Side 1 av 2

Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 17:01
av Daniel2.3t
Noen som har erfaring med venstrebremsing med saab? Noen lure triks og tips :) ?

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 17:51
av Tor N12
Daniel2.3t skrev:Noen som har erfaring med venstrebremsing med saab? Noen lure triks og tips :) ?
Tips.. Ja, dette er noe du bør holde deg til å teste ut på en bane ;)

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 18:15
av Arnesl N1394
Testet på vinterføre og kan vel si jeg er ferdig med den testinga :rofl: .. Har dårlig med tips å komme med, holder meg til venstebremsing når jeg kjører go-cart... :lol:

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 19:17
av JoBruheim N1726
Ny biler har jo nødbremsassistanse, som kutter motorkraft når du dytter ned bremsen litt, dette for å starte en
nødbrems mye fortere. Har prøvd det på Outlanderen og den mister veldig fort krefter, tror likevel dette fungere i lavfart,
da systemet "hviler" litt mer. Vet ikke hvordan det er med Saaben, men tviler på at den har BA :p

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 20:04
av Arnljoth N1530
Fikk det til med en vennindes Corolla fra 1986, men ikke med 9000.. Tipper ABS har noe med dette å gjøre ? :)

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 21:02
av Aleks_
ABS er jo bare blokkeringsfrie bremser. Hindrer at du kjører på fire låste hjul når du tramper for fullt :wink:

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 22:36
av kristianur N1169
Hva er formålet? Sladde?

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 22:50
av Helge
kristianur N1169 skrev:Hva er formålet? Sladde?
Kjøre fortere.

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 23:18
av Aleks_
Ha mer grep gjennom svingen..

Se for deg at du ligger i en skarp sving, du gir på ut av svingen(uten antispinn), og det innerste hjulet mister grepet og spinner seg ut av svingen.
Hvis du derimot bremser med venstrebeinet samtidig som du trør gasspedalen flat, vil du bremse det innerste hjulet som vil søke å spinne seg løs, og dermed overføre den krafta du taper i å spinne ut av svingen ned i bakken og gi deg mer trekk på det ytterste hjulet.

Om du klarer å balansere det hårfint, kan du gi full gass ut av svingen uten hjulspinn på innerste hjulet, og klare å få all kraft ned i bakken. Men det er vanskelig..

Fun fact: Du har best akselerasjon ved ca 15 % hjulspinn. :wink:

Ut å øv! :mrgreen:

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 23:26
av EdHunter N815
kristianur N1169 skrev:Hva er formålet? Sladde?
Venstrefotsbremsing kan ha mange fordeler, alt etter hvilken bil man kjører og hvordan underlaget er.

Formålet her er at når man bremser så gir du innerhjulet en anelse motstand slik at differensialen overfører mer kraft til ytterhjulet.

En annen fordel man kan ha av slik bremsing er at når man gjør det etter en skarp sving så "setter" bilen seg bedre ut av svingen, og man får et jevnere grep på drivhjulene. Ved å bremse fører man som kjent også mer vekt over på forhjulene, og på en forhjulstrekker vil dette gi en liten fordel akkurat i det man trykker inn gasspedalen.

I rally brukes teknikken veldig mye, både for å kunne gasse fortere ut av svingen (go-cart stil) og som sagt for å sette bilen etter en sladd, eller i en s-kurve akkurat i overgangen fra en sving til en annen. Du ser ofte rallybiler bremse midt i svinger, noe som vanligvis er fyfy, men det er altså fordi de bruker venstrefoten til å justere veigrepet med, samtidig som de fremdeles kan holde jevn gass.
Aleks_ skrev:Ha mer grep gjennom svingen..

Se for deg at du ligger i en skarp sving, du gir på ut av svingen(uten antispinn), og det innerste hjulet mister grepet og spinner seg ut av svingen.
Hvis du derimot bremser med venstrebeinet samtidig som du trør gasspedalen flat, vil du bremse det innerste hjulet som vil søke å spinne seg løs, og dermed overføre den krafta du taper i å spinne ut av svingen ned i bakken og gi deg mer trekk på det ytterste hjulet.

Om du klarer å balansere det hårfint, kan du gi full gass ut av svingen uten hjulspinn på innerste hjulet, og klare å få all kraft ned i bakken. Men det er vanskelig..

Fun fact: Du har best akselerasjon ved ca 15 % hjulspinn. :wink:

Ut å øv! :mrgreen:
Godt beskrevet det tekniske der ja. Men jeg anbefaler IKKE å øve på dette på offentlig vei! Å anbefale slikt er høyst lite gjennomtenkt, som han sier i filmen er man ikke trent til å bremse med venstrefoten. Dermed ender man fort opp med å bremse for hardt, og i en skarp sving der man samtidig kjører så fort at man får hjulspinn på innerhjulet? Vel, det hører hjemme på bane for å si det mildt!

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 09 nov 2009, 23:58
av Aleks_
EdHunter N815 skrev:Godt beskrevet det tekniske der ja. Men jeg anbefaler IKKE å øve på dette på offentlig vei! Å anbefale slikt er høyst lite gjennomtenkt, som han sier i filmen er man ikke trent til å bremse med venstrefoten. Dermed ender man fort opp med å bremse for hardt, og i en skarp sving der man samtidig kjører så fort at man får hjulspinn på innerhjulet? Vel, det hører hjemme på bane for å si det mildt!
Ja, glemte en liten detalj der ja :oops:
Det er ikke lett å bruke venstrebeinet på en følsom brems. Det bør prøves i sikre omstendigheter, type bane, og med forsiktighet. Er du for brå kan du flytte for mye av vekta frem å få rumpa ut i stedet.
Og det bør prøves på et tørt underlag med godt grep først, ikke snø og slafs..

Klarer det sånn passelig greit, men det er vanskelig for venstrebeinet er mer vant til å trampe enn å trå varsomt.

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 10 nov 2009, 00:07
av kristianur N1169
Spørsmålet var egentlig retta til trådstarter for å høre hva han ønsker å oppnå.
Venstrebremsing kan vel brukes for å oppnå tre ting?
Bedre grep og/eller bedre respons (opprettholde ladetrykk) eller sladd ved å endre bremsekraftfordelingen.

Og dere har jo selvfølgelig rett i at veien ikke er stedet for å øve på dette.

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 10 nov 2009, 12:49
av Aleks_
Tre ting ja.
Bedre grep noe som gir høyere fart gjennom svingen.
Holde ladetrykket oppe ved å regulere med bremsen og ikke gassen, og
vektforskyving ved å bremse litt hardt.

Ser ofte at rally-gutta liker å pumpe bremsen i sving, og ikke holde jevn brems. Det er vel for å ligge akkurat på grensa av grep og maks akselerasjon.

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 10 nov 2009, 12:54
av Singsaker
Skal det gå så fort på veiene så er det vel enklere å bytte bil. :rofl:

Re: Venstrebremsing:)

Lagt inn: 10 nov 2009, 16:40
av Daniel2.3t
kristianur N1169 skrev:Spørsmålet var egentlig retta til trådstarter for å høre hva han ønsker å oppnå.
Venstrebremsing kan vel brukes for å oppnå tre ting?
Bedre grep og/eller bedre respons (opprettholde ladetrykk) eller sladd ved å endre bremsekraftfordelingen.

Og dere har jo selvfølgelig rett i at veien ikke er stedet for å øve på dette.

Hehe, tenkte vell i første omgang på litt slædding i vinter, uten og bruke brekket :D Men er også morsomt med tips for bedre grep og fart gjennom svinger ;) Men har prøvd et par ganger på snø, men fikk ikke noe særlig dreisen på det annet enn at abs slo seg inn, eller at forhjulene slapp :P