OBD og Logging
Lagt inn: 26 aug 2009, 11:27
** Først: Likk usikker på om denne skulle ligge under Teknisk eller Elektrisk, så da havnet den midt i mellom, moderatorer må gjerne flytte den dit de mener den hører hjemme **
Har nå fått lekt meg litt i noen dager med et par "OBD-II scannere". Disse ser fine ut de, og de logger mye rart..
Jeg kan desverre svært lite om motor og sånt, men er født overnysgjerrig og er veldig ivrig på å lære mer
Her er et bilde av ene kjøreturen jeg hadde for å teste morroa:

Har prøv å lese litt her og der om Long Term Fuel Trim og Short Term Fuel Trim, tror jeg skjønte såpass at Long Term hadde med adapsjon å gjøre, mens Short Term var der-og-da justeringer til ECU'n..?
Eller er jeg skikkelig på bærtur nå? Engine Coolant Temperature, Intake Air Temperature, Engine RPM og Vehicle Speed Sensor skjønner jeg ihvertfall hva er
Men resten er det så-som-så med..
Men det jeg ønsket å oppnå med dette innlegget er:
Er det noen der ute som KAN dette her? Og som ønsker å gjøre et forsøk på å forklare hva som skjer i de forskjellige feltene i bildet, samt kommentere hvordan mine verdier er i forhold til "normalen"?
Bildet er fra logging av en meget pen og rolig kjøretur med en 9-5 2.0t -01, dønn original 150hk uten modifikasjoner (jo, den har dieselsnorkel da).
Brukte programmet PCMSCAN for å sjekke logginga (prøvde også ScanXL-ELM, men den fikk fikk ett lite kick nå og da, så den mente jeg hadde max verdier på 239km/t og 11500 rpm...
), og et par $5-10$ scannere fra Hong Kong/eBay.
Hvis noen ønsker å få loggfilene mine fra programmet for å kunne forklare bedre hva som skjer, så send meg en PM.
Har nå fått lekt meg litt i noen dager med et par "OBD-II scannere". Disse ser fine ut de, og de logger mye rart..
Jeg kan desverre svært lite om motor og sånt, men er født overnysgjerrig og er veldig ivrig på å lære mer

Her er et bilde av ene kjøreturen jeg hadde for å teste morroa:

Har prøv å lese litt her og der om Long Term Fuel Trim og Short Term Fuel Trim, tror jeg skjønte såpass at Long Term hadde med adapsjon å gjøre, mens Short Term var der-og-da justeringer til ECU'n..?


Men det jeg ønsket å oppnå med dette innlegget er:
Er det noen der ute som KAN dette her? Og som ønsker å gjøre et forsøk på å forklare hva som skjer i de forskjellige feltene i bildet, samt kommentere hvordan mine verdier er i forhold til "normalen"?
Bildet er fra logging av en meget pen og rolig kjøretur med en 9-5 2.0t -01, dønn original 150hk uten modifikasjoner (jo, den har dieselsnorkel da).
Brukte programmet PCMSCAN for å sjekke logginga (prøvde også ScanXL-ELM, men den fikk fikk ett lite kick nå og da, så den mente jeg hadde max verdier på 239km/t og 11500 rpm...

Hvis noen ønsker å få loggfilene mine fra programmet for å kunne forklare bedre hva som skjer, så send meg en PM.