Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 13 des 2009, 22:35
Hei
Er det noen her inne som veit om det blir vanskelig å få tak i SAAB 900 turbo 16v 3-dørs (1988-93) fremmover ?
Skal jo skaffe meg en på nyåret pga har ikke så mye penger nå. Og lurer da på om disse er vanskelig å få tak i til under 10 lapper ?
Er jo greit hvis noen har en litt rusten eller litt stygg en til til 4-5 lapper, da er det mulig jeg kan kjøpe før nyåret. Så hvis det er noen som har noe, så er det bare å sende en pm
Mvh Kent

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 13 des 2009, 23:24
e jo ein te salgs her på forumet då.
men ellårs så renne det ikkje akkurat øve av de.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 13 des 2009, 23:54
Den som er på forumet er jo ikke en turbo. Men en ombygd S og er en lavtrykker. Og vil helst ha en 900 turbo så jeg slipper å bygge om for å sette inn t16 motor

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 14 des 2009, 04:54
sånn som eg har forstått det så e det ein 900s som vil sei T16 bare med 145hk. det e samme type motor som eg har.
forskjellen e mangel av ic, APC, går på glt og har Lucas innsprut. (Lucas e og levert på fulltrykkarane).
montere du APC så blir det ein fulltrykkar

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 14 des 2009, 11:30
Se litt ellers på forumet så finner du ut at det er små forskjeller på lavtrykkerne og høytrykkerne.

En ltt er kanskje et bedre kjøp også, med tanke på slitasje på gir og motor og turboene der som er mitshu holder lengre enn garrett..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 14 des 2009, 12:48
saab-900-turbo skrev:Den som er på forumet er jo ikke en turbo. Men en ombygd S og er en lavtrykker. Og vil helst ha en 900 turbo så jeg slipper å bygge om for å sette inn t16 motor

En
ombygdt S er jo gjerne en fulltrykker da, det er grunnen til at man bygger om en ltt

Og når bilen/motoren etc er bygget om, så er det pr def en
fulltrykker, så da har du alt du trenger...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 15 des 2009, 09:03
Men hvordan får man godkjent ombygging til fultrykker ? Må man ikke ha dokumentasjon fra saab ?
Hva har dere andre som har bygget om og fått godkjent gjort ?
Takker for alle svar !:D
Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 15 des 2009, 09:38
søk litt på forumet, det står mye her fra før om det samme.
skaff papirer fra saab norge/gm FØRST, bytt delene som trengs og vis den til biltilsynet. kort sagt.
en ltt har nok samme oppsett som en fulltrykker, bruker man orginale deler så er det ikke noe problem med tanke på dempere og fjærer.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 15 des 2009, 09:54
Men nå som som saab er kinesisk, kan jeg få papirer til godkjenning av ''saab norge'' da ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 15 des 2009, 10:03
saab-900-turbo skrev:Men nå som som saab er kinesisk, kan jeg få papirer til godkjenning av ''saab norge'' da ?
ta kontakt med din lokale saab forhandler og hør med de. i utgangspunktet så ska du få papirene du trenger hos dem.
evt kan du ta kontakt med ettermarkedsavdelingen te Saab Norge/GM
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 15 des 2009, 10:19
saab-900-turbo skrev:Men nå som som saab er kinesisk, kan jeg få papirer til godkjenning av ''saab norge'' da ?
Saab er ikke kinesisk, annet enn at kineserne har kjøpt teknologi av Saab. Det vil alltid være (hvertfall en stund til) være Saab/GM Norge i norge da det fortsatt finnes en del folk som har og kjører Saab her i landet

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 15 des 2009, 10:24
Skal snakke med de i dag. Men tror dere det er noe problem da å få godkjent den ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 15 des 2009, 10:49
Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har bygd om ltt til ftt og prøvd å få dette godkjent, men jeg kan ihvertfall aldri tenke meg det skulle være et problem å få ordnet. En lettrykker er jo i prinsipp samme bil, forskjellene er de som Frode nevner. Jeg har ikke sett eksempel på dette gjort før, men du må helt sikkert først i kontakt med Steffen Kjetland Horn ved GM Norge. Han kan nok ordne papirer for deg, som sier hva som kreves for denne ombyggingen. Så må du nok få saabforhandler til å signere på at dette er gjort, og deretter vise dette til Biltilsynet.
saab-900-turbo skrev:Den som er på forumet er jo ikke en turbo. Men en ombygd S og er en lavtrykker. Og vil helst ha en 900 turbo så jeg slipper å bygge om for å sette inn t16 motor

En og900 S er er lavtrykker, altså en bil med såkalt lavtrykksturbo. Dette
er en turbobil

Men disse har jo 145hk originalt, så en må få det inn i vognkortet om en skal ha ftt, så det er jo enklere å bruke en bil som alerede har ftt-motor.
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 15 des 2009, 11:03
Eirik N396 skrev:Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har bygd om ltt til ftt og prøvd å få dette godkjent, men jeg kan ihvertfall aldri tenke meg det skulle være et problem å få ordnet. En lettrykker er jo i prinsipp samme bil, forskjellene er de som Frode nevner. Jeg har ikke sett eksempel på dette gjort før, men du må helt sikkert først i kontakt med Steffen Kjetland Horn ved GM Norge. Han kan nok ordne papirer for deg, som sier hva som kreves for denne ombyggingen. Så må du nok få saabforhandler til å signere på at dette er gjort, og deretter vise dette til Biltilsynet.
saab-900-turbo skrev:Den som er på forumet er jo ikke en turbo. Men en ombygd S og er en lavtrykker. Og vil helst ha en 900 turbo så jeg slipper å bygge om for å sette inn t16 motor

En og900 S er er lavtrykker, altså en bil med såkalt lavtrykksturbo. Dette
er en turbobil

Men disse har jo 145hk originalt, så en må få det inn i vognkortet om en skal ha ftt, så det er jo enklere å bruke en bil som alerede har ftt-motor.
Spørsmålet er jo om noen ville tatt seg bryet å skrive ut nytt vognkort ved et fulltrykkskonverteringsprosjekt, da du allerede har Saab 900 turbo i kortet...Jeg vet (etter alt jeg har vært gjennom) at jeg ikke hadde gått den ekstra runden..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 15 des 2009, 11:12
Men jeg skal jo kansje kjøpe en 900 s ltt nå. Men hvis jeg kjører med htt på den, vil jeg få problemer på eugodkjenning og når bilen skal inn til biltilsynet ? eller kan jeg fint bare kjøre med den motoren i uten å få det godkjent ?
For er jo ganske dumt hvis jeg da kjøper denne og lakkerer den og pusser den opp. Og så får jeg ikke brukt den ?
De andre som har 900s biler som har satt inn høytrykker, kjører de bare uten at de har hatt den inn og fått godkjent ombygging?
Mvh Kent.
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo