Kollisjon på parkeringsplass
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Kollisjon på parkeringsplass
Hei, for de av dere som har lest "hva har du gjort med bilen din i dag"-tråden, så vet dere hva som har skjedd.
Men så spør jeg dere nå, i grove trek.
Jeg møter på jobb i dag, til vanlig tid, parkerer der jeg bruker å parkere.
Forhold: Glattpolert is, med nysnø oppå, så jeg så ikke isen.
Hva skjedde.
Etter jeg parkerte, så sklei bilen min inn i en annen bil sidelengs, skader for rundt 30.000 kr på min bil. Uvesentlig på den andre bilen, siden det var vår arbeidsbil.
Har ikke arbeidsgiver ansvar for parkeringsplassen sin i det heletatt? Strøing etc.?
Dette skjedde på militært område, om det har noe å si.
Om noen kan finne noe håndfast som tilsier at jeg ikke må betale noe, så blir jeg mer eller mindre overlykkelig.
Parkeringen skjedde på en plass som var merket som parkeringsplass.
Men så spør jeg dere nå, i grove trek.
Jeg møter på jobb i dag, til vanlig tid, parkerer der jeg bruker å parkere.
Forhold: Glattpolert is, med nysnø oppå, så jeg så ikke isen.
Hva skjedde.
Etter jeg parkerte, så sklei bilen min inn i en annen bil sidelengs, skader for rundt 30.000 kr på min bil. Uvesentlig på den andre bilen, siden det var vår arbeidsbil.
Har ikke arbeidsgiver ansvar for parkeringsplassen sin i det heletatt? Strøing etc.?
Dette skjedde på militært område, om det har noe å si.
Om noen kan finne noe håndfast som tilsier at jeg ikke må betale noe, så blir jeg mer eller mindre overlykkelig.
Parkeringen skjedde på en plass som var merket som parkeringsplass.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Kollisjon på paringsplass
Er vel normalt med en del "kollisjoner" på paringsplasser
Kansje endre litt på overskrifta?
Ellers er det jo veldig synd når slikt skjer. Ser bilen var godt skodd også.
Håper du slipper unna uten for store kostnader.

Kansje endre litt på overskrifta?

Mvh
Eimund
Eimund
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Re: Kollisjon på paringsplass
Noen gjorde det for megeiluN506 skrev:Er vel normalt med en del "kollisjoner" på paringsplasser![]()
Kansje endre litt på overskrifta?![]()

Men ja... godt skodd, men hadde jeg hatt piggdekk, så hadde nok dette vært unngått :/
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Kollisjon på parkeringsplass
Denne blir vanskelig, men noe heter å hensette bilen i sikker avstand gitt forholdene.Paradigm N558 skrev:Noen gjorde det for megeiluN506 skrev:Er vel normalt med en del "kollisjoner" på paringsplasser![]()
Håper du slipper unna uten for store kostnader.![]()
![]()
Men ja... godt skodd, men hadde jeg hatt piggdekk, så hadde nok dette vært unngått :/
Hadde du sommerdekk, satt du i bilen når det skjedde?
Uansett "life's a bitch"
Men du har vel noen venner som fikser dette til en mindre trist sum?
Hvilke skader utover lakk?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Hadde ikke sommerdekk nei.Singsaker skrev:Denne blir vanskelig, men noe heter å hensette bilen i sikker avstand gitt forholdene.Paradigm N558 skrev:Noen gjorde det for megeiluN506 skrev:Er vel normalt med en del "kollisjoner" på paringsplasser![]()
Håper du slipper unna uten for store kostnader.![]()
![]()
Hadde du sommerdekk, satt du i bilen når det skjedde?
Uansett "life's a bitch"
Men du har vel noen venner som fikser dette til en mindre trist sum?
Hvilke skader utover lakk?
Sikker avstand? Jo.. ja.. den skled bare 6-7 meter før det sa stopp, om man trenger mer enn 6 meter mellom bilene når man parkerer, så blir det trangt om plassene gitt

Venner og venner.. får se hva ingvar har på hjertet når den tid kommer.. også har jeg en samtale på gang med en svenske som har 2 dører med alt tilbehør for 5500 SEK sendt til Arjeplog, og de skal vist nok være støken.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
- Selleri
- Grunnladetrykk
- Navn: Ole Jørgen
- Bil: OG9-3 2,0i
- Sted: Andenes/Søgne
Trodde ikke at de Aeroene gikk SÅ bra, klarer å ødelegge dører og skjermer, uten å starte motoren, og så sidelengs!
Du kan prøve lovdata.no, eller så kan du krype til korset og ringe et privat selskap, og si at dette var hos en konkurrent. Da vil de sikkert hjelpe. NAF er også greit.
Du kan prøve lovdata.no, eller så kan du krype til korset og ringe et privat selskap, og si at dette var hos en konkurrent. Da vil de sikkert hjelpe. NAF er også greit.
Uten å være sikker så tror jeg ikke di har noe ansvar der nei! Personskader hadde vært noe annet.. om du f.eks hadde ramla på isen, da hadde di hatt ansvar. Du kan jo prøve deg på at bilen din har sjel..
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Fikk tilbakemelding fra Forsvarsbygg nå, de som har ansvaret for uteområdet, og de fraskriver seg alt ansvar. Naturlig nok.
De refererte til en tidligere sak som omhandlet omentrent et identisk hendelsesforløp, og der "tapte" bileier på grunnlag av at han viste det var glatt i utgangspunktet.
Det kunne jeg umulig vite, og står derfor ved klagen min.
Så "se hva som skjer"
De refererte til en tidligere sak som omhandlet omentrent et identisk hendelsesforløp, og der "tapte" bileier på grunnlag av at han viste det var glatt i utgangspunktet.
Det kunne jeg umulig vite, og står derfor ved klagen min.
Så "se hva som skjer"

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Skjønner jo at det er surt ... Men hvordan du kan mene at noen andre enn deg selv har ansvaret for dette det skjønner jeg ikke
At det BURDE ha vært strødd om det nå var så fryktelig glatt det er en ting men som bilfører så skal man da uansett kjøre etter forholdene, mao selv sjekke ut føreforhold mm.
En testoppbremsing på den parkeringsplassen så skulle du da ha merket det selv, merket du ikke det når du faktisk kom susende inn på plassen da?`
Jeg tror faktisk at du hadde stillt mye sterkere om det var du selv som gikk på ryggen og knakk hofta

En testoppbremsing på den parkeringsplassen så skulle du da ha merket det selv, merket du ikke det når du faktisk kom susende inn på plassen da?`
Jeg tror faktisk at du hadde stillt mye sterkere om det var du selv som gikk på ryggen og knakk hofta

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
For å erkjenne de faktiske forhold her. For å fjerne all tvil. behold! The magnificence of my story.
Parkeringsplassen er langs en bakke. Jeg valgte å parkere på toppen av bakken.
med så langt?
Er dere enige i at om det er så glatt at bilen starter å skli sidelengs, etter jeg har parkert, så er det steike glatt? FLOTT
Så her kommer jeg kjørende, nederst i bakken og kjører oppover. Er ikke så bratt, men om det er så glatt at jeg sklir sidelengs, så finnes det vel ingen forutsettning for at jeg skal ha klart å kommet meg opp bakken?
Her er det store cluet.
Veien opp langs parkeringsplassen hadde nysnø med asfalt under, mens der man parkerte, så var det speilholke med nysnø oppå. Hvorfor det er så stort skille, det vet jeg ikke. Men slik er det nå bare.
Så da jeg kjørte _opp_ bakken, uten problemer, med godt grep og alt, så sitter man igjen med inntrykket av at det ikke er glatt.
Så når jeg stopper, og står i ro, setter bilen i reversj, og starter å rygge, så går det bare godt. Men rett etter jeg har rygget inntil muren som står der, så starter bilen å skli sidelengs.
NAF kom med bergningsbilen og sa: "Hæ? Her finnes det jo ikke glatt" før det gikk ca. 21 sekunder og han var på god vei mot min bil, men berget seg på at framhjulene sto 2 meter over der det ikke var glatt, mens bakhjulene var der det var svinglatt.
Til og med etter han hadde lagt over til kjetting, så holdt han på å skli. Derfor turte ikke NAF å stå med bergningsbilen og dra min bil oppover, vekk fra HiAcen, men valgte å stå nedenfor å dra HiAcen lengre ned. Det var rett og slett for glatt for bergningsbilen.
med så langt?
Er dere enige i at om det er så glatt at bilen starter å skli sidelengs, etter jeg har parkert, så er det steike glatt? FLOTT

Så her kommer jeg kjørende, nederst i bakken og kjører oppover. Er ikke så bratt, men om det er så glatt at jeg sklir sidelengs, så finnes det vel ingen forutsettning for at jeg skal ha klart å kommet meg opp bakken?
Her er det store cluet.
Veien opp langs parkeringsplassen hadde nysnø med asfalt under, mens der man parkerte, så var det speilholke med nysnø oppå. Hvorfor det er så stort skille, det vet jeg ikke. Men slik er det nå bare.
Så da jeg kjørte _opp_ bakken, uten problemer, med godt grep og alt, så sitter man igjen med inntrykket av at det ikke er glatt.
Så når jeg stopper, og står i ro, setter bilen i reversj, og starter å rygge, så går det bare godt. Men rett etter jeg har rygget inntil muren som står der, så starter bilen å skli sidelengs.
NAF kom med bergningsbilen og sa: "Hæ? Her finnes det jo ikke glatt" før det gikk ca. 21 sekunder og han var på god vei mot min bil, men berget seg på at framhjulene sto 2 meter over der det ikke var glatt, mens bakhjulene var der det var svinglatt.
Til og med etter han hadde lagt over til kjetting, så holdt han på å skli. Derfor turte ikke NAF å stå med bergningsbilen og dra min bil oppover, vekk fra HiAcen, men valgte å stå nedenfor å dra HiAcen lengre ned. Det var rett og slett for glatt for bergningsbilen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
Har du hørt med gjensidige, evt en interesse-organisasjon du har om hvordan du står juridisk.Paradigm N558 skrev:For å erkjenne de faktiske forhold her. For å fjerne all tvil. behold! The magnificence of my story.
med så langt?
Er dere enige i at om det er så glatt at bilen starter å skli sidelengs, etter jeg har parkert, så er det steike glatt? FLOTT![]()
Her er det store cluet.
Er du medlem i NAF(lurt om du er forsikret i gj) KNA, BFO etc s¨får du muligens gratis rådgivning, gj vil dekke juridisk bistand opptil 100.000 hvor 20% er EA, men du kan spørre de om saken. Gårdeier har ansvarsforsikring(forsvaret er muligens selvassurert) Sjekk disse mulighetene.
Er disse mulighetene negative, så er det kanskje lurt å gi seg, evt foreslå forlik/deling.
Lykke til.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Om du er medlem av NOF eller BFO ville jeg prøvd å tatt kontakt med de å hørt hva de synes om saken. 

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Paradigm N558
- MAX BOOST
BUMP! Nå har jeg tidenes update her.
Som dere sikkert ser, så har det ikke skjedd en shait her siden 2009.
Nå førsten fikk vi takst, og med litt triksing og leking i ludo, vi snakker om norges mest kolliderte stasjonære bil her (arbeidsbilen jeg skled i, 2007 HiAce, gått 19000 km, 11 skademeldinger på den så langt) så endte vi opp med at det var KUN høyre skyvedør jeg fikk skylda for.
Det er i alt fire forskjellige skademeldinger på samme bil som ble levert inn her.
Jeg bruker den bilen der ca. ALDRI.
Men, så skulle jeg ut å hente "arbeidsmateriell" og da brukte jeg HiAcen, og da ser jeg at høyre skyvedør er sønderknust, langt mer enn det jeg gjorde. Så ser jeg at på andre siden, venstre skyvedør er det kun småbulker.
Så spør jeg: hva F*** har skjedd?
Så får jeg til svar: Nei Forsvarsbygg skled i døra med en hjullaster i vinter.
Da svarer jeg at jeg vedkjenner meg IKKE å betale skaden på døren siden en hjullaster har vært å sarva over døren.
Da svarer de at jeg var skyld i den ANDRE døren, på venstre siden.
Selv om vi spesifikt skrev på skademeldingen (her i forrige uke, ennå ikke levert inn) at jeg skled i høyresiden på bilen.
Nå vil de ha det til at bilen sto andre veien, altså at jeg traff venstre side, men det VET jeg ikke stemmer.
Det ble andre skader på HiAcen, som jeg påførte, men den har de magisk nok fått andre skademeldinger på, så jeg er på en måte home free, men de skal stadig ha det til at bilen sto andre veien, og jeg da traff venstresiden. Stikk i strid med skademeldingen vi skrev.
Så, wat do?
Skal i møte med høvdingen for bilene på mandag, ser for meg ei løsning da, men har jeg noen ting jeg kan slå håndfast i bordet med?
Legger med bilde av skaden på høyre dør.

Som dere sikkert ser, så har det ikke skjedd en shait her siden 2009.
Nå førsten fikk vi takst, og med litt triksing og leking i ludo, vi snakker om norges mest kolliderte stasjonære bil her (arbeidsbilen jeg skled i, 2007 HiAce, gått 19000 km, 11 skademeldinger på den så langt) så endte vi opp med at det var KUN høyre skyvedør jeg fikk skylda for.
Det er i alt fire forskjellige skademeldinger på samme bil som ble levert inn her.
Jeg bruker den bilen der ca. ALDRI.
Men, så skulle jeg ut å hente "arbeidsmateriell" og da brukte jeg HiAcen, og da ser jeg at høyre skyvedør er sønderknust, langt mer enn det jeg gjorde. Så ser jeg at på andre siden, venstre skyvedør er det kun småbulker.
Så spør jeg: hva F*** har skjedd?
Så får jeg til svar: Nei Forsvarsbygg skled i døra med en hjullaster i vinter.
Da svarer jeg at jeg vedkjenner meg IKKE å betale skaden på døren siden en hjullaster har vært å sarva over døren.
Da svarer de at jeg var skyld i den ANDRE døren, på venstre siden.
Selv om vi spesifikt skrev på skademeldingen (her i forrige uke, ennå ikke levert inn) at jeg skled i høyresiden på bilen.
Nå vil de ha det til at bilen sto andre veien, altså at jeg traff venstre side, men det VET jeg ikke stemmer.
Det ble andre skader på HiAcen, som jeg påførte, men den har de magisk nok fått andre skademeldinger på, så jeg er på en måte home free, men de skal stadig ha det til at bilen sto andre veien, og jeg da traff venstresiden. Stikk i strid med skademeldingen vi skrev.
Så, wat do?
Skal i møte med høvdingen for bilene på mandag, ser for meg ei løsning da, men har jeg noen ting jeg kan slå håndfast i bordet med?
Legger med bilde av skaden på høyre dør.

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
Regner med det har vært en fordel å tatt bilder av skadene som oppsto på begge bilene når det skjedde med din bil.. God nok dokumentasjon får man vel aldri, men dette er vel på en måte etterklokskap nå..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Har motparten signert på skademeldingen, som sier høyre side? Isåfall står de ikke spesielt sterkt nå.
"Alt" fra totakt til turbo