Slick 50®
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Slick 50®
I min gamle Saab 9000i fikk jeg ned bensinforbruket med 0,1-0,15 l/mil gjennomsnitt på all form for kjøring med Polytetrafluoroetylen-behandling (PTFE) av motoren... Kunne vært fristende å prøvd på 9-5'en og, men vet ikke hvordan Slick 50® takler varmen i turboen. Er det noen som vet om Slick 50® takler biler med turbo, og har prøvd det 

Sist redigert av Jim S. N1578 den 06 jan 2010, 08:38, redigert 4 ganger totalt.
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Slick 50®
vet ikke med det produktet du sikter til, men vet flere på jobb som har teflonbehandlet motorer med turbo. Tror det er QMI som leverer det de har brukt.
De skryter no av det, men jeg har ikke prøvd det selv og har ikke tenkt å gjøre det heller.
De skryter no av det, men jeg har ikke prøvd det selv og har ikke tenkt å gjøre det heller.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hva brukte den da i utgangspunktet? Om bilen hadde et normalt forbruk, så tilsvarer jo det der en prosentvis reduksjon som er større enn den andelen av drivstofforbruket som vanligvis går til tap i form av indre friksjon i motoren!Jim S. N1578 skrev:I min gamle Saab 9000i fikk jeg ned bensinforbruket med 0,1-0,15 l/mil gjennomsnitt på all form for kjøring med Polytetrafluoroetylen-behandling (PTFE) av motoren...
Jeg prøvde QMI rens etterfulgt av QMI PTFE-tilsetning i olja på en M90 og900 turbo jeg hadde for noen år siden, rett og slett for å etterprøve alle lovord jeg hørte. Jeg registrerte INGEN forandring i drivstofforbruk, men rensen fikk sikkert ut en del skit som det var bra å bli kvitt. Bensinforbruket regnet jeg ut hver gang jeg fylte tanken, og bilen ble stort sett brukt til pendling mellom Rena og Trondheim.
Når jeg hører om slike reduksjoner i forbruk så tenker jeg at det er andre ting som påvirker forbruket, f eks sjåførens høyrefot som ubevisst blir mindre hard fordi motoren nå skal bruke mindre. Det finnes drøssevis av produkter som lover drivstoffbesparelse og som hevdes å fungere i "normal bruk", men når det blir etterprøvd i en motorcelle så funker det ikke likevel.
At produktet overhodet ikke har noe for seg er ikke det jeg sier, men jeg er særdeles skeptisk til forbruksreduskjonen du hevder å ha oppnådd.
Saab oppgir i verkstedhåndboken at de fraråder bruk av oljetilsetning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Kontakt:
Satt og skrev på hva jeg hadde funnet ut selv mens du skrev dette innleggetIngvar N629 skrev:Hva brukte den da i utgangspunktet? Om bilen hadde et normalt forbruk, så tilsvarer jo det der en prosentvis reduksjon som er større enn den andelen av drivstofforbruket som vanligvis går til tap i form av indre friksjon i motoren!Jim S. N1578 skrev:I min gamle Saab 9000i fikk jeg ned bensinforbruket med 0,1-0,15 l/mil gjennomsnitt på all form for kjøring med Polytetrafluoroetylen-behandling (PTFE) av motoren...
Jeg prøvde QMI rens etterfulgt av QMI PTFE-tilsetning i olja på en M90 og900 turbo jeg hadde for noen år siden, rett og slett for å etterprøve alle lovord jeg hørte. Jeg registrerte INGEN forandring i drivstofforbruk, men rensen fikk sikkert ut en del skit som det var bra å bli kvitt. Bensinforbruket regnet jeg ut hver gang jeg fylte tanken, og bilen ble stort sett brukt til pendling mellom Rena og Trondheim.
Når jeg hører om slike reduksjoner i forbruk så tenker jeg at det er andre ting som påvirker forbruket, f eks sjåførens høyrefot som ubevisst blir mindre hard fordi motoren nå skal bruke mindre. Det finnes drøssevis av produkter som lover drivstoffbesparelse og som hevdes å fungere i "normal bruk", men når det blir etterprøvd i en motorcelle så funker det ikke likevel.
At produktet overhodet ikke har noe for seg er ikke det jeg sier, men jeg er særdeles skeptisk til forbruksreduskjonen du hevder å ha oppnådd.
Saab oppgir i verkstedhåndboken at de fraråder bruk av oljetilsetning.

Hvis man bruker en syntetisk olje, (f. eks Mobil1) anbefales det ikke å bruke noen motorbehandlingsprodukt eller tilsetningsstoffer. Alle de store kjøretøys og motor produsenter bruker mange millioner kroner hvert år på utvikling for å øke levetiden på produktene deres. Tapene blir store når produktene deres mislykkes og må dekkes av ulike garantiordninger. Hvis produsentene hadde noe tiltro til noen av disse tilsetningsstoffene. At de ville øke levetiden eller på annen måte forbedre motorene deres, ville de være aktivt bruker av dem og solgt dem. I det minste ville de godkjenne bruken av dem. Men i stedet fraråder mange av dem bruken av disse tilsetningsstoffene, og i noen tilfeller truer de med å annullere garantidekningen hvis slike preparater blir funnet i deres produkter.
Sist redigert av Jim S. N1578 den 06 jan 2010, 10:59, redigert 1 gang totalt.
-
- 1,5 bar
- Kontakt:
Forbruksreduksjon 0,8 til 0,66 på landevei (Mer eller mindre motorvei A og B hele veien) på samme strekning hver hverdag i et år. Men ja det er som du sier at det kan være andre grunner til reduksjonen. Gjorde en del reparasjoner (pakningbytte på all oljerelatert bl.a) og full service ++ før PTFE-behandlingen... Bilens forbruk lå stabilt på 0,66 hele veien frem til neste service også, Byttet da fra mineralolje til helsyntetisk 5W/50. Bilen fortsatte med forbruk på samme nivå. (0,66 +/- 0,02)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det tilsvarer jo en reduksjon på 17,5 %, og det er overhodet ikke realistisk mtp hvor stor del av energien i drivstoffet som går tapt i motorens indre friksjon, for denne overgår du 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
- 1,5 bar
- Kontakt:
Ingvar N629 skrev:Det tilsvarer jo en reduksjon på 17,5 %, og det er overhodet ikke realistisk mtp hvor stor del av energien i drivstoffet som går tapt i motorens indre friksjon, for denne overgår du
Blir vel litt feil å regne bensinforbruk på den måten egentlig. Teoretisk og rent matematisk er det riktig ja. ((0,8-0,66)/0,8)*100=17,5 %. Men med så små kvantum blir prosentutslaget ganske stort. Sett at forbruksreduksjonen bare var på 0,1l/mil ville det gitt: ((0,8-0,7)/0,8)*100=12,5%. Også mye ”mtp hvor stor del av energien i drivstoffet som går tapt i motorens indre friksjon” (dine ord)
Ser vi på det den motsatte veien og jeg brukte 1,2 l/mil og fikk en økning til 1,45 l/mil ville det være en økning på 17,5%. Så om vi ser bort fra den teoretiske og matematiske siden og ser realistisk på det, er dette slett ikke noe uvanlig variasjon i bensinforbruk. Skulle jeg legge om kjørestilen min til ”av og på gass”, kan jeg love deg at bilen min ville få en drastisk økning målt i dl/mil. For ikke å snakke om den prosentmessige økningen det ville bli. Er ikke vanskelig å få bilen min til å bruke 2 liter på milen. Etter SID, er forbruket mitt pr dd 0,85. Det ville vært en økning på 135,3 % det