og 900 turbo

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 13 des 2009, 22:35

Hei

Er det noen her inne som veit om det blir vanskelig å få tak i SAAB 900 turbo 16v 3-dørs (1988-93) fremmover ?
Skal jo skaffe meg en på nyåret pga har ikke så mye penger nå. Og lurer da på om disse er vanskelig å få tak i til under 10 lapper ?
Er jo greit hvis noen har en litt rusten eller litt stygg en til til 4-5 lapper, da er det mulig jeg kan kjøpe før nyåret. Så hvis det er noen som har noe, så er det bare å sende en pm :D

Mvh Kent :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: og 900 turbo

Legg inn av Frode N073 » 13 des 2009, 23:24

e jo ein te salgs her på forumet då.

men ellårs så renne det ikkje akkurat øve av de.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 13 des 2009, 23:54

Den som er på forumet er jo ikke en turbo. Men en ombygd S og er en lavtrykker. Og vil helst ha en 900 turbo så jeg slipper å bygge om for å sette inn t16 motor :D
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: og 900 turbo

Legg inn av Frode N073 » 14 des 2009, 04:54

sånn som eg har forstått det så e det ein 900s som vil sei T16 bare med 145hk. det e samme type motor som eg har.
forskjellen e mangel av ic, APC, går på glt og har Lucas innsprut. (Lucas e og levert på fulltrykkarane).

montere du APC så blir det ein fulltrykkar :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: og 900 turbo

Legg inn av na_X » 14 des 2009, 11:30

Se litt ellers på forumet så finner du ut at det er små forskjeller på lavtrykkerne og høytrykkerne. ;)
En ltt er kanskje et bedre kjøp også, med tanke på slitasje på gir og motor og turboene der som er mitshu holder lengre enn garrett..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: og 900 turbo

Legg inn av Andreas N1194 » 14 des 2009, 12:48

saab-900-turbo skrev:Den som er på forumet er jo ikke en turbo. Men en ombygd S og er en lavtrykker. Og vil helst ha en 900 turbo så jeg slipper å bygge om for å sette inn t16 motor :D
En ombygdt S er jo gjerne en fulltrykker da, det er grunnen til at man bygger om en ltt ;) Og når bilen/motoren etc er bygget om, så er det pr def en fulltrykker, så da har du alt du trenger...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 09:03

Men hvordan får man godkjent ombygging til fultrykker ? Må man ikke ha dokumentasjon fra saab ?

Hva har dere andre som har bygget om og fått godkjent gjort ?

Takker for alle svar !:D

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: og 900 turbo

Legg inn av na_X » 15 des 2009, 09:38

søk litt på forumet, det står mye her fra før om det samme.
skaff papirer fra saab norge/gm FØRST, bytt delene som trengs og vis den til biltilsynet. kort sagt.
en ltt har nok samme oppsett som en fulltrykker, bruker man orginale deler så er det ikke noe problem med tanke på dempere og fjærer.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 09:54

Men nå som som saab er kinesisk, kan jeg få papirer til godkjenning av ''saab norge'' da ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: og 900 turbo

Legg inn av Frode N073 » 15 des 2009, 10:03

saab-900-turbo skrev:Men nå som som saab er kinesisk, kan jeg få papirer til godkjenning av ''saab norge'' da ?
ta kontakt med din lokale saab forhandler og hør med de. i utgangspunktet så ska du få papirene du trenger hos dem.
evt kan du ta kontakt med ettermarkedsavdelingen te Saab Norge/GM
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: og 900 turbo

Legg inn av Andreas N1194 » 15 des 2009, 10:19

saab-900-turbo skrev:Men nå som som saab er kinesisk, kan jeg få papirer til godkjenning av ''saab norge'' da ?
Saab er ikke kinesisk, annet enn at kineserne har kjøpt teknologi av Saab. Det vil alltid være (hvertfall en stund til) være Saab/GM Norge i norge da det fortsatt finnes en del folk som har og kjører Saab her i landet ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 10:24

Skal snakke med de i dag. Men tror dere det er noe problem da å få godkjent den ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: og 900 turbo

Legg inn av Eirik N396 » 15 des 2009, 10:49

Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har bygd om ltt til ftt og prøvd å få dette godkjent, men jeg kan ihvertfall aldri tenke meg det skulle være et problem å få ordnet. En lettrykker er jo i prinsipp samme bil, forskjellene er de som Frode nevner. Jeg har ikke sett eksempel på dette gjort før, men du må helt sikkert først i kontakt med Steffen Kjetland Horn ved GM Norge. Han kan nok ordne papirer for deg, som sier hva som kreves for denne ombyggingen. Så må du nok få saabforhandler til å signere på at dette er gjort, og deretter vise dette til Biltilsynet.
saab-900-turbo skrev:Den som er på forumet er jo ikke en turbo. Men en ombygd S og er en lavtrykker. Og vil helst ha en 900 turbo så jeg slipper å bygge om for å sette inn t16 motor :D
En og900 S er er lavtrykker, altså en bil med såkalt lavtrykksturbo. Dette er en turbobil ;) Men disse har jo 145hk originalt, så en må få det inn i vognkortet om en skal ha ftt, så det er jo enklere å bruke en bil som alerede har ftt-motor.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: og 900 turbo

Legg inn av Andreas N1194 » 15 des 2009, 11:03

Eirik N396 skrev:Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har bygd om ltt til ftt og prøvd å få dette godkjent, men jeg kan ihvertfall aldri tenke meg det skulle være et problem å få ordnet. En lettrykker er jo i prinsipp samme bil, forskjellene er de som Frode nevner. Jeg har ikke sett eksempel på dette gjort før, men du må helt sikkert først i kontakt med Steffen Kjetland Horn ved GM Norge. Han kan nok ordne papirer for deg, som sier hva som kreves for denne ombyggingen. Så må du nok få saabforhandler til å signere på at dette er gjort, og deretter vise dette til Biltilsynet.
saab-900-turbo skrev:Den som er på forumet er jo ikke en turbo. Men en ombygd S og er en lavtrykker. Og vil helst ha en 900 turbo så jeg slipper å bygge om for å sette inn t16 motor :D
En og900 S er er lavtrykker, altså en bil med såkalt lavtrykksturbo. Dette er en turbobil ;) Men disse har jo 145hk originalt, så en må få det inn i vognkortet om en skal ha ftt, så det er jo enklere å bruke en bil som alerede har ftt-motor.
Spørsmålet er jo om noen ville tatt seg bryet å skrive ut nytt vognkort ved et fulltrykkskonverteringsprosjekt, da du allerede har Saab 900 turbo i kortet...Jeg vet (etter alt jeg har vært gjennom) at jeg ikke hadde gått den ekstra runden..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 11:12

Men jeg skal jo kansje kjøpe en 900 s ltt nå. Men hvis jeg kjører med htt på den, vil jeg få problemer på eugodkjenning og når bilen skal inn til biltilsynet ? eller kan jeg fint bare kjøre med den motoren i uten å få det godkjent ?
For er jo ganske dumt hvis jeg da kjøper denne og lakkerer den og pusser den opp. Og så får jeg ikke brukt den ? :?

De andre som har 900s biler som har satt inn høytrykker, kjører de bare uten at de har hatt den inn og fått godkjent ombygging?

Mvh Kent.
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Svar