Men det er jo fordelar med T7 òg, den har mellom anna eit meir moderne styresystem, som t.d. gir betre gassrespons. Om eg tek feil her, får nokon rette på meg.
detta med rød eller svart tennkasset skal du ikke se på også dømme om det er en T5 eller T7.
Jeg hadde svart på min 9-3 2000 mod. Kjørte rundt med det 2 år og var først når jeg dro den inn til SP dem sa hvorfor kjører du med svart du skal ha rød denne chipper vi ikke....
Så bilen med T5 kan ha både svart og rød!
I følge saab i drammen så skal søstern sin 9-3 98mod 2L turbo autolat ha svart tennkasset...
Det går bra helt til du skal trimme, men det der driver vi jo ikke med
Ellers gode biler å kjøre men dem er utrolig "vinglete" i fronten, så det er jeg misfornøyd med men ellers en god bil.
Se etter en med automartisk klima, det savner jeg + cruse controll... det er eneste jeg savner i min...
Re: Tips til kjøp av OG 9-3
Lagt inn: 16 jun 2009, 08:07
av Erik N823
zero900t skrev:
detta med rød eller svart tennkasset skal du ikke se på også dømme om det er en T5 eller T7.
[...]
Så bilen med T5 kan ha både svart og rød!
Slik eg har forstått det SKAL bilar med T5 ha raud tennkassett. Om det står noko anna der, så er vel det fordi einkvan ikkje har lest leksa si.
Her er eit innlegg av DrBoost på svenskeforumet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =3&t=63479